Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet meer

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door artemis »

Fijn dat het goed blijft gaan met de medicatie geven.
Ik kan me wel voorstellen dat medicatie tegen epilepsie bijwerkingen geeft, kan bijna niet anders. Ooit was de humane versie spierverslappend. Geen idee hoe dat met de huidige versies zit maar ik vermoed dat het toch wel veel invloed moet hebben op het zenuwstelsel.
Wat zegt de bijsluiter?
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Vanmorgen voelde ze zich waarschijnlijk niet zo lekker. Toen ik vanmorgen naar mijn werk moest vertrekken had ze het medicijn nog niet op. De pilletjes uit de pate gehaald en nog met wat mousse geprobeerd. Mevrouw had er weinig zin in vanochtend. Ze heeft geen gedeelte op, maar de rest staat nog op de aanrecht op haar te wachten.

Ik sta wat eerder op 's ochtends ivm het eten geven maar ik moest vanmorgen toch echt vertrekken naar mijn werk op een gegeven moment.

Bijsluiter zat er niet bij, zal eens kijken of ik die online kan vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Rik »

Van Phenoral 12,5mg kan ik alleen de honden-versie vinden.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 9-phenoral
http://www.astfarma.nl/product/phenoral-125-mg/
BIJWERKINGEN
Bij aanvang van de therapie kunnen ataxie, slaperigheid, loomheid en duizeligheid optreden; deze effecten kunnen in sommige gevallen gedurende de volledige duur van de behandeling blijven bestaan.
Polyurie, polydipsie en polyfagie kunnen optreden bij gemiddelde of hogere therapeutisch werkzame serumconcentraties; deze verschijnselen kunnen verminderd worden door de inname van voedsel en water te verlagen.
Sedatie en ataxie treden vooral op bij de hogere concentraties van werkzame serumspiegels.
Bij langdurig gebruik hepatotoxiciteit (plasmaconcentraties >30-40 μg/ml).
Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter worden vermeld, wordt u verzocht uw dierenarts hiervan in kennis te stellen.
Dus slaperigheid is wel een bijwerking. Kijk even hoe de dosis zich verhoudt met wat er voor een hond voorgeschreven is (De aanbevolen startdosering bedraagt tweemaal daags 2,5 mg per kg lichaamsgewicht).
2x daags 1,5 pil is dus 12,5 mg * 1,5 = 18,75 mg / 2,5 mg = 7,5Kg lichaamsgewicht (?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Het poesje is 3 1/2 kilo. Ik heb bij de dierenarts waar ik toen als nood naar toe ben gegaan al nagevraagd of dit niet een te zware dosis was. Volgens hun was dat niet het geval.

Toen ik voor een second opinion bij mijn andere dierenarts ben langsgeweest zag zij geen noodzaak om deze dosering te verlagen.

Overigens heb ik op internet gevonden dat het normaal is dat de dosering voor een kat hoger is dan die van een hond.

Ook heb ik meerdere gevallen van mensen gevonden die de kat een lage dosering medicijn op dagelijkse basis geven en op basis van een aura gedragsverandering de dosering gaan verhogen.

Hier voel ik op zich wel iets voor. Ik merkte een gedragsverandering bij haar ongeveer 4 weken voordat de aanvallen begonnen zijn. Dit zou op zich voldoende tijd zijn om medicatie te verhogen op het moment dat ik die gedragsverandering weer merk (Enorm veel aandacht vragen, en enorm gefixeerd op eten) ...

Echter, de dierenarts heeft mij gezegd dat ik op eigen houtje niets mag veranderen in de medicatie. Dat ik het eerst twee maanden moet aanzien tot het bloedonderzoek en dat we daarna eventuele wijzigingen kunnen aanbrengen. Aangezien ik hier geen verstand van heb moet ik de dierenarts hier maar in vertrouwen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Rik »

Tsja... volgens de bijsluiter is het een "aanbevolen" start hoeveelheid (en dan ook nog bij honden). De uiteindelijk dosis kan tussen de 1 en 15 mg/kg (2x daags) liggen dus 5,35 mg/kg waar ze nu op zit is in ieder geval niet te veel.

Ik denk dat de DA in dit geval er wel ervaring mee zal hebben en het inderdaad het beste is even eind oktober af te wachten en dan te evalueren of je misschien kunt gaan afbouwen. Afbouwen moet overigens ook altijd zeer geleidelijk gebeuren (dus niet in één keer terug naar een onderhoudsdosis).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Bedankt voor de smeerkaas tip!

Nog makkelijker dan in het eten verstoppen. Ik had maar heel weinig smeer kaas nodig, ze begon er aan te likken en binnen no time was 2/3 weg. Een stukje bleef ff liggen, die had ze schoon kunnen likken, maar nog een klein beetje smeerkaas en weg was het.

Ik had maar heel weinig nodig, dus echt slecht zal het niet voor haar zijn. En als dat blijft werken dan hoef ik ook niet meer zoveel af te wijken met het voer gedrag.

Ze heeft nu drie weken geen aanvallen meer gehad en dat is op zijn minst erg positief te noemen. Laten we hopen dat ze bij mij oud mag worden.

Nogmaals bedankt voor alle tips, het heeft mij en Roosje enorm geholpen!

Afbeelding
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

*** UPDATE ***

Helaas is het een beetje offtopic in combinatie met het begintopic, maar om hier nu een nieuw topic voor te openen is ook weer iets.

De wondjes in het gezicht van Roosje zijn niet minder geworden, eerder erger, ze krabt zichzelf erg veel. Ook evenwichtsproblemen en het futloos zijn (soms pak je haar op en lijkt het alsof je een natte dweil in je hand hebt) gaan niet over.
Ze heeft in de tussentijd geen epileptische aanvallen meer gehad.

Ik heb wat foto's doorgestuurd naar de DA en deze heeft me gebeld en gevraagd om langs te komen.
Daar ben ik vanmorgen geweest. Ze gaf aan dat het duidelijk was dat de poes niet goed tegen de dosering kan, maar dat de wondjes in het gezicht ook op een voedsel allergie kunnen duiden. Ook was ze in 4 weken tijd een halve kilo afgevallen.

De dierenarts heeft haar een anti allergie injectie gegeven, verder gaan we de medicatie afbouwen naar 2 x 1/2 tabletje per dag. Goed in de gaten houden en bij een gedragsverandering (aura fase) dosering weer opbouwen. Qua voedselallergie aangeraden gekregen om hypo allergeen voedsel te kiezen. Mocht het zo zijn dat ik bij een dosis van 2x een half tabletje na 3 maanden nog steeds geen aanval heb kunnen constateren mag ik zelfs helemaal stoppen met de medicatie en dat ik dan extra alert blijf op de aura fase.

Wat ik helaas vergeten ben om te vragen: Kan een voedsel allergie/intolerantie een oorzaak zijn van een epileptische aanval?


Met vriendelijke groet,
Marco
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Adriana »

ze kan duidelijk niet goed tegen phenoral en gezien de bijwerkingen is ze geen uitzondering..

kijk eens naar cholodin
http://www.medpets.nl/cholodin/
"Dierenartsen in de V.S. melden goede resultaten bij primaire epilepsie" staat er in de uitgebreide omschrijving. Misschien is dat een alternatief om in je achterhoofd te houden..

wat betreft je vraag.. dat is erg lastig om daar achter te komen. er kunnen zoveel kruisverbanden zijn en dat kan per stofwisseling van het individuele dier anders uitpakken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Helaas gaat het niet goed met Roosje ...

Ze at al slecht, maar dat is de laatste twee dagen erger geworden...
Eergisteren heb ik 4 bakjes eten open moeten maken voordat ze er eentje had waar ze daadwerkelijk wat van gegeten heeft ... Gisteren ditzelfde ritueel herhaald maar toen liet ze alles staan ...

Uiteindelijk maar een flink aantal kattensnoepjes zitten voeren, dat at ze wel ...

Gisteren dus het besluit genomen om geen medicijn meer te geven, eten is op dit moment belangrijker dan het onderdrukken van epilepsie aanvallen. Heb de DA hiervan op de hoogte gebracht.

Vanmorgen rond half acht, het tijdstip waarop ze medicijn krijgt, alleen wat vis gegeven. Dit liet ze staan, maar toen ik een uur later naar mijn werk wilde vertrekken stond ze vrijwillig van de harde brokken te eten... Misschien toch wat minder misselijk.

Vanavond weer van alles inslaan om te kijken dat ze in elk geval wat binnenkrijgt ... De DA heeft nog niet teruggebeld over mijn actie van het medicijn stopzetten, maar ik denk niet dat zij daar problemen mee zal hebben.

Cholodin ga ik overwegen, reactie op phenoral is allesbehalve goed te noemen :(

Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Adriana »

denk dat je een heel verstandige beslissing hebt genomen te stoppen met phenoral.
niet eten betekent te weinig voedingsstoffen en dat verzwakt.
kijk asjeblieft uit met de kattensnoepjes, ze kan een overdosis aan daaraan toegevoegde vitamines krijgen en dat is niet handig.
koop je ook wat rauwe vleesjes voor haar? kip (even blancheren) is licht verteerbaar maar sommige katzels doen een moord voor kleine stukjes biefstuk in zo'n geval..
inderdaad even rustig aan en proberen wat aan te sterken en dan verder nadenken en proberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Ik ga het proberen Adriana .... Vanavond weer even van alles wat inslaan en mijn hele avond doorbrengen om de kat proberen te voeren ...
Niet dat ik dat vervelend vind, ik heb het graag voor haar over ...

Ik post snel weer een update.

Dank je wel .
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Zowel goed als slecht nieuws...

Het goede nieuws .... terwijl ik de kip aant koken was zat ze bij haar brokjesbak (harde) brokjes te eten. Ze heeft niet super veel gegeten maar zat toch wel een minuut of twee onafgebroken te eten. Vond ook dat ze er beter uitziet dan gisteren...

Het slechte nieuws is dat ze de gekookte kip gekeurd heeft en het heeft laten staan. Even eraan ruiken, even eraan likken... nahhh....
De andere poes daarintegen heeft ook even zitten kijken wat dit voor raar eten is ... Heel even eraan ruiken, heel even eraan likken, maar zodra dat ze er een hapje van genomen heeft was ze verkocht ... zij vond het wel lekker ... Misschien eens met een andere vleessoort proberen? Waar kan dit nog meer mee behalve kip en is geschikt om aan poezen te voeren?

Voorlopig al blij dat ze wat brokjes gegeten heeft. Ga dadelijk nog even kijken of ik nog een onbekende brokken soort voor haar kan halen, om te kijken of ik die haar als "snoepjes" zijnde kan voeren.

Voor de korte termijn ben ik nou wel redelijk positief ... De lange termijn daarintegen zal nog even afwachten zijn. Ik wil haar eigenlijk geen medicijn meer toedienen, behalve als het echt noodzakelijk is. Als ik gedrag bij haar bespeur wat lijkt op de inleidende fase van epileptische aanvallen dan wil ik het nog wel toedienen, ook aangezien ze obsessief eet gedrag vertoond gedurende deze fase maak ik me dan niet zoveel zorgen over de gevolgen van het medicijn op haar eetlust. Zodra ze echter weer normaal verdrag vertoond ga ik gelijk afbouwen. Cholodin ga ik proberen, maar op dit moment is eerst mijn focus op haar herstel. Zodra ze weer wat gewicht heeft opgebouwd ga ik kijken wat Cholodin voor een effect heeft.

Bedankt maar weer voor de wijze raad ...

Groetjes
Marco
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Rik »

Bowy doet een moord voor koolvis. Als ik die kook staat ze al hard miauwend voor het fornuis. Het is niet zo goed voor haar (zeker niet met haar nierproblemen, veel eiwitten) maar mocht ze ooit in eetstaking gaan, en ze wil dat ook niet eten, dan weet ik dat het echt goed mis is. Ook als ik een blikje tonijn (uit water) opentrek wordt ze wild. Maar ook dat is volgens mij niet zo goed (weinig voedingsstoffen).

Verder heb je nog stukjes hart en lever (lever met mate). Dat zou je rauw kunnen geven.
(De koolvis overigens ook maar Bowy vindt het gekookt en iets afgekoeld lekkerder)

Bowy list overigens ook geen rauwe kip (of kort gekookt). Als ik echter zelf kip eet (gebakken of gestoomd) dan zit ze me aan te kijken en dan lust ze wel een stukje (of meerdere stukken). Dus gewoon goed door gekookt eet ze wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
marco321
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:31

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door marco321 »

Hoi,

Bedankt voor de tips... Ga ik proberen! (behalve lever, daar ga ik zelf enorm van over mijn nek, bah vies)

Ik had al eerder geprobeerd om een foto te plaatsen, was niet helemaal gelukt, maar volgens mij moet het zo wel lukken: Dit was een aantal weken terug, toen ze een week met de medicijnen bezig was, boven haar rechter oogje zie je het eerste wondje van het krabben, gelukkig krabt ze zich nu bijna niet meer. In de weken erna begon ze steeds meer te krabben en de laatste week is ze steeds slechter gaan eten. Hopen op betere tijden!

Afbeelding

Namens mij en Roosje, bedankt lieve mensen!
Laatst gewijzigd door marco321 op 24 sep 2015 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes met epilepsie - Medicijn geef trucjes werken niet m

Bericht door Adriana »

je zou nog een keer wat rauwe geblancheeerde kip kunnen proberen. blancheren doe je door een stuk kip even in kokend water te houden. dat doodt alle bacteriën en houdt het vlees rauw. dan versnijden op een schoon bord.
sommige katten herkennen geen gekookt vlees.

wat ook nog wel eens lukt is een stukje rosbief boterhambeleg en snijd 2 cm rondom van de buitenkant af zodat je alleen het rode vlees overhoudt.

er zijn extra smakelijke brokjes van royal canin in 400 grs zakjes. die kun je veilig als snoepje geven of om de eetlust op gang te brengen.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... voer/27368
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/170928
misschien heeft je dierenspeciaalzaak ze en anders kan ik er morgen wel wat opsturen..

daar is Roosje! en graag gedaan hoor, meedenken zijn we goed in op het forum.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie