Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door nellebel »

reageer niet zoveel hier maar lees wel mee. vind het vreselijk om lotje zo te zien maar weet ook niet goed wat te zeggen om jou tot steun te zijn. lijkt me zo vreselijk voor jou om haar zo te zien en niets te kunnen doen.
ik hoop dat er snel verbetering optreed en ze van die ellendige aanvallen afkomt. knuffel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Geeft niet hoor, snap ik best. Dank je wel ^^

Ze is een stuk rustiger maar helaas nog steeds partiële toevalletjes. Vanmiddag een paar korte achter elkaar, gevolgd door een grotere. Daarna heeft ze 3 uur liggen slapen in het zonnetje. Ze is duidelijk nog niet in orde..

Net nog gebeld door de DA, die vroeg hoe het ging.
Eea aan verdere onderzoeken besproken...Enige wat we eigenlijk nog kunnen doen is een MRI (wat ik niet ga doen) en nog een bloedonderzoek op parasieten en T4. Denk dat ik dat bloedonderzoek wel laat doen. Laatste om uit te sluiten, daarna is het met de juiste dosering medicatie haar zo comfortabel en veilig mogelijk houden.
In de loop van komende week mag ik de Phenoral gaan verdubbelen. Ik zit er zelf aan te denken om de eerste 2 dagen een half en een kwart te geven ipv meteen beide momenten een halve...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Even een korte update, heb het even druk gehad.

Het gaat gelukkig weer een heel stuk beter met Lotje. Sinds ze gestopt is met die Levetiracetam is ze langzaam aan weer wat rustiger geworden. Ik heb zelf geen aanvalletjes meer gezien, maar ben ook aan het werk geweest.
Wel merk ik (blijvende?) gedragsveranderingen. Bijvoorbeeld, als ze op schoot ligt en ik wil haar even optillen en naast me zetten, gaat ze snauwen...Als ze ergens op of af wil springen, dan lijkt het of ze minder diepte ziet, ze is dan wat onzekerder en gaat met haar poot "voelen" of ze er al is voordat ze springt. Motoriek is ook niet helemaal de oude.
Wel gromt ze weer naar Muffin en Monchou, dus wat dat aangaat is ze weer de oude hahaha.

Morgen laat ik nog een laatste bloedonderzoek doen, de T4 en op parasieten. Beide zeldzame aandoeningen (trage schildklier in dit geval) maar ik vind het de moeite waard om het te testen en uit te sluiten. Laat ik meteen ook een regulier onderzoek doen op nieren etc, om te zien of de afgelopen weken schade hebben aangebracht... En dan laat ik haar met rust met onderzoeken. Enige dat dan nog rest, is een MRI en ik heb met mijzelf en de DA afgesproken om dat niet te gaan doen, daar ligt mijn grens.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Sifra »

Niet om je aan te vallen, maar louter omdat ik er niets van afweet: wat is je bezwaar tegen een MRI? Moet Lotje daarvoor onder narcose gebracht worden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Rik »

Sifra schreef: 11 feb 2018 20:07 Niet om je aan te vallen, maar louter omdat ik er niets van afweet: wat is je bezwaar tegen een MRI? Moet Lotje daarvoor onder narcose gebracht worden?
Ja, dat moet onder narcose. De vraag is dan natuurlijk ook of ze iets vinden. En als ze iets vinden wat er aan te doen zal zijn.
En MRI-scan is een langdurig onderzoek waarbij de dieren volledig stil moeten liggen. Hoewel het magneetveld niet schadelijk is, kan er toch niemand in de ruimte aanwezig zijn, omdat dit de kwaliteit van de beelden beïnvloedt. Anesthesie is dan ook onontbeerlijk. Uw hond moet hiervoor nuchter zijn en mag 12u van te voren niet eten.
Onder narcose krijgt de patiënt een buisje in de keel waardoor het narcosegas en extra zuurstof wordt toegediend. Dit is ook meteen een manier om de ademhaling en de diepte van de narcose goed te monitoren.
https://www.mcvoordieren.nl/mri
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Geen probleem, ik vat het niet op als aanvallend ;-)

Inderdaad moet ze onder narcose, en het onderzoek zal veel stress geven.
En omdat in het geval van Lotje bijna alle oorzaken zijn uitgesloten behalve die in haar koppie.
Morgen laat ik nog laatste bloedonderzoeken doen, maar als daar ook niets uitkomt, dan is de kans heel groot dat het veroorzaakt wordt door tia's of een tumor. Dat is iets wat ze kunnen vinden op een MRI, maar dan? Dan weet ik alleen wat de oorzaak is, kan ik er niets aan laten doen, en heb ik haar voor niks die stress van dat onderzoek laten ondergaan.

Als ik enigzins zou denken dat een MRI zinvol zou zijn, dan zou ik dat meteen laten doen. Maar bij Lotje komt het waarschijnlijk uit op secundaire epilepsie zonder bekende oorzaak. In haar geval kan ik beter kijken hoe lang ze goed gaat met de juiste dosering medicatie.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Vanmiddag de laatste bloedonderzoeken gedaan.
Ze liet natuurlijk haar lapjes-karakter even zien waardoor ze niet zonder een kort slaapje te prikken was ;-) Ze hebben haar heel kort weg gemaakt met gas, en door die roes heen liet ze nog weten niet geprikt te willen worden haha. De pootjes deden nog prima hun werk waardoor ze toch met 3 personen Lotje moesten vasthouden/prikken. Dat laat ook weer zien dat ze een stuk beter is dan vorige week!
Morgen hopelijk alle uitslagen...V-panel doen ze gewoon op de praktijk (ik wilde weten of er door alle stress en medicatie iets veranderd was in nieren/lever/suiker), verder een uitgebreide T4 en eentje speciaal gericht op epileptische toevallen, hierbij wordt ook gekeken naar parasieten.

Ik ben benieuwd!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Hihi goed teken dat ze zo tegenstribbelde ook al was het niet zo praktisch ;-)
En ook groot gelijk om de organen even te checken na alle medicatie, als je toch bezig bent met bloedprikken :-)

Ik heb ook voor de keuze gestaan om na de epileptische aanval bij dinky nader onderzoek te doen naar haar koppie omdat er misschien tumor zou zitten. Omdat we zo'n operatie haar niet aan zouden willen doen (ze had dan vanuit Groningen naar utrecht gemoeten met alle stress) er toen ook voor gekozen om geen verder onderzoek te doen. Zolang het veel stress oplevert zonder dat de behandeling veranderd kies ik ook voor rust dus ik snap dat heel goed ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

DA belde vanavond, van het bloed dat opgestuurd is zijn de uitslagen nog niet binnen. Het algemene bloedbeeld zag er in ieder geval prima uit, Lotje heeft so far geen ellende opgelopen door alle medicatie en stress.

Vanaf vandaag een kwart Phenoral omhoog gegaan, vanaf zaterdag nog een kwart erbij zodat ze op 2x dd een halve zit.

Ze is weer veel meer de oude Lotje, de ellende kwam vooral van de Levetiracetam...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Rik »

Goed nieuws. Die Levetiracetam kan ze dus niet goed verdragen. Waren die aanvalletjes ook gekomen na de Levetiracetam of kreeg ze dat omdat ze die aanvalletjes had?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Lieselotje »

Wat fijn dat ze weer de oude Lotje is en hopelijk gaat het zo door met haar.



Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Fijn dat ze toch weer meer de oude Lotje aan het worden is!
Ook heel fijn dat de organen goed zijn ondanks de medicatie :-)
Nu duimen dat de aanvallen onder controle komen en blijven
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Rik schreef: 13 feb 2018 20:36 Goed nieuws. Die Levetiracetam kan ze dus niet goed verdragen. Waren die aanvalletjes ook gekomen na de Levetiracetam of kreeg ze dat omdat ze die aanvalletjes had?
Ze kreeg die Levetiracetam nadat ze meerdere kleine en grotere toevallen had gehad 2 feb. Die kreeg ze mogelijk omdat de Phenoral dosering te laag was.

Levetiracetam krijgt ze van mij in ieder geval niet meer!


Hier ook blij personeel dat ze weer meer de oude is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door nellebel »

hopelijk blijven de aanvallen nu weer uit en blijft ze weer de oude
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door castratenkoor »

Dat is goed nieuws!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie