Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Bij mij in de groep is bij Lotje sinds kort epilepsie vastgesteld, en zijn we nu anderhalve week geleden gestart met Phenoral, 2xdd een kwart tabletje.
Lotje haar gedrag is de afgelopen weken aan het veranderen,, in negatieve zin. Ze is heel snauwerig naar de anderen, als ze maar een beetje in haar buurt komen. Met name naar Speedy, Muffin en Monchou.
Dus de vraag is dan natuurlijk, waarom doet ze zo? Is heet hersenschade? Heeft ze een hersentumor? Heeft ze pijn? Teveel stress?? Waanzinnig moeilijk vind ik dit, bang om verkeerde keuzes te maken, vooral met medicatie...
Om te kijken of ze misschien zo reageert door pijn, zijn we maandag gestart met Meloxidyl. Heb 2 maal een discussie gevoerd op de praktijk omdat ik dit medicijn liever niet geef, maar er wordt medegedeeld dat bijvoorbeeld Tolfedine slechter voor de nieren is dan Meloxidyl. Ik heb het onder licht protest meegenomen en afgesproken dat ik het probeer.
Er is gelukkig na de eerste toeval kleine 2 mnd geleden bloedgeprikt, dus ik heb evt vergelijkings materiaal.
Als ik geen verbetering merk met de pijnstilling, dan wil ik gaan proberen om Lotje apart in een kamer te laten wanneer ik niet thuis ben, zodat ze meer rust heeft. Wie weet dat dat haar meer helpt.

Ik vind het nogmaals erg lastig...vooralsnog vind ik Lotje met de pijnstilling niet beter ogen. Nu geef ik wel wat minder, voor 2 kilo ipv 3 (ze weegt 3.1 kilo) maar ik merk nog weinig verschil. Zo is ze vanavond weer meer afstandelijk en schrikachtiger, terwijl ze normaal juist erg aanhankelijk is naar mij toe, vooral de laatste weken.

Vandaar dat ik toch maar een apart topic open, zodat het foto album geen informatie topic wordt ;-)
En dan kan ik hier mijn vragen stellen en mijn verhaal kwijt, en uiteraard updates betreft Lotje plaatsen.
Dus als er mensen zijn met ervaring met een soortgelijke situatie, dan hoor ik het graag!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Vandaag besloten om te stoppen met de Meloxidyl...
Merk geen verbetering in gedrag, dus wellicht toch geen pijn (verwacht in een week wel enig verschil).
Ze was net ook misselijk, zat te smakken en gaf een paar keer wat doorzichtig vloeistof op. Misschien heeft ze tóch weer een aanval gehad, maar kan ook zijn dat ze misselijk wordt van de Meoxidyl.
Ik ga nu proberen haar apart te houden wanneer ik niet thuis ben, en evt ook 's nachts. Nog niet eerder gedaan omdat ik dan niet goed kan beoordelen of de verandering door de medicatie komt of door de rust.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Ja, met een week had je inderdaad wel verbetering moeten zien.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Daarom, dus stoppen met die zooi...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Vandaag voor het eerst overdag apart houden. 's Nachts al een paar nachten gedaan, dit gaat goed.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Fijn dat het apart houden voor wat rust goed gaat :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Sifra »

Lotjes negatieve gedrag naar anderen kan misschien ook voortkomen uit het feit dat ze zich kwetbaar of onzeker voelt door haar ziekte. Je kunt ten opzichte van anderen geen zwakte tonen, dus dan maar een grote mond opzetten.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Heb ik ook nog aan zitten denken inderdaad. Daarbij is ze nu ook een makkelijkere "prooi" en laat ik nou net 2 ettertjes hebben rondlopen die haar nog al eens moeten hebben helaas. Vanmiddag Monchou weer, hoop gegil van Lotje.

Ze zoekt mij dan wel weer meer op.
Afbeelding

Misschien toch maar eens Feliway door het huis hangen.
Heb wel een bestelling gedaan met een nieuwe lading matatabi fretten en andere stink-knuffels/speelgoed, hopelijk kalmeert dat ook al iets.

Begreep ik goed dat er na het starten van Phenoral bloedgeprikt moet worden om te kijken of de dosering voldoende is?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Cerna »

Ik heb geen ervaring met Phenoral (Cochi heeft op één dag vijf aanvallen gehad destijds en ik zou ook met het middel gaan beginnen, maar tijdens de vijfde aanval kon zijn oude hart het helaas niet meer aan), maar kan het gedrag geen bijwerking zijn van Phenoral?
Ik heb gegoogled en kan er niets over vinden, maar op veel medicijnen die slaperig maken (wat dus een bijwerking volgens google kan zijn) kunnen katten ook net tegenovergesteld reageren. Eigenlijk net als oudere mensen die je een kalmeringspilletje geeft.

Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Ik heb geen ervaring maar ik lees hier inderdaad dat er vervolg bloedonderzoek wordt gedaan om de dosering in te schatten:
De dosering kan bij onvoldoende effect elke twee weken worden verhoogd. Bij langdurig gebruik kan de lever fenobarbital sneller afbreken. Bijstellen van de dosering is soms nodig.

Wij raden u aan de dosering te laten controleren met bloedonderzoek:
Na 10 tot 14 dagen is bij de hond een stabiele bloedspiegel ontstaan
Bij de kat is dit na 16 dagen

De therapeutische bloedspiegel bevindt zich tussen 20 en 40 µg/ml (gemeten 2 uur na innemen van de tablet of tabletten). Het eerste bloedonderzoek vindt plaats 2 weken na starten van de behandeling. Het tweede onderzoek na 3 maanden, en daarna raden we aan ieder half jaar onderzoek te laten doen.
Bron: https://www.mcvoordieren.nl/fenobarbital
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Cerna schreef: 07 dec 2017 11:20 Ik heb geen ervaring met Phenoral (Cochi heeft op één dag vijf aanvallen gehad destijds en ik zou ook met het middel gaan beginnen, maar tijdens de vijfde aanval kon zijn oude hart het helaas niet meer aan), maar kan het gedrag geen bijwerking zijn van Phenoral?
Ik heb gegoogled en kan er niets over vinden, maar op veel medicijnen die slaperig maken (wat dus een bijwerking volgens google kan zijn) kunnen katten ook net tegenovergesteld reageren. Eigenlijk net als oudere mensen die je een kalmeringspilletje geeft.

Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen!
Thanks! Ik denk niet dat het gedrag van de Phenoral komt, ze had het namelijk al voor ik daarmee startte.
Ik denk dat ik maar gewoon Feliway ga bestellen, en nog een paar van de volgende speeltjes:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... zoo/627877
Ze worden daar helemaal wild van, Lotje kwijlt dat ding helemaal onder haha.
Nog wat Matatabi fretjes en het is weer compleet met stinkdingen....


Thanks Mirjam. Wel raar dat mijn DA daar zelf niet mee kwam....Morgen maar eens bellen om een afspraak te maken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Kytumymo »

Ilone schreef: 06 dec 2017 22:40
Begreep ik goed dat er na het starten van Phenoral bloedgeprikt moet worden om te kijken of de dosering voldoende is?
Ik had dat hier ergens geschreven inderdaad, misschien onder mijn eigen stukje.
Zodra ze een paar weken Phenoral krijgen wordt het bloed onderzocht of er voldoende in het bloed zit. Of je de goede dosering geeft of misschien te veel of te weinig.
Mijn kat werd de eerste dagen heel duf en veel slapen, maar dat ging weer over. Ze is nu gewoon weer de oude.
Na een half jaar doen ze vaak nog een bloedonderzoek. Of ik dat laat doen weet ik niet, omdat mijn kat na 3 weken gebruik geen aanval meer heeft gehad. Ze zit nu ongeveer 6 of 7 maanden op de Phenoral dus het lijkt erop dat het goed is zo. Te veel zal ze sowieso niet krijgen (minder kan ook sowieso niet).
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Maar weer even een update over Lotje.
Ze houdt me momenteel goed bezig! Het arme ding.
Ik had voor komende woensdag een afspraak staan voor de spiegelbepaling van de Phenoral.
Afgelopen donderdag kom ik thuis, en merk eigenlijk weinig. Even later heeft ze boven op de overloop opeens een "aanval". Geen aanval zoals ik eerder bij haar heb gezien, maar het verstijven wat ze dan daarna steeds deed. Haar staart en kont draaien naar de zijkant, ze verstijfd en draait in vreemde houdingen. Grote ogen, slow motion bewegingen met de poten, omvallen....Daarna zwalkt ze, en zie je duidelijk aan haar achterkant dat het lopen niet best gaat. Het trok weer bij, maar even later op de bank begon ze weer, en dit duurde echt een aantal minuten. Ze leek verder nog bij haar positieven, dus de Stesulid durfde ik niet toe te dienen. Spoeddienst gebeld....even aankijken nog, maar als er nog minimaal 2 aanvallen zouden zijn moest ik terug bellen en langskomen. Ze bleef verder de hele avond eigenlijk tobben, dan leek ze in een aanval te zitten en opeens niet meer. Toen ik naar bed wilde gaan kreeg ze weer een flinke aanval op de slaapkamer. Gezien dat ze de hele avond voor mijn gevoel in een lichte aanval heeft gezeten, en nu weer die grote er over heen, heb ik weer gebeld, en kon ik komen. Bij de kliniek had ze geen aanval meer, maar was ze vooral bang...Ze hebben wat onderzoekjes gedaan, en wilden haar een nachtje houden. Eerst zou er bloed afgenomen worden voor de spiegelbepaling en daarna zou ze een infuusje krijgen en extra medicijnen. DA had het over partiële aanvallen.
In de ochtend ben ik gebeld, ze was prima door de nacht gekomen, geen aanvallen meer gehad (ga je toch weer aan je zelf twijfelen...) en de DA zou me later nog bellen. Dat heeft ze gedaan. afgesproken dat ze nog een bloeddrukmeting gingen doen, en nog een bloedonderzoek op onder andere calcium en natrium, en dan mocht ik ze komen halen.
Ze heeft voor nog 2 dagen (t/m zondag) extra medicijnen mee gekregen voor naast de Phenoral, namelijk Levetiracetam. Eigenlijk een mensen-middel kwam ik achter na googlen... 3x dd een halve tablet, en wat voor eentje...wat een joekels! Dan maar in stukjes maken en met de Easypil naar binnen sluizen.

Thuis aangekomen is eigenlijk meteen duidelijk dat het niet goed gaat. Ze blijft zwalken, staat niet stevig op de pootjes, kan niet meer op een tafel of dressoir springen want dan valt ze er weer af...ze is rusteloos en heeft bijna geen rem in doen en laten. Dit is tot nu toe nog niet veranderd. Ze valt uit het niets om. Ik hoop dat het bijwerkingen zijn van de nieuwe medicijnen, is toch best een pittig pilletje....Als het na zondag aanhoudt, dan betekend het dat ze neurologische schade heeft opgelopen door al die aanvallen.

En sja, wat is de oorzaak.....in geval van Lotje ga ik toch meer denken richting Tia/hersenbloeding of tumor. Dus het is afwachten verder....

Ik heb in ieder geval een heel ander katje gekregen....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Je hoeft in ieder geval niet aan jezelf te twijfelen want ze gedroeg zich zeker niet normaal op het filmpje dat je op fb plaatste....

Ik blijf duimen dat je Lotje weer op de rit weet te krijgen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Thanks!
Zal de filmpjes even uploaden op Youtube, kan ik ze hier ook even plaatsen..

Andere katten zijn ook totaal van slag, merken ook wel dat Lotje anders is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie