epilepsie aanval Muffin

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

epilepsie aanval Muffin

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

mijn poes Muffin heeft een uurtje geleden dus een epliepsie aanval gehad. ik keek toevallig net naar haar, ze viel gewoon om en begon als een gek te krijsen, gillen en blazen en beetje over de grond rollen. de aanval duurde meer dan 5 minuten, en toen stond ze weer op, liep wat rond en ging wat eten. alsof er niks gebeurd was. de receptionist van de dierenarts had het al over een aanval toen ik beschreef wat er gebeurd was, en de dierenarts heeft dat dus bevestigd. nader onderzoek door de DA leerde dat de kat verder gewoon in orde was. ik heb het advies gekregen om het goed in de gaten te houden, en als het echt vaker zal voorvallen zal ze aan de medicijnen moeten. het is trouwens niet de eerste keer, paar maandjes geleden had ze zo'n aanval die maar 30 seconden duurde. ik had me toen voorgenomen om meteen naar de DA te gaan als ze dit ooit weer kreeg, of anderszins afwijkend gedrag vertoonde.
omdat ze pas 5 jaar is, gaat de dierenarts er vooralsnog van uit dat er niets anders speelt, ook drinkt ze niet veel zodat nierfalen waarschijnlijk ook geen oorzaak is.
maar goed, ik weet dus weinig tot niets over epilepsie, en al helemaal niet bij katten, dus ga ik me eens goed inlezen over de materie.

met Muffin gaat het nu gelukkig weer uitstekend, maar god, wat ben ik geschrokken.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door achtpuntzes »

ik heb net wat filmpjes van epilepsie aanvallen van katten bekeken, maar die zien er toch wat anders uit dan de aanval van mijn kat. op al die filmpjes is er sprake van stuiptrekkingen en klapperende kaken, en die had mijn Muffin dus niet. ik hoop dat de DA de juiste diagnose heeft gesteld.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door Adriana »

we hebben redelijk wat info over epilepsie en middelen op het forum.
en je bent ongetwijfeld de tip al tegengekomen om aantekeningen bij te houden.

je zou alzovast kunnen kijken naar het middel cholodin, in de VS hebben ze goeie ervaringen daarmee met primaire epilepsie. weet niet of epilepsie bij jongere katzels ook voorkomt en er blijken wisselwerkingen te zijn met medicijnen, anti teken/vlooienmiddelen en waarsch ook stofjes in voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door Dinky »

Is er een bloedonderzoek gedaan om een onderliggende oorzaak uit te sluiten? Bij katten is er namelijk vaak een onderliggende oorzaak (nieren, lever, alvleesklier of ander orgaan).

Nu dit al tweede keer is geweest en deze aanval veel langer was zou ik wel overwegen om stesolid in huis te hebben. Wanneer zo'n aanval langer dan 10 minuten duurt wordt het namelijk schadelijk voor de hersenen en heb je iets nodig om de aanval te kunnen doorbreken.

Medicijnen tegen epilepsie worden bij mijn da pas gegeven bij clusteraanvallen of vaker dan 1 keer in de 6 weken een aanval. Dit omdat anders het middel erger is dan de kwaal.
Cholodin is een voedingssupplement waar je uiteraard wel eerder naar kan kijken, dit valt naar mijn weten niet onder geregistreerde medicijnen:
http://www.medpets.nl/cholodin/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door Ennakee »

Net als met mensen heb je ook bij dieren diverse vormen van epilepsie. Het kan zelfs van aanval tot aanval verschillen bij een en hetzelfde dier. Variërend van een absence waarbij er sprake is van verlaagd bewustzijn dat na een paar seconden weer verdwenen is tot een grand male dat de dood tot gevolg kan hebben. Wanneer er niet op tijd stesolid gegeven wordt.

Oorzaken kunnen divers zijn van primair waarbij sprake is van een defect in de hersenen tot de al eerder genoemde secondaire oorzaken van o.a. Nieren, lever etc.

Ook een hersentumor kan epilepsie veroorzaken wat niet direct te traceren is. Vaak vinden dan geleidelijke veranderingen plaats in het bedrag van de kat. Ook de persoonlijkheid kan veranderen.

Probeer goed te observeren welk gedrag je kat vertoond, ook in eet en drink gewoonte. Wanneer zich een nieuwe aanval aandient, kan dit soms al dagen tot soms weken van tevoren in het gedrag van je kat waar te nemen zijn.

Ik adviseer je ook om een dagboek bij te gaan houden, dit biedt later houvast doordat je de gedrags patronen bij je dier leer herkennen.

Mocht je dier een aanval krijgen, zorg er dan voor dat ie zich nergens aan kan bezeren. Maak de omgeving prikkelarm, demp het licht, zet hard geluid uit en geef het de tijd om weer tot zichzelf te komen. Aanraken tijdens een aanval werkt averechts en kan ervoor zorgen dat het insult langer duurt.

Na een aanval zullen de meeste dieren erg moe zijn en willen slapen. Ook een grote honger en eetlust komt vaak voor.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door achtpuntzes »

dank voor jullie reacties. :)

helaas gisteren internetproblemen gehad, die inmiddels zijn opgelost. de zoektocht naar info gaat nu weer verder. :)
ja, ik heb al een schriftje gemaakt waar ik een en ander bij ga houden. dat was ook het advies van de DA. medicijnen in huis halen wacht ik nog even mee. er is geen bloedonderzoek gedaan, maar mocht zo'n aanval zich weer voordoen dan zal ik zo'n onderzoek zeker aankaarten bij de DA.
mijn Muffin is overigens licht neurotisch, dit uit zich vooral bij het knuffelen en kroelen, dan wordt ze helemaal hyper. misschien heeft dit er iets mee te maken?
verder was de aanval toch enigszins anders dan wat ik op filmpjes gezien heb van andere katten. ten eerste geen echte stuiptrekkingen, maar wel wat raar rollen. verder heeft ze nog gelopen tijdens de aanval, en toen ze op haar zij lag te krijsen keek ze me ook echt aan, zo van: help me! wat ik van andere katten heb gezien waren die echt helemaal de weg kwijt, en kon je er geen contact mee maken. vandaar dat ik toch nog een beetje twijfel aan de diagnose. maar ook heb ik begrepen dat er een behoorlijk verschil kan zitten in epilepsie aanvallen. ik heb begrepen dat de kortsluiting zich kan voordoen in een gedeelte van de hersenen, zodat sommige functies kunnen uitvallen en andere niet.
in ieder geval heb ik nu wat handvaten wat te doen bij een volgende aanval, en mocht die zich dus weer voordoen (of wanneer ze anderszins afwijkend gedrag vertoont) zal ik dat hier zeker melden. ik ben al een tijdje niet op deze site geweest, maar in het verleden heeft de kennis van de alhier aanwezige leden mij geholpen met een hoop andere dingen.
:)

overigens heb ik Muffin gisteren maar eens extra verwend. toen ik terugkwam van de DA heeft ze eerst een paar uur geslapen, en daarna mocht ze lekker lang op mijn borst liggen, vind ze heerlijk maar ik word dan wel een beetje horendol van haar omdat ze dan geen rust lijkt te kennen, continue kopjes geven likken kopjes geven draaien keren pff, vermoeiend katje af en toe. maar o zo lief. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door achtpuntzes »

lichte aanval vanmorgen. :(
gelukkig was ze er zo weer uit.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door Dinky »

Heeft dus ongeveer een maand tussen gezeten zo te lezen.
Misschien toch een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er geen achterliggende oorzaak is?
Verder denk ik dat het nog te vroeg is voor medicijnen wanneer ik mijn DA hoorde (dan moet het echt vrij regelmatig zijn)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door Ennakee »

Heb je nog afwijkend gedrag bij Muffin opgemerkt in de dagen of uren die vooraf gingen aan het insult/aanval? :?:
Doorgaans is daar sprake van. Zoals onrust en weg willen kruipen of weigeren om te eten, en zeer schrikachtig.
Misschien zou je kunnen proberen om een volgende aanval op beeld vast te leggen.
Dit kan ook voor een dierenarts een hulpmiddel vormen om de juiste diagnose te stellen.

Over het algemeen krijgen dieren na een epi aanval of na een kleine cyclus een enorme eetlust en eten ze in no-time hun bak leeg. Doet Muffin dit ook? Verder zijn ze vaak erg moe en slapen 1 of 2 dagen bijna continue. Daarna pakken ze de draad weer op of er nooit wat is gebeurd ;-)

Veel sterkte met Muffin ik hoop dat de aanvallen zullen verminderen..
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door achtpuntzes »

ja, er is wel wat onrust. de kat van mijn ouders is hier weer aan het logeren, en a. die houdt niet zo van andere katten, en b. die claimt me nogal. Muffin is een kroelkont die normaal nogal om me heen hangt, maar dat gaat nu even niet, want daar is dus Suzy. ik ga in ieder geval een bloedonderzoek overwegen.

Muffin heeft nu drie aanvallen gehad. (dat wil zeggen, die ik gezien heb). ze lijkt meteen na de aanval weer helemaal normaal, loopt inderdaad meteen naar de etensbak, maar dat is normaal in haar geval, want ze eet heel vaak en veel (en is te dik). en dan gaat ze een paar uur slapen op een donkere plek en daarna is er niets meer aan de hand. nou ja, ik vrees een volgende aanval, en denk dat ik toch maar voor een bloedonderzoek ga.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door Ennakee »

Stress kan ook een trigger voor epilepsie zijn. Wanneer Muffin een situatie als zeer stressvol ervaart kan daardoor een insult opgewekt worden.

Maar een bloedonderzoek kan zeker geen kwaad
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door nellebel »

sorry geen ervaring mee maar dikke knuffel voor jou en muffin
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: epilepsie aanval Muffin

Bericht door achtpuntzes »

ik heb met de dierenarts gebeld, en die vond het nog iets te vroeg voor een bloedonderzoek. Muffin is nog jong, dus een achterliggende oorzaak wordt er vooralsnog niet achter gezocht. de stress van de logeerkat kan een trigger geweest zijn, over 2 weken zijn mijn ouders weer terug en gaat Suzy weer terug, maar mocht de volgende aanval zich weer snel aandienen, gaat Muffin wel helemaal door de mallemolen. gelukkig gaat het steeds beter (het contact tussen Suzy, de poes die denkt dat ze een mens is en mijn drie poezels), en ik heb straks zowel Suzy als Muffin op schoot gehad, dus de stress wordt minder. er wordt al bijna niet meer geblazen, de eigen ruimtes die ze nodig hebben worden steeds kleiner, en er wordt veel geroken aan elkaars achterste, wat volgens mij toch een teken van tolerantie is.

dus gewoon even aankijken, maar bij een volgende aanval sta ik meteen bij de DA op de stoep voor een bloedonderzoek.

over de vraag of Muffin afwijkend gedrag vertoonde de dagen voor de lichte aanval, eigenlijk ja. kan het niet zo goed uiitlegggen, maar ik voelde het toch een beetje aankomen op de een of andere manier. maar nu is ze weer helemaal haarzelf. :) mijn andere 2 poezels doen gewoon hun ding als Suzy er is, maar Muffin die normaal altijd erg om me heen hangt had er het meeste last van, omdat ze niet in mijn buurt durfde te komen, omdat Suzy continue om me heen hing. (en dat is dus op schoot, of binnen maximaal binnen tien centimeter van mij) maar de tolerantie gaat dus met sprongen vooruit. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie