Epilepsie Pers

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Epilepsie Pers

Bericht door Kytumymo »

2 van mijn nu 3 katten heb ik als afdankertje gekregen.
1 daarvan is een inmiddels 8 jarig Persje, Tut.
Ze moest wijken omdat de mensen waar ze woonde 2 hondjes hadden aangeschaft.
November 2012 heb ik haar opgehaald, ze vertelden toen dat ze 1 1/2 jaar was en ik kreeg niets van haar mee, geen entboekje en geen chip bewijs. Ik liet haar nakijken bij de dierenarts en via de chip kwamen we erachter wat haar geboortedatum was, augustus 2009. Zo'n 2 keer per jaar had ze een soort lichte aanval. Maar sinds april 2017 was dat ineens 3 keer per week, geen hele zware maar het waren er steeds meer. Na alles uitgesloten te hebben heeft ze Phenoral 12,5mg gekregen en omdat ze zo klein is moet ze daar 2 x een kwartje van per dag. Af en toe ga ik er een ochtend voor zitten om die pillen in een kwartje te krijgen, want zelfs met pillensnijder is dat bijna onmogelijk. Na 3 weken Phenoral heeft ze nooit meer een aanval gehad.
Toen ik hoorde dat ik haar dat 2 maal daags jaar in jaar uit moest gaan geven was ik even flink van slag, het was in het begin een gevecht, bijten, klauwen slaan. Maar na een aantal weken ging het als vanzelf. Ik zet de wekker niet meer, ze komt zich zelfs melden als het weer zover is. Ze is heel schuw, dus ik kan het nooit aan een ander overlaten, dus ik ben sindsdien aan huis gekluisterd, maar het is niet anders. Je moet er wat voorover hebben :lol: Maar of ik nog vaker afgedankte katjes ga opvangen in de toekomst en als ik weer meer te besteden heb, ....dat weet ik nog niet.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie Pers

Bericht door Ilone »

Jeetje, zo lees je tijden niks over epilepsie, en ineens meerderen die zich er mee melden...Sneu voor het beesje, sneu voor jou!
Lotje heeft hier ook Phenoral,, zelfde dosering. Lotje is een ramp met pillen geven, maar meet Easypil gaat het waanzinnig! Ze vindt het erg lekker, die easypil, dus ik maak 2 bolletjes. 1 met en 1 zonder pilletje. Gaat prima! Ik weet alleen niet of ze geen aanval meer heeft gehad, ik ben veel werken...

Heel toevallig is Lotje ook een opvangertje/reddingsoperatie ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Epilepsie Pers

Bericht door Kytumymo »

Ilone, ik denk dat je het wel ziet als ze een aanval heeft gehad. Tenminste, ik zie het bij mijn Persje wel. Ze staart de uren erna een beetje wazig voor zich uit, apathisch, of ze dingen ziet vliegen. En na een uur of 2 gaat ze veel eten.
Maar na een lichte aanval kan het ook maar zijn dat ze weer direct gaat spelen met 1 van de andere katten.
Phenoral is alleen voor honden gemaakt, en er zit een lekker smaakje aan, maar mijn Persje eet het niet uit zichzelf op. Ze komt zich al wel melden als het tijd is en doet inmiddels ook haar bekkie zelf open. Makkelijker kan het niet, ben er zo blij mee.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie Pers

Bericht door Ilone »

Ik ben om 06.45 de deur uit en kom op zijn vroegst 17.15 thuis ;-) Als Lotje om 8.00 een aannval heeft gehad, dan is ze hersteld tegen de tijd dat ik thuis ben. Ik ben er 2 keer bij geweest, na een uurtje of 4 is ze weer redelijk de oude.
Ideaal dat Tut zelf komt! Dat zie ik Lotje niet doen haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Epilepsie Pers

Bericht door Kytumymo »

Vanuit het niets (want normaal is ze met Phenoral helemaal stabiel) heeft Tut de afgelopen week al 3 lichte aanvallen gehad. Ze was er van november tot juni zelfs helemaal vanaf zonder medicatie. Als ze minder buiten komt heeft ze nauwelijks/ geen last, buiten wordt het blijkbaar getriggerd door de opwinding van alles wat rondvliegt. Maar toen kwam het kitten en kreeg ze weer een aanval (opwinding). Dus weer aan de medicatie. Tut kan altijd met alle katten, maar de nieuweling vindt ze maar niets. Ondanks dat ze zelf heel speels is, vindt ze dat van het kitten niet fijn. Het geeft geen ruzie maar wel wat geblaas van Tut af en toe (vaak liggen ze zelfs naast elkaar). Het kitten (inmiddels 6 maanden) is al 3 maanden hier, dus waarom de aanvallen zich nu ineens zo opvolgen is me een raadsel. Pillen snijd ik (wat nog steeds een ramp is) een week in het voren, dus zijn niet oud. Opwinding is bij haar zo ver ik heb gemerkt altijd de aanleiding, positief of negatief. Maar er is de afgelopen weken/ dagen niets veranderd. Dus weer een raadsel erbij.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie