Bunker heeft epilepsie...

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Sonnet »

Sinds december begon Bunker, onze kater van 1,5 jaar oud, ineens wat vreemde dingen te vertonen. Het begon met af en toe ineens keihard miauwen/klagen en in de rondte lopen also hij iets zocht. Nu is Bunker en hele vocale kat, maar over het algemeen miauwt hij heel hoog en schel (hij heeft de meest vreselijke miauw die je je voor kunt stellen), dit was echt schreeuwen, en veel harder dan normaal. Verder was er eigenlijk niets aan hem te merken toen.
Op een gegeven moment schrokken mijn vriend en ik 's nachts ineens wakker van een enorm kabaal, geschreeuw van Bunker en een kat die als een dolle over de overloop rende. We dachten in eerste instantie dat er een vreemde kat binnen zat, is weleens eerder gebeurd. We vonden Bunker echter hijgend in de badkamer en Kobus zat met ogen zo groot als schoteltjes naar hem te kijken vanaf de overloop. We dachten dat ze misschien hadden gevochten, hoewel dat helemaal niets voor die twee is, ze zijn juist hele dikke maatjes. Een week of twee later schrokken we weer 's nachts wakker van een enorm kabaal, weer geschreeuw en herrie van een omvallend inklapbaar wasrek wat op de overloop stond naast de enorme krab/klimpaal waar de katten vaak samen op liggen te slapen. Mijn vriend zag nog net dat Bunker zijn hoofd tussen het rek uit trok en vervolgend over de overloop rende en van de trap af, om daarna door de hal en huiskamer te rennen. Toen ik naar het wasrek keek zag ik dat die helemaal onder de kwijlslierten zat. Onze conclusie: van de krabpaal af gesprongen, raar terecht gekomen en zichzelf bijna opgehangen aan het wasrek.
Weer een paar weken later, wederom dat kabaal 's nachts, een in paniek rennende kat, etc. Dit keer waren we er iets eerder bij, snel genoeg om Bunker over de overloop heen te zien rennen, tegen de muur op te zien springen/klappen, vervolgens van de trap af te zien vallen en daarna in de hal en huiskamer overal tegenop te zien rennen. Toen hij eenmaal stil zat en ik hem kon pakken zaten zijn koppie, borst en voorpoten helemaal onder de kwijlslierten, en waar hij had gerend lag een spoor van urine. Toen gingen uiteraard de alarmbellen af, ik heb 's nachts nog op internet gezocht en kwam uit bij toevallen. 's Ochtends direct de DA gebeld en een afspraak gemaakt voor de volgende dag. Diezelfde nacht kreeg hij nog een toeval, dit keer zag ik er veel meer van, hij lag namelijk op mijn buik te slapen en ik kan vertellen, je schrikt je helemaal kapot. Een enorme schreeuw, en ik zag Bunker nog net liggen stuiptrekken, schokken en vervolgens weer wegrennen en overal tegenop knallen. En weer helemaal onder het kwijl. Overigens is hij iedere keer na zo'n aanval binnen 10-15 minuten weer helemaal zichzelf, hij staart nog even hijgend voor zich uit met grote ogen en daarna zie je bijna letterlijk de *klik* terug naar normaal.
Gelukkig hadden we 's ochtend direct de afspraak bij de DA. Bunker is helemaal nagekeken, bloedwaardes zijn allemaal binnen normale grenzen, alleen wederom een kleine hartritme afwijking geconstateerd, waarvan we al vanaf dat we hem hebben weten dat hij het heeft. Bradycardie en ademhalingsafhankelijke ritmeveranderingen. Hier heeft hij geen last van, er is niets aan hem te merken in de zin van minder uithoudingsvermogen o.i.d., en is dus ook al iets wat eerder al gevonden was en de DA ook niet echt zorgen baart. Hartslag zou normaal tussen 80-200 p/m moeten zitten, Bunker zit bij de DA (stress) op ca. 85 p/m. Als we zelf tellen komen we rond de 75, dus niet echt bizar laag.

DA houdt het voorlopig op primaire epilepsie, ook omdat Bunker verder totaal geen zieke indruk maakt, goed eet en hoewel hij erg klein en licht is (3,1 kilogram, maar alle lichaamsverhoudingen in orde), er niets mis met hem lijkt te zijn.
Hij heeft nu phenobarbital gekregen, pilletjes van 12.5 mg waarvan hij nu om mee te beginnen 2x daags een kwart krijgt, dus 6.25 mg per dag. Normale startdosering is 2 mg per kg lichaamgewicht, dus dat klopt dan ook wel. De DA zei wel dat veel katten met minder toe kunnen en we de dosering ook konden verlagen als hij er te suf van werd. Maar wat wil het geval, Bunker is veel actiever nu hij die pilletjes krijgt (nu 4 dagen). Hij speelt meer, is aan het stoeien met Kobus (elkaar achterna rennen, over elkaar heen buitelen) tot je er gek van wordt.
Heeft iemand dat vaker meegemaakt met phenobarbital? Ik had een suffe kat verwacht die zeker de eerste dagen heel veel zou slapen.
Bunker heeft de afgelopen nachten geen aanvallen meer gehad, ze gebeuren overigens alleen als hij juist helemaal in rust is, iets wat volgens de DA ook sterk wijst op primaire epilepsie. Hopen dat het goed gaat, want het is vreselijk om hem tijdens zo'n aanval te zien, en ik ben ook bang dat door het geweld waarmee het gaat hij zichzelf weleens flink zou kunnen beschadigen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Adriana »

epilepsie via de zoekfuctie (rechtsboven) geeft 181 berichten en wellicht zitten daar ervaringen bij waar je wat aan hebt..

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf
dit is een afstudeerscriptie van univ van Gent over epilepsie, wat, hoe behandelen, welke medicatie etc.
en goegel zelf ff naar bijsluiter phenobarbital, wordt ook geschreven met een begin-f..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Sonnet »

Dank je wel voor de link Adriana. Ik schrik wel van de genoemde gemiddelde overlevingstijden na de eerste aanval in die scriptie.... Onze DA vertelde juist dat indien de medicatie aanslaat hij er oud mee zou kunnen worden.

Medicijnen geven is ook erg leuk trouwens, Bunker is zo'n kat die een gruwelijke rothekel heeft aan alle soorten pilletjes, deze pilletjes zijn minuscuul klein, maar nog is het een heel gedoe om ze naar binnen te krijgen. Heb al geprobeerd om ze in vanalles te stoppen wat hij erg lekker vindt, iniminie balletjes gehakt, stukje kaas, leverworst, zelfs een bolletje roomboter en vanavond tartaar, maar meneer mot het niet. De tartaar en boter begon hij wel aan, maar zodra hij het piepkleine stukje pil tegen komt spuugt hij het uit en is vervolgens hoogst beledigd.
Vastpakken en naar binnen frommelen ging de eerste keren goed, maar inmiddels weet hij precies hoe laat hij zijn pillen krijgt.... Alles gaat wel naar binnen hoor, daar zorgen we wel voor, maar vanavond hebben we maar weer even een katten-burrito gemaakt, oftewel Bunker in een handdoek.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Adriana »

we hebben topics met tips+trucs voor het ingeven van pillen.
easypill (dierenspzaak/da) en vitakraft (AH ea supers) al geprobeerd?
en anders verpakken in een kleine capsule (apotheker) want hij ruikt en proeft het blijkbaar.
handen goed wassen en pil niet aanraken.
rustig tegen hem praten met overwicht in je houding: 'Bunker, goed voor je..!' maak er geen wedstrijd of gevecht van en prijs en knuffel hem als hij geslikt heeft. wees zijn bondgenoot en lach hem niet uit, katzels voelen dat..

ik denk dat de overlevingskansen en -tijd heel erg wisselend zijn en dat is met vrijwel alle kwalen zo. we hebben hier wel meer medische wondertjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Sonnet »

Laat ik maar hopen of een medidisch wonder dan, ik houd hem het liefst nog héél wat jaren bij me. De DA vertelde dat de levensverwachting bij primaire epilepsie niet veel af hoeft te wijken van een 'normale' kat, mits de medicatie aanslaat.

Eaypill heb ik nog niet geprobeerd, heb ik vandaag besteld, benieuwd of het werkt. Helaas is er maar één soort snoepjes die meneer lust, de Wiskas Temptations en dan alleen de kaasvariant. De vulling daarvan is net te hard om het pilletje in te stoppen.
Een heel gevecht is het overigens niet, zowel wij als Bunker hebben bij het pilletjes geven nog geen krasje opgelopen. Hij gebruikt ook zeer zeker zijn nagels niet o.i.d. om weg te komen en doet ook niet heel veel moeite om weg te komen, hij zet alleen zijn poten stijf tegen je aan en houdt zijn bekkie stijf dicht. We proberen het ook zo leuk mogelijk voor hem te maken, direct na zijn pilletjes krijgt hij zijn snoepjes en kriebels op zijn buik waar hij helemaal gek op is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Adriana »

gehakt al geprobeerd? of beetje tartaar?
maar valt mee want nog geen krasje opgelopen en buikkriebels toegestaan..
als je je linkerhand over zijn hoofd doet en je zet duim en ringvinger op zijn lip en drukt zachtjes, dan gaat zijn bekje open. pakketje op zijn tong leggen en bekje even dichthouden en onder zijn kin kriebelen om slikbeweging op te wekken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Robijn »

Als hij van Whiskas Tempations snoepjes houdt, zou ik de Whiskas kauwstaafjes proberen (verkrijgbaar in de supermarkt; o.a. bij de Emte); en dan de zalmvariant; die is het zachtste en daar kun je het tabletje makkelijk in wegkneden.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Sonnet »

Gehakt en tartaar moet meneer niet. Tenmiste niet zodra hij ook maar vermoed dat er iets inzit, wat in houd dat hij het op elk tijdstip van de dag eet behalve om 8 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds.
Maar de Easypill werkt! Blijkbaar erg lekker spul, Kobus vindt het ook heerlijk, die moet ook een stukje hebben vindt hij.

Bunker is een stuk vrolijker nu hij medicatie krijgt, hij zit duidelijk beter in zijn vel. Achteraf denk ik dat de aanvallen hem toch een hoop energie hebben gekost, behalve de complete aanvallen had hij ook dat miauwen/schreeuwen wat ik in mijn eerste post noemde, maar ook af en toe dat hij even helemaal van de wereld en onbereikbaar leek. Dat is nu helemaal over. En gelukkig wordt hij niet suf van de pilletjes. Ik heb het idee dat hij langer achter elkaar slaapt, dat wel, maar wakker is ook ECHT wakker en vooral heel vrolijk.
Voor de Da bevestigt dat alleen maar het beeld van primaire epilepsie, aangezien hij verder niet ziek is (zijn enige ziektegeschiedenis is een keer niesziekte waar hij keelontsteking van kreeg, was met een kleine week helemaal over), en katten die epilepsie krijgen als symptoom van iets anders over het algemeen ook andere klachten hebben en al aardig ziek zijn.

Hij eet wel meer door de pilletjes, maar dat is in zijn geval niet erg, hij is nooit zo'n enthousiaste eter geweest en nu eet hij tenminste zijn portie op in plaats van de helft te laten liggen zodat Kobus het op eet.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Robijn »

Fijn dat Bunker de easypil wel lekker vindt, en nu dus wel zijn medicatie goed én op een makkelijke manier binnenkrijgt!!
Heeft hij nu elke dag, voor de rest van zijn leven, medicatie nodig ivm zijn epilepsie?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Sonnet »

Grote kans dat hij inderdaad de rest van zijn leven medicatie moet. Blijft hij minimaal een half jaar helemaal zonder aanvallen (onwaarschijnlijk, meestal is met phenobarbital alleen het aantal en de zwaarte van de aanvallen naar beneden te krijgen) dan kunnen we proberen voorzichtig af te bouwen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bunker heeft epilepsie...

Bericht door Adriana »

kwam primaire epilepsie als werkingsterrein tegen in de uitgebreide omschrijving van cholodin..
missch eens lezen/verder zoeken.. missch is het proberen de moeite waard..

hoe is het intussen met Bunker..?
http://www.medpets.nl/cholodin/#product-description
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie