Is epilepsie dodelijk bij een kat?

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
minoes7
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2011 22:53

Is epilepsie dodelijk bij een kat?

Bericht door minoes7 »

hallo mensen mijn kat heeft misschien epilepsie maar we weten niet of het dodelijk is we willen graag zo snel mogelijk dit weten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: is epilepsie dodelijk bij een kat

Bericht door pearlsofpassion »

Zeker niet zomaar meteen.
Kan op termijn misschien wel (dat weet ik niet), maar zeker niet zomaar van de eerste aanval.
Ik weet niet of dat je vraag dekt?

Kan je misschien iets meer info geven?
En je gaat er toch mee naar de DA?
Die kan je vast meer vertellen en tips geven hoe ermee om te gaan en het zoveel mogelijk te vermijden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is epilepsie dodelijk bij een kat

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!

hieronder twee links naar overzichtelijke artikelen uit de onvolprezen WHG dierenartsen bibliotheek: eentje over epilepsie bij honden+katzels en eentje over medicijnen bij epilepsie

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... +epilepsie

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... ond+en+kat
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: is epilepsie dodelijk bij een kat

Bericht door castratenkoor »

Het hangt er vooral vanaf waar de epilepsie vandaan komt. Ik heb een kat gehad die vanaf 16 epilepsie had, hij viel dan om deed spastische bewegingen en piestje zijn blaas leeg. Hij heeft daar nog 2,5 jaar mee geleefd. De aanvallen werden steeds frequenter en heftiger.
Als de kat buiten de aanvallen om goed functioneert en goed eet en zo, kun je er prima mee doorgaan.
Ik heb hem pas in laten slapen toen hij niet meer op kon staan.
Hij heeft zelfs liggend nog vla gegeten die ochtend.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: is epilepsie dodelijk bij een kat

Bericht door Chiquita98 »

Bij katten weet ik het niet, maar heb er wel ervaring in met mensen. Het is op zich zelf geen dodelijke ziekte. Met de juiste medicijnen kan een mens(en kat dan denk ik ook) er goed mee leven. Wel krijgt bijv het hart en je hersenen vaak een flinke opdonder van de aanvallen. Maar als je door goede medicijnen de aanvallen flink kan reduceren is er niets aan de hand. Laat je inderdaad goed adviseren door je dierenarts.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: is epilepsie dodelijk bij een kat

Bericht door Ayzha »

Wat ik ervan weet is dat als hij blijft `hangen`in de aanval dus een status epilepticus heeft hij oververhit kan raken en ook hersen en orgaan beschadigingenkan krijgen.
Daarbij kan het ook gebeuren, dat hij wel uit de aanval komt, maar een paar min later er weer invalt.
Als de epileptische aanval langer duurt dan ( ik meen) 10 min, maar dit zou je even moeten navragen, direct contact opnemen met de dierenarts. In het geval dat de kat/hond er niet meer uitkomt of erin blijft vallen en medicatie niet meer helpen, kun je er niets meer aan doen.
Of je kat tijdens een aanval er zelf dood aan kan gaan weet ik niet.

veel succes...
hedgy6
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2012 19:59

Re: is epilepsie dodelijk bij een kat

Bericht door hedgy6 »

hallo,

onze lieve Garfield had epilepsie. toen we in ons huis kwamen wonen, zat er een klein katje in de tuin. omdat we eerst niet wisten of die van iemand was hebben we haar expres niet aangehaald maar ze bleef terugkomen en heeft jongen gekregen in het berghok in onze tuin waar de droger stond (lekker warm natuurlijk). toen ik de jongen (2) vond, ademden ze niet en we hebben ze "op gang" gekregen door de in een handdoek te rollen. jammergenoeg heeft eentje het toen niet gehaald. Garfield had epilepsie en kreeg na een jaar zijn eerste aanval. hierbij had hij ook een hartruisje, maar dat was alleen door de dierenarts waarneembaar vlak voor of na een aanval. hij heeft er nog jaren goed mee geleefd, maar krijgt natuurlijk wel steeds een klap na zo'n aanval en afgelopen jaar is hij in een aanval "blijven hangen", zijn hartje begon te fibrileren. heeft pillen hiervoor gehad van dierenarts, maar na een tijd met dwangvoeding met de fles geven en steeds denken dat hij erbovenop kwam maar terugviel, heeft hij het uiteindelijk niet gehaald en is bij de eerste prik bij de dierenarts al overleden. ben blij dat we hem toch nog bijna 7 jaar hebben gehad.
Plaats reactie