Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

De tweede aanval van de avond, maar bij de eerste had ik de telefoon niet in handbereik...


Op de foto is Lotje na/tijdens een lichte aanval bij mij op schoot, filmpje eronder:

Afbeelding




Volgende aanval was dat ik weer ging bellen, ik denk zo gaat het niet meer...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Rik »

Ja, daar hoef je inderdaad niet aan jezelf te twijfelen. Daar lijkt ze echt wel een partiële aanval te hebben. Het is in ieder geval niet goed. Op het eerste filmpje zie ik ook licht knipperen (tv?). Is het ook dat je een dagboekje bij moet houden van tijdstippen en omgevingsprikkels?

Ik neem aan dat ze binnenkort het vervolgtraject in gaat met onderzoeken (volledig bloedwerk, bloeddruk, neurologisch onderzoek en/of mri).

Ach Lieve Lotje. Het is toch wat, al die mini aanvalletjes. Ik kan begrijpen dat je daar helemaal dol van wordt. Ik hoop dat ze je daar snel vanaf kunnen helpen. Dikke knuffels vanuit hier.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Knipperen is inderdaad de tv, Vrienden van Amstel Live, maar de aanval begon voor die lichtshow al.
Ze heeft nu al aardig wat onderzoeken gehad bij de spoed. De bloeddrukmeting is gedaan, er is bloedgeprikt om de waardes van de phenoral te meten, en er is bloed geprikt op Natrium, Kalium, Chloor, Na/K (weet even niet wat deze combi is) en Calcium. Die uitslagen krijg ik nog. De bloeddrukmeting ben ik in alle ophef vergeten te vragen, maar ik krijg ze toch nog aan de lijn dus dan zal ik het vragen.
In oktober/november waren de standaard bloedwaardes (suiker, nieren etc) goed.

Ik ben een beetje bang/benieuwd naar wat er gebeurd als die 3x dd Levetiracetam na morgen stopt....

Sowieso maak ik maandag nog een afspraak bij mijn eigen DA.

Hoop dat het weer bijtrekt. Ik heb nu opstapjes gezet bij dressoir en keukentafel, omdat ze die hoge sprong dus niet haalt...en om te voorkomen dat ze steeds valt...

En terwijl ik dit zit te typen, klimt ze bovenop de krabpaal en krijgt daar weer een kleine "storing". Ik zie haar staart dan naar haar rechterflank trekken, haar voorpoot steekt ze naar voren, en ze staat vervolgens flink te wankelen dat ik echt even op moet springen om haar neer te leggen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Sifra »

Arme lotje! Wat een akelig gezicht, Ilone. Je ziet dat Lotje er zelf helemaal niets van begrijpt. Zou ze na afloop spierpijn hebben van die verkramping?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Ja ze is totaal van de kaart op zo'n moment. Of zoals ik het noem, wappie ;)
Ze lijkt iets opgeknapt, waarschijnlijk dus toch bijwerkingen van de medicatie waar ze nu beter aan begint te wennen. Hou mijn hart dus vast wanneer ik er na vandaag mee moet stoppen...Maar nog steeds is het niet de Lotje die ze was...

Ik weet niet of ze spierpijn heeft, maar ik denk het niet. De afwijkingen die ik zie zijn echt door krachtverlies.

Aangezien Muffin en Monchou nog steeds etters zijn naar Lotje, zet ik haar als ik weg ga apart in mijn slaapkamer. 's Nachts was ze al weken apart bij mij. Geeft toch meer rust.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat heftig ziet dat eruit. Zo zielig om te zien. Kan me voorstellen dat je je iedere keer kapot schrikt. Kan ik trouwens meer filmpjes vinden op youtube?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Cerna »

Wat een akelig gezicht, maar zo totaal anders dan bij Cochi. Hij was echt totaal van de wereld, liet zijn plas lopen en begon te spugen. Was ook vreselijk benauwd. De eerste keer dacht ik echt dat hij aan het doodgaan was.

Ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt en dat het verholpen kan worden.
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »



Dit was de 2e aanval in oktober, totaal anders als afgelopen donderdag. Hier liet ze ook haar plas lopen. Dit is denk ik eerder wat Cochi had?
De aanvallen die Lotje de afgelopen dagen heeft gehad, vallen volgens de DA onder de noemer "partiële aanval".

http://kattenkenniscentrum.nl/epilepsie ... ij-katten/

Volgende link vind ik een stuk duidelijker en meer informatief:
http://www.veterinair-neuroloog.nl/ziektes/epilepsie
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Cerna »

Ja, zo zag het er bij Cochi ook uit alleen duurde de aanval langer en duurde het zeker 5 minuten voordat hij weer helemaal zichzelf was. Daarna ging hij als een razende eten.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Even een update weer, gekopieerd van fb..

Even een Lotje-update...
Het gaat nog steeds niet goed, ze valt eigenlijk de hele dag van de ene (Kleine, korte) aanval in de andere. Vanmiddag bij de eigen dierenarts geweest, deze vindt haar ook niet goed en merkt wel wat neurologische tekortkomingen.
Vooral na het bezoek aan de DA gaat het niet lekker, misschien door de stress?
Trap lopen is een ramp, ze valt er steeds vanaf. Zo zielig.....de andere katten zijn ook helemaasl van slag.
Eigen DA zou overleggen met DA van de spoed betreft medicatie, helaas vandaag niks meer terug gehoord. De arts van de spoed belde alleen om 18.40 om te vragen hoe het nu gaast en dat ze contact op moest nemen nog met eigen DA. Hopelijk morgen antwoord, dit is te sneu...

Ik zal nog wat filmpjes toevoegen voor een indruk van deze dag.







Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Rik »

Achjee. Je kunt haar dus eigenlijk ook niet meer alleen laten bij de trap. Ze zou er zo vanaf vallen.

Als medicijnen niet meer goed werken en het wordt erger, zal er op een gegeven moment wel een mri nodig zijn. Nog meer stress.

Ik hoop dat de DA's nog wat goede ideeën hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Ik heb voor mezelf en voor haar de grens getrokken bij Mri, aangezien er maar een kleine kans is dat er iets uitkomt waar ook wat aan te doen is...Ik laat haar thuis apart wanneer ik weg moet. Ik heb een grote bench maar die heb ik natuurlijk uitgeleend...100 km verderop ;) maar mijn beste vriendin heeft dezelfde, dus mocht ze echt een gevaar voor zichzelf worden dat ook de slaapkamer geen optie meer is, dan zal ik de bench gaan gebruiken. Maar hopelijk kan er nog een goede afstemming gemaakt worden met de medicijnen. Gelukkig hoef ik morgenochtend maar 3 uurtjes te werken ipv de geplande 9 uur.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Gelukkig is ze het spelen nog niet verleerd.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Ilone »

Poeh heej wat duurt wachten lang.....De DA zou gisteren overleggen met de DA van de spoed, over het gebruik van de medicijnen. Blijkbaar verliep dit niet zo soepel (kregen elkaar steeds niet te pakken) maar ben zojuist gebeld. (Had zelf ook al 2x naar de praktijk gebeld, zenuwpees als ik ben :eshifty: )

Ik moet stoppen met de nieuwe medicijnen. Beide DA'en denken dat Lotje haar sloomheid en slechte coördinatie een bijwerking is van die Levetiracetam. Zo'n vermoeden heb ik zelf ook, dus nu maar stoppen met die pillen en haar goed in de gaten houden op aanvallen...

Pfff ben er nu al peux nerveux van!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Epilepsie en gedrag bij een grotere groep katten

Bericht door Dinky »

Ik duim dat het zonder die levetiracetam inderdaad beter gaat met Lotje.
Wel fijn dat beide dierenartsen hetzelfde denken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie