Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Sonnet »

Ik heb begin dit jaar al eerder een topic geplaatst over onze inmiddels 2 jaar oude kater Bunker. Bunker heeft epilepsie, idiopathische ofwel primaire epilepsie, schijnt vrij zeldzaam te zijn, meestal wordt epilepsie bij katten veroorzaakt door een onderliggende ziekte, dit is bij Bunker niet het geval. Tenminste, geen enkele test of onderzoek wijst op een andere oorzaak, organen en bloedwaarden zijn prima in orde, er is nog even gedacht aan cardiale epilepsie (veroorzaakt door het hart, Bunker heeft ook lichte bradycardie), maar testen kort na een aanval wezen daar niet op en hij heeft daar verder ook absoluut geen last van.
Ook heeft hij alleen maar grand mal (volledige) aanvallen die alleen gebeuren als hij in diepe slaap is, hij heeft nooit aanvallen gehad tijdens stress of terwijl hij wakker was, ook nooit een petit mal. Het beeld van de aanvallen schijnt ook typisch te zijn voor primaire epilepsie, convulsies, kwijlen, gevolgd door als een dolle ongecoördineerd rondrennen en overal tegenop klappen (hij is niet bij bewustzijn op dat moment), gevolgd door weer omvallen en meer convulsies. Er is niets te zien aan hem voor een aanval, geen vreemd gedrag van tevoren, en ook is hij na een aanval heel snel weer volledig bij (5 minuten en hij is weer aan het spelen bijvoorbeeld). Wijst allemaal in de richting van primaire epilepsie, en ook het feit dat een broertje van hem uit hetzelfde nest ook epilepsie heeft wijst erop.

Bunker heeft in december/januari een aantal aanvallen gehad, eerst met 1-2 weken ertussen voor we door hadden wat er aan de hand was ('s nachts), daarna 3 dagen achter elkaar en heeft toen phenoral voorgeschreven gekregen, kwart tabletje 2x daags, 6.25 mg totaal per dag. Nog 3 aanvallen gehad en daarna 7 maanden geen enkele aanval meer. Tot voor kort dus, hij heeft weer volop aanvallen, iedere nacht één. Inmiddels is zijn medicatie verdriedubbeld, maar de aanvallen worden alleen maar erger, ze duren steeds langer. Volgens de da is phenoral de enige beschikbare medicatie voor katten met epilepsie, maar op (engelstalige) websites kom ik ook kaliumbromide tegen als medicatie. Heeft iemand hier ervaring mee? En heeft iemand hier weleens meegemaakt dat epilepsie die onder controle leek te zijn ineens erger terug lwam zonder aanwijsbare oorzaak? Lever en nieren zijn helemaal in orde trouwens.

Gelukkig heeft hij ondanks de zwaardere aanvallen nog steeds geen restverschijnselen, ook heeft hij geen last van sufheid van de fhenoral. Helaas laat hij nu ook steeds zijn urine laten tijdens een aanval, zowel tijdens de convulsies als het rennen, als iemand nog hele goede tips heeft tegen kattenpieslucht hoor ik het ook erg graag....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Adriana »

in het andere bunker/epilepsie-topic heb ik je cholodin als mogelijk middel om te proberen aangeraden..
al bekeken.. al geprobeerd..?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... in#p568768
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Shimbalaya

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb geen ervaring met epilepsiekatten en/of met kaliumbromide maar in alle internetartikelen staat dat kaliumbromide bij katten zeer voorzichtig gebruikt moet worden in verband met gezondheidsrisico's.
Ik neem aan dat jij dit ook gelezen hebt?

Potassium bromide is used in veterinary medicine to treat epilepsy in dogs, either as first-line treatment or in addition to phenobarbital, when seizures are not adequately controlled with phenobarbital alone.

Use of bromide in cats is limited because it carries a substantial risk of causing lung inflammation (pneumonitis) in them.

"Cats are treated only rarely with potassium bromide because of the relatively high incidence of side effects in this species."




Kaliumbromide gaan proberen met het risico op een longontsteking.... :???:
In sommige artikelen staat ook dat de ademhaling onderdrukt kan worden wat tot de dood kan leiden.

Hopelijk werkt het middeltje wat Adriana adviseert en wellicht heeft dat minder ernstige bijwerkingen.Sterkte met Bunker.
Shimbalaya

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Shimbalaya »

Ik zie net dat het bericht over Cholodin waarnaar Adriana verwijst in het andere topic al van februari is.
Er staat dat dierenartsen in de V.S. goede resultaten melden bij primaire epilepsie.En er zijn nauwelijks bijwerkingen in tegenstelling tot kaliumbromide.
Dan zou ik persoonlijk dit middel al lang hebben uitgeprobeerd. ;-)
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Sonnet »

Ik heb inderdaad de risico's gelezen m.b.t. kaliumbromide. Probleem is dat we nu op een punt zitten waar er iets moet gebeuren om de frequentie en hevigheid van de aanvallen naar beneden te brengen. Ik weet dat hij tijdens een aanval niet bij bewustzijn is en er op dat moment niets van mee krijgt, en gelukkig is hij ook snel weer bij na een aanval ondanks het feit dat zijn aanvallen echt heel heftig zijn, maar hij heeft zichzelf al een aantal keren behoorlijk verwond tijdens een aanval, gescheurde lip, dik oog, twee nagels compleet uitgetrokken toen hij ergens in bleef hangen, een achterpootje waar hij niet meer op wilde staan en waarvan we dachten dat het gebroken was, bleek gelukkig 'maar' een peesbeschadiging te zijn, en daarnaast veel kneuzingen o.a. in zijn rug. Hij blijft 's nacht bij ons op de slaapkamer, daar hebben we alles behalve het bed en twee nachtkastjes met afgeronde hoeken weggehaald, zelfs het bed verlaagd zodat hij niet van hoog kan vallen. Maar toch, hij rent vol tegen de muren op, springt omhoog en valt op zijn rug, etc. Vriendlief mocht een paar mooie hechtingen en tetanusprik gaan halen nadat hij Bunker onder de radiator vandaan haalde waar hij onder vast lag. Ook dat Bunker zelf van top tot teen onder de urine en soms poep zit lijkt hij zelf vreselijk te vinden, gelukkig vindt hij het prima om onder de douche gewassen te worden.
De kaliumbromide heeft inderdaad een risico op bijwerkingen, maar dat hij zich flink verwond tijdens een aanval is geen risico maar een feit....

De cholodine hebben we geprobeerd, Bunker wordt daar echter erg hyperactief van en krijgt behoorlijke spiertrillingen. We zijn daarmee gestopt eind maart denk ik zo'n beetje, maar dat was natuurlijk wel in een periode dat hij überhaupt geen aanvallen had. Misschien toch nog eens proberen, wellicht dat die bijwerkingen na een tijdje verdwijnen. Ga wel eerst even met de da overleggen daarover.
De phenoral kunnen we in ieder geval niet verder omhoog doen, Bunker is maar een hele kleine kat (3.6 kg inmiddels), de max dosering voor phenoral is 5mg/kg (3.6 x 5 = 18) en hij krijgt nu al 18.75 mg, al heel licht over het maximum heen dus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Adriana »

je kunt de dosis cholodin toch verminderen?
ik start vrijwel altijd bij de katzels en ook bij mezelf (muv ab) met een kwart van de aanbevolen dosis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door kansarmedieren »

Sonnet schreef:Ik heb inderdaad de risico's gelezen m.b.t. kaliumbromide. Probleem is dat we nu op een punt zitten waar er iets moet gebeuren om de frequentie en hevigheid van de aanvallen naar beneden te brengen. Ik weet dat hij tijdens een aanval niet bij bewustzijn is en er op dat moment niets van mee krijgt, en gelukkig is hij ook snel weer bij na een aanval ondanks het feit dat zijn aanvallen echt heel heftig zijn, maar hij heeft zichzelf al een aantal keren behoorlijk verwond tijdens een aanval, gescheurde lip, dik oog, twee nagels compleet uitgetrokken toen hij ergens in bleef hangen, een achterpootje waar hij niet meer op wilde staan en waarvan we dachten dat het gebroken was, bleek gelukkig 'maar' een peesbeschadiging te zijn, en daarnaast veel kneuzingen o.a. in zijn rug. Hij blijft 's nacht bij ons op de slaapkamer, daar hebben we alles behalve het bed en twee nachtkastjes met afgeronde hoeken weggehaald, zelfs het bed verlaagd zodat hij niet van hoog kan vallen. Maar toch, hij rent vol tegen de muren op, springt omhoog en valt op zijn rug, etc. Vriendlief mocht een paar mooie hechtingen en tetanusprik gaan halen nadat hij Bunker onder de radiator vandaan haalde waar hij onder vast lag. Ook dat Bunker zelf van top tot teen onder de urine en soms poep zit lijkt hij zelf vreselijk te vinden, gelukkig vindt hij het prima om onder de douche gewassen te worden.
De kaliumbromide heeft inderdaad een risico op bijwerkingen, maar dat hij zich flink verwond tijdens een aanval is geen risico maar een feit....

De cholodine hebben we geprobeerd, Bunker wordt daar echter erg hyperactief van en krijgt behoorlijke spiertrillingen. We zijn daarmee gestopt eind maart denk ik zo'n beetje, maar dat was natuurlijk wel in een periode dat hij überhaupt geen aanvallen had. Misschien toch nog eens proberen, wellicht dat die bijwerkingen na een tijdje verdwijnen. Ga wel eerst even met de da overleggen daarover.
De phenoral kunnen we in ieder geval niet verder omhoog doen, Bunker is maar een hele kleine kat (3.6 kg inmiddels), de max dosering voor phenoral is 5mg/kg (3.6 x 5 = 18) en hij krijgt nu al 18.75 mg, al heel licht over het maximum heen dus.
is er een maximale dosering ik dacht alleen een maximale startdosering ik heb een hond gehad met epilepsie en die kreeg in het begin ook phenobarb en je moest na 3 weken de bloedspiegel laten nakijken of het medicijn niveau in het bloed voldoende was. De dosis wordt bepaald na het resultaat en de bloedwaarde. Mijn hond kreeg lever problemen en is over gegaan op Pexion een nieuw middel met veel minder bijwerkingen is nog niet voor de kat helaas is ook pas sinds begin van dit jaar op de markt. Mijn hond is helaas in juli overleden zoals altijd als een dier op latere leeftijd epilepsie krijgt is er meer aan de hand en mijn hond had waarschijnlijk een tumor in zijn hoofd. Veel succes.
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Sonnet »

Adriana, hij kreeg ook maar een half pilletje i.p.v. een hele, zeker omdat hij zo licht is, misschien als we er weer mee starten inderdaad maar eerste eens een kwart proberen.

Kansarmedieren, er is zeer zeker een maximum dosering, deze komt neer op grofweg 5mg/kg, hoewel er per dier inderdaad verschil in de bloedspiegel kan zitten als het in de vorm van pilletjes gegeven wordt. Verreweg de meesten zullen met 5mg/kg echter tegen de hoogste veilige waarde aan zitten, voor katten moet het serumgehalte 10-30 μg/ml zijn, voor honden kan dit hoger zijn (15-45). Boven deze waarden kunnen overdoseringsverschijnselen voorkomen, met name onderdrukking van het autonome zenuwstelsel (ademhaling, hartslag, verteringsgestel etc.). Bunker zit nu op 28 μg/ml, behoorlijk hoog dus.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door kansarmedieren »

Jammer dat pexion nog niet voor katten goed gekeurd is heeft heel wat minder bijwerkingen. En misschien is het ook niet met medicijnen te onderdrukken. helaas is het vaak een symptoom van een andere onderliggend probleem.
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Bericht door Sonnet »

Bunker lijkt inmiddels te verbeteren, hij heeft vorige week dinsdagnacht nog een aanval gehad, daarna is het relatief rustig gebleven.
Na de aanval van dinsdag vonden we echter overal bloed, vooral heel veel bloed op de plek waar hij het laatst had gelegen tijdens de aanval, alles was onder gespetterd en uitgesmeerd. We konden echter niets vinden waar het bloed vandaan kwam, geen zichtbare krassen, bekje niet kapot etc. Moet ook zeggen dat het moeilijk zoeken is op een gitzwarte kat.
Tot hij ineens mank op zijn rechterachterpootje ging lopen de dag erna, toen ik naar zijn pootje wilde kijken en zijn voetje vast pakte kreeg ik een hele klaaglijke miauw te horen en na goed kijken zag ik dat 2 nagels verdwenen leken te zijn. Verdere inspectie wees uit dat ook een nagel aan een voorpootje tot het leven toe afgescheurd was. Hij beschadigt zijn nagels wel vaker tijdens een aanval (vooral tijdens de rennen/springen/vallen fase, nagels zijn volledig uit dan), maar zo erg heb ik het nog nooit gezien.
Uiteraard direct naar de da, de twee nagels aan zijn achterpootje blijken er helemaal uitgetrokken te zijn, bij één zelfs de huid ingescheurd tot tussen zijn tenen. Ook is 1 teen gebroken en een andere twijfelachtig. Hij moet dus ergens in zijn blijven hangen, arme Bunker. Pijnstillers en antibiotica dus.
Na het bezoek aan de da heeft hij weer een aanval gehad, dit keer overdag (eerste keer tot nu toe) en korter dan normaal, waarschijnlijk van de stress en pijn.

Ook weer begonnen met de cholodin trouwens, da gaf inderdaad het advies eerst met een halve te beginnen, zijn de bijwerkingen daarmee nog aanwezig dan een kwart. Nog geen spiertrillingen, wel druk, maar hij is van zichzelf al een hele speelse actieve kat.
Plaats reactie