Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet meer

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet meer

Bericht door marco321 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, Marco, 37, ik ben eigenaar van twee poezen. Gekkie van 10 1/2 en Roosje 5 1/2 jaar. Ik heb me geregistreerd omdat ik met een probleem zit waar ik mezelf eigenlijk geen raad mee weet.

Na een week met epileptische aanvallen is bij Roosje primaire epilepsie geconstateerd en op medicatie gezet, naar het er naar uit ziet voor de rest van haar leven.

Sinds zaterdag probeer ik haar medicijn twee keer per dag in wat lekkers te stoppen, in dit geval altijd pate, daar kan ik makkelijk kleine brokjes van snijden en met een sate prikker medicijn in kleine stukjes naar het midden duwen. Dat ging goed, tot vandaag. Waar ze eerst alles naar binnen schrokte lijkt het wel of ze nu kan ruiken dat er wat is ingestopt. Ze laat het eten staan en als ik er stukjes tussen heb zitten waar niets in zit dan eet mevrouw dat er eerst tussenuit en laat de rest dan vervolgens staan.

Vanmorgen heb ik dat opgelost door het eten in de voerbak te doen wat zij niet zo lekker vind uiteindelijk ging het medicijn wel op, maar nu op dit moment staat het er nog steeds.
Alle andere trucjes in het medicijn geef topic werken ook niet bij haar. De easypill laat ze liggen, gewoon als snoepje voeren werkt al helemaal niet.

Eigenlijk wil ik haar niet geforceerd medicijnen in haar mond gaan inbrengen 2x per dag. Nadat ze onder narcose is geweest voor haar bloedonderzoek (Ze was zo fel en pittig dat het de dierenarts niet lukte om bloed af te nemen) heb ik haar een aantal dagen een medicijn in de mond moeten inbrengen. Dat was 4x een gevecht, met als resultaat een gestreste en bekraste baas en een boze poes. Het duurde een week voordat ze weer op mijn bed kwam slapen ze wilde liever niet bij mij in de buurt zijn.

Mijn dilemma is eigenlijk hoe ver ik moet gaan in een behandeling, als het niet meer lukt om haar via eten medicijn te geven en ik moet twee keer met haar gaan vechten per dag. Doe ik de poes daar dan nog wel een plezier mee. Op welk punt moet ik het opgeven en de tijd die we nog samen hebben plezierig met elkaar doorbrengen om uiteindelijk afscheid te nemen?

Ik heb het er zelf best moeilijk mee en kan in mijn directe omgeving weinig mensen met wie ik over zoiets kan praten. Zou ik jullie mogen vragen voor advies?

Mvg Marco
en een poot van Roosje en Gekkie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Sifra »

Ik heb laatst ook een van mijn katten medicijnen moeten geven en had hetzelfde probleem. Toen heb ik pillen in lege halve medicijncapsules verstopt in een stukje vlees. Ik kon 1 capsule gebruiken voor 2 pillen. Van de lange helft knipte ik een stukje af. Na het verstoppen in het vlees wachtte ik een paar minuten om de capsule wat zachter te laten worden. Soms ging het mis, maar in de meeste gevallen werd de pil niet geroken of geproefd. Pillen die "betrapt" werden gingen gewoon in de herkansing. Je zou ook per pil een hele capsule kunnen gebruiken, maar dan moet je het lange gedeelte wel inkorten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kan me voorstellen dat je beetje ten einde raad bent.
we hebben topics met tal van tips+trucs om medicijnen in te geven.
in jouw geval ruikt ze dus het medicijn.
bij je apotheek kun je lege capsules halen. desnoods knip je door om het passend te maken en maak er een aantal vooruit, raak de medicijnen niet aan met je handen, gebruik desnoods pincet. het is de bedoeling dat er niets aan de buitenkant van de capsule komt.

je kunt de capsules insmeren met haar favoriete haarbal of andere pasta.
verder moet je proberen geen stress te hebben dan wel te tonen, want ze ruikt het onmiddellijk. in de trant van: hier roos, lekker en goed voor je. kijk nou eens wat ik voor je heb. doe eerst een paar zonder om te wennen.
je kunt de capsule ook tussen paté leggen maar niet te lang want de wand lost snel op.
met een klodder spuug of extra pasta in haar bekje en roos rustig toespreken.
beetje dezelfde methode als die baasjes gebruiken om een suikerkat te spuiten..
aardig maar vastberaden en lieverd, graag een beetje meewerken, t is goed voor je..

t zou fijn zijn als ze, jullie dus, eraan zouden wennen.
om welk medicijn gaat het?

rechtsboven zit een zoekfunctie en dat is erg handig om allerlei berichten/topics te vinden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Het medicijn is phenoral 12.5 mg en ik moet haar elke dag 2x 1 1/2 tabletje toedienen, over twee maanden is dan het eerste bloedonderzoek om te bepalen hoe haar lichaam op het medicijn reageert.

Ik kan niet zeggen dat ik erg gestressed ben tijdens het eten geven, ik probeer haar zoveel mogelijk op haar gemak te laten voelen en als ze het op heeft gegeten haar te belonen met nog wat lekkers, als ze het niet op heeft gegeven dan niet.

Capsules ga ik voor vragen, kijken of het daarmee gaat lukken. Hoe groot zijn ze? De phenoral stop ik per halve in een stuk vlees, als ik grotere stukken erin ga stoppen dan merkt ze het en laat ze het uit haar bek vallen. Ze schrokt meestal ook niet en kauwt het meestal goed klein.

Maarehhr, pasta, ik heb mijn kat veel lekkers gegeven, maar ik heb nog nooit van iets van pasta gezien, heb je misschien een voorbeeld, misschien wilt dat wel lukken.
Edit: Wat voor vlees gebruiken jullie? Op dit moment gebruik ik van die vierkante pate, dat vind ze meestal wel lekker en ik kan er makkelijk met een mes blokjes van snijden.

Ik wil mezelf nooit het verwijt kunnen maken dat ik niet alles voor haar heb geprobeerd, dat heeft ze wel verdiend.

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ga morgen kijken voor de capsules, hopelijk zijn ze niet te groot en lukt het daarmee.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Lillith »

Hallo Marco, welkom hier! Wat een vervelend probleem, ik kan me je dilemma goed voorstellen. De tips die Adriana geeft zijn in de realiteit volgens mij goed haalbaar, maar ik snap dat het op dit moment voelt alsof je alles al geprobeerd hebt. Zou zeker even achter de capsules aangaan, hopelijk biedt dat een oplossing voor Roosje en jou.

Er zijn meerdere mogelijkheden voor pasta's/pudding/yoghurt voor poezen. Van het merk Gimcat bijvoorbeeld. Ook heb je bijvoorbeeld de Vitacraft liquid snacks (iets minder prijzig). Ik zou eerst even wat verschillende snacks in huis halen en kijken of Roosje ze überhaupt lekker vindt en welke dan haar favoriet is. Vergeet ook Gekkie niet wat te geven, ik denk altijd maar "zien eten, doet eten" en ik hoop dat dat principe ook voor jouw katten werkt. Volgens mij zijn alle bovenstaande producten via de dierenwinkel Pets Place te verkrijgen, eventueel ook online. Ook bij zooplus.nl zou je eens kunnen kijken naar verschillende vloeibare snacks! Ik hoop heel erg dat je hier iets aan hebt en dat het binnenkort lukt om Roosje weer aan haar medicatie te krijgen.
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Ik zal pet's place / zooplus eens bekijken, bij zooplus heb ik al vaker wat besteld. Denk dat ik mezelf niet op een methode moet vastzetten maar vooral moet blijven afwisselen, dat lijkt het beste bij haar te werken.

Mevrouw was even de tuin uit, op onderzoek uit, tijd voor mij om ff de andere kat te verwennen met wat lekkers en nog een vers brokje pate op het bordje erbij leggen, even later kwam ze terug, ik heb haar nog even op het aanrecht gezet en ze heeft weer wat gegeten en ze heeft nu twee derde binnen.

Op zich kan ik dat nu nog wel volhouden, ik heb vakantie en ik kan er dus gewoon bij blijven. Als ik 's binnenkort weer moet gaan werken dan wordt het wat lastiger, vooral 's ochtends, gelukkig dat ik met het aanrecht een plek heb waar de andere kat niet komt, daar staat het in elk geval veilig. Als ik het voor elkaar krijg dat ze het uit zichzelf in kleine hoeveelheden binnen krijgt lijkt me dat namelijk nog beter dan in een keer de volle dosis.

Nogmaals bedankt voor de suggesties, ik heb in elk geval weer wat methodes die ik kan proberen. Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes
Marco
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Lillith »

Klinkt al een stuk positiever Marco, ik denk dat het wel goed komt. Ben benieuwd naar hoe het verder gaat!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Sifra »

Pillen verstop ik in een dobbelsteentje kip. Het rauwe vlees even blancheren voor de veiligheid. Soepvlees (rund) zou ook kunnen. Niet iedere kat lust trouwens rauw vlees. Blokjes paté vind ik een goed idee, maar vloeibare snacks om pillen in te verstoppen lijkt mij geen werkzame manier.
Adriana bedoelt denk ik maltpasta tegen haarballen. Die is verkrijgbaar in tubes, bijvoorbeeld van Gimpet. Lege capsules kun je bij een apotheek halen, maar niet iedere apotheek heeft ze nog. De apotheek in mijn woonplaats had ze allemaal weggegooid, omdat ze zelf geen medicijnen meer maken. Als je zoekt op 'lege capsules' kun je ze ook via internet bestellen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Lillith »

De vloeibaresnacks zijn beter bedoeld voor als je je kat de pil zelf geeft, dan geef je eerst een flinke lik van de pasta/pudding/yoghurt, daarna de pil en direct daarna weer een flinke lik! Als verstoppen in voedsel op den duur niet meer werkt dan lijkt dit me de beste volgende oplossing... Maar inderdaad eerst even met capsules proberen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Dinky »

Weet niet of je steeds zelfde hebt gegeven maar hier werkte de hills a/d goed en de prins mousse.
Easypill was hier ook een drama. Prins mousse moest wel vanuit de hand gegeven worden, in het bakje of op de grond at madam het niet op ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Even een update. Ik heb de vloeibare voeding en de capsules in huis.
Ik geef haar al afentoe wat vloeibare voeding om haar te laten wennen. Ik heb nog geen medicijnen hoeven geven omdat het op dit moment via het eten nog best aardig gaat.

Als ze het niet op de aanrecht opeet, zet het haar nog es een keer voor op de grond, veelal eet ze het dan op. Als er pillen uit het vlees vallen dan zijn ze al wat zachter geworden, stop ze opnieuw in een brokje en ze heeft het bijna niet door dat er wat in zit ....

Ben in elk geval blij dat het voorlopig goed gaat en ik wat reserve methodes achter de hand heb mocht ze toch moeilijk gaan doen.

Bedankt allen.

Mvg
Marco
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door artemis »

Hier moet ik dagelijks schildkliermedicatie geven en heb door de tijd allerlei trucjes geprobeerd.

Mijn beste succestrucjes blijven:
1) balletjes zuiver rundsgehakt. Ik vries ze in (ter grootte van soepballetjes) en haal er telkens één uit de diepvries. Na een uurtje is het ontdooid. Dan neem ik de helft van dat balletje en stop er het pilletje in, goed aandrukken. De tweede helft is voor als het pilletje eruit zou vallen tijdens het opeten (gebeurt 1/10), anders is het een extraatje.
2) een mespuntje Kiri smeerkaas. Dat plakt lekker rondom het pilletje

Beide methodes blijven hier na geruime tijd erg succesvol. Pappie komt vanzelf naar me toe gelopen wanneer ik zijn pilletje aan het klaarmaken ben, want hij vindt dat hij een lekker snoepje krijgt. Ik zet het op de vloer naast zijn eten, nooit geef ik het op het aanrecht.

Wat ik allemaal heb geprobeerd en hier niet lukte:
-haarbalpasta. Ging goed voor een paar weken, daarna wou hij er niet meer van weten. Ik heb hier wel 4 soorten liggen
-yoghurt. te vloeibaar, zelfs de Griekse. Yoghurt wordt opgelikt maar meestal blijft het pilletje liggen
-Vitakraft cat-sticks, ging een week ofzo, moet hij ook niet meer hebben
-paté

Als je voor altijd medicatie moet geven is het inderdaad belangrijk om een manier te vinden waarop het geen strijd is. Pappie is nu zo geconditioneerd dat wanneer ik rammel met zijn stripje pilletjes hij spontaan naar me toekomt, àls hij al niet bij me staat, want hij weet het moment van de dag. Ik zou het ook niet kunnen vergeten te geven, want dan komt hij zeuren om zijn 'snoepje'. Zo goed gaat het.
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Hallo Artemis,

Bij mij gaat het ook steeds beter, op het moment geen reden om af te wijken van de huidige methode, maar als het uiteindelijk minder goed gaat altijd goed om meerdere methodes achter de hand te hebben.

Dank je voor je reactie.

Mvg
Marco
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Sjanke »

Fijn dat ze zo de tabletten eet. Bij een kieskeurige kat kan het soms een drama worden.
Iets plakkerigs doet het vaak wel goed. Smeerkaas, pate en ik heb ook wel eens de haarballenpasta gebruikt etc.
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Hallo,

Ik ben ook erg blij dat het me elke dag zonder al te veel stress lukt. Ik heb een tijdje ontwormd met worm granulaat. Dat ging een tijdje goed, totdat ze het zonder pardon lieten staan. Ik was hier ook bang voor met het geven van het medicijn. Gelukkig valt het mee.

Wel vind ik dat ze erg veel ligt te slapen de laatste paar dagen .... waarschijnlijk heeft het medicijn toch een impact op haar.... Maar eens kijken hoe het zich ontwikkeld en wat de DA er van zegt ....

Mvg
Marco
Plaats reactie