Epilepsie bij katten

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Poezel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2005 00:32

Bericht door Poezel »

Eergister zijn we met Bailey naar Utrecht geweest voor zijn onderzoeken. Hij heeft een uitgebreid lichamelijk onderzoek gehad. De arts concludeerde op basis van hetgeen wij vertelden dat er waarschijnlijk geen neurologische oorzaken zijn voor zijn epilepsie omdat Bailey dan ook nog andere klachten zou moeten hebben. Mocht er wel een neurologische oorzaak zijn is er niks aan te doen. Kattenhersens zijn blijkbaar te klein om te opereren om een tumor weg te halen (bv).
Gedacht wordt aan een stofwisselingsziekte, suiker oid. Om dit uit te zoeken is er getracht (haha) om bloed af te nemen. Echter wilde Bailey dit niet Na een naald of 6 is er besloten om Bailey te sederen (verdoven). Maar zelfs toen hij verdoofd was spartelde hij heftig tegen en vanwege de verdoving waren zijn bloedvaten vernauwd en was bloedafname zeer moeilijk. Er kwam zelfs nog een arts bij om te assisteren. Uiteindelijk is het dan gelukt en kreeg bailey weer een injectie om bij te komen van zijn verdoving.

Vandaag krijgen we de uitslag van het bloedonderzoek...héél spannend!

Overigens is het 'lang' geleden dat hij zijn laatste aanval had: maandagavond...
Poezel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2005 00:32

Bericht door Poezel »

Hai Rebbe,

We hebben vandaag vanuit Utrecht gehoord dat er niks mis is met Baileys bloed. Als hij weer een aanval krijgt moeten we contact opnemen met de spoedafdeling. Dan is het óf primaire epilepsie of toch iets in zijn koppie dat niet goed zit. Tot nu toe heeft hij geen aanvallen meer gehad sinds maandagavond...

Ik hoop dat het zo blijft!

Als hij geen aanvallen meer krijgt is het mogelijk dat de aanvallen te maken hebben met medicatie die Bailey onlangs heeft gehad. Hoewel er bij de DA niks bekend is van dergelijke heftige bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Poezel,

Eigenlijk toch wel positief nieuws als ik het zo lees (ook al is er nog geen oorzaak gevonden). Dat hij vanaf maandagavond al geen aanval meer heeft gehad is natuurlijk fantastisch en mocht het een bijwerking zijn geweest van de medicatie dan zouden de aanvallen logischerwijs helemaal ophouden en dat zou natuurlijk helmaal geweldig zijn.

Ik weet uit ervaring hoe het voelt om een aanval mee te maken bij je poes en niets te kunnen doen. Onze eigen Guus heeft nu inmiddels 3 aanvallen gehad waarvan ze niet kunnen zeggen of het kleine hersenbloedingen zijn of epileptische aanvallen. De eerste was het heftigst en kon ze ook niet meer lopen en is ook doof geworden. Door veel te oefenen en veel geduld op te brengen kan ze nu weer lopen en zelfs weer springen. Daarna nog twee kleinere aanvallen gehad die weinig gevolgen hebben gehad.

Voor ons was er de keus om een scan te maken van haar hersenen. Mocht het een tumor zijn dan zou er niets aan te doen zijn. We hebben toen de keuze gemaakt om niet naar Utrecht te gaan omdat Guus nogal snel gestresst is en genezing al uitgesloten is, willen we het niet weten en leven we met de dag. Guus heeft in haar leventje al heel wat operaties achter de rug en dit willen we haar niet nog eens aandoen.

Nogmaals als we zouden weten dat er mogelijk wat aan te doen zou zijn, dan hadden we natuurlijk een andere beslissing gemaakt.

Poezel, houd me op de hoogte want ik leef met jullie mee..

Groetjes Renate

ps Guus slikt schildklier tabletten Tyroxine (je weet nooit of we een link kunnen leggen?)
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

vragen over epilepsie

Bericht door mickey »

Mickey heeft eergister een epilepsie-aanval gehad. Ik vond het zo eng! We zijn eigenlijk direct naar de dierenarts gegaan. Hij heeft haar eerst laten lopen, overal gevoeld (vooral schildklieren), naar slijmvliezen gekeken, temperatuur opgenomen en naar hart en longen geluisterd. Hij concludeerde dat het toch wel een erg gezonde kat was en dat het waarschijnlijk epilepsie is.
Mickey is nu 2 jaar en volgens hem is dat ook wel een leeftijd waarop primaire epilepsie zich opent. Volgens hem kan het verder geen kwaad, alleen als ze echt veel aanvallen krijgt, wil hij medicijnen geven (na een dan pas uitgebreider onderzoek). Is dit waar dat het verder geen kwaad kan? En klopt dat van die 2 jaar? Iedereen aan wie ik het verteld heb, vraagt hoe uit Mickey is en zegt dan "zo jong nog". Hebben katten met primaire epilepsie een normale levensverwachting? Kan een dieet evt ook helpen? Kunnen stress-situaties oid aanvallen uitlokken?
Gister heeft ze verder geen aanval meer gehad. Ze kan er natuurlijke al meerdere gehad hebben terwijl we niet thuis waren.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Epilepsie komt eigenlijk vrij veel voor bij katten. Het kan varieren tot haast niet merkbaar trillen tot een echte aanval. Meestal wordt inderdaad geen medicijnen gegeven tenzij de aanvallen echt vaak voorkomen. Ik denk niet dat de levensverwachting sterk beinvloed wordt; er zijn ook zoveel mensen met epilepsie. Als je DA dat zegt van die 2 jr dan zou ik daar vanuit gaan. Ik weet wel dat er homeopathische middelen zijn voor epilepsie en een dieet bestaat vlg mij ook. Zou goed kunnen dat er 'triggers' zijn die de kans op een aanval vergroten, maar dat kun je beter vragen aan mensen met ervaring met epilepsie, of ff zoeken met google.
Corine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2006 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

Epilepsie

Bericht door Corine »

Sinds een maand heb ik de bevestiging dat mijn 4 jarige kater Tommie epilepsie heeft ( de oorzaak zit in zijn hersenen en is niet het gevolg van nier-of leverfalen ).Inmiddels heb ik wat informatie van de dierenarts en meer informatie op internet gevonden. Ik vind het moeilijk om de juiste dosering te bepalen. Hij heeft nog bijna elke dag 1 of meer aanvallen. Gelukkig zijn zijn klachten na een aanval enigszins verminderd. Geef ik meer medicijnen dan heb ik een slome apathische kat die ook ziek wordt van de medicijnen, minder medicijnen betekent meer aanvallen en ziek van de aanvallen. Heeft er iemand ervaring met een kat met epilepsie ?
ronneke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 14:30
Locatie: Brakel

Epilepsie, phenobarbital, bijkomen

Bericht door ronneke »

Hallo, mijn poes Teuntje (vrouwtje) had woensdagavond een epileptische aanval , 3 kwartier later nog een, daarna gemiddeld elk half uur een nieuwe aanval (met hijgen en slijm). Om half twee 's nachts de dierenarts gebeld, toen was Teuntje net weer rustig. Die zei als het morgenochtens nog steeds is dan langskomen.
(waarschijnlijk heeft Teuntje er 's nachts nog een paar gehad).
Ik 's morgens naar de dierenarts, Teuntje krijgt een injectie phenobarbital 25mg.
's nachts weer een aanval, volgende ochtend weer naar de dierenarts, weer injectie phenobarbital 25mg, tevens 2 spuiten met zoutoplossing omdat Teuntje al anderhalve dag niks meer gedronken/gegeten had.
Pas die avond werd Teuntje rustig en heeft vanaf dat moment geen aanval meer gehad (dus 2 dagen na de problemen).
Gisteren (dus de dag nadat de de aanvallen gestopt waren), liep Teun waggelend/voorzichtig rond rook aan de etens- en drinkbak, nam niks.

Heb 's middags toch een halve pil phenob.. gegeven

Vandaag ligt Teuntjeop de grond voor pampus, reageert wel om prikkels, rekt zich af en toe uit, maar ziet er giga sloom uit.
Tevens trilt 1 poot af en toe.

Mijn probleem nu; moet ik nu toch de volgende phenob.. geven, mij lijkt het niet, omdat dat waarschijnlijk het probleem is dat de Teuntje voor pampus ligt.

Over hersenbeschadiging heb ik het nog geeneens gehad, volgens mij zou dat mee moeten vallen omdat er een tijdje tussen elke aanval gezeten heeft (maar het trillende pootje doet mij bevrezen).

Maw. het draait nu even om het volgende pilletje phenob..

Dit is een lang verhaaaal, maar als er iemand is die een zelfde situatie heeft gehad, dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor evt. reaktie's
Ron

PS: Teuntje had wel de neiging tijdens de eerste 2 dagen om toch af en toe een half rondje te draaien ondanks de phenob.., en je zag dat tie nog niet echt bij was.

:cry:
Gebruikersavatar
Bloempje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2007 22:28

Bericht door Bloempje »

Mijn katertje Ozzy van anderhalf heeft sinds februari ook epileptische aanvallen. Eerst zat er een maand tussen, inmiddels nog maar een week tussen elke aanval. En dan weet ik niet of hij er krijgt als ik niet thuis ben. De DA denkt dat het primaire epilepsie is, vanwege zijn leeftijd. Voor de rest lijkt hij erg gezond, hoewel hij een wankele start gemaakt heeft. Hij was erg ondervoed toen ik hem kreeg. Vandaag heeft hij voor het eerst een kwart pilletje diazepam gekregen. Na een uur kon hij bijna niet meer op zijn achterpoten staan. Zijn achterpoten zijn zowiezo al wat zwak, al sinds ik hem heb, maar dit was echt te erg. Hij heeft de rest van de dag voor pampus gelegen.
Ik heb de DA meteen weer gebeld, en het advies is om hem morgen een achtste te geven en te kijken hoe hij daar op reageert..
Ik vind het echt ontzettend zielig.
Ik las in dit forum dat er homeopatische middelen zijn die zouden werken. Welke zijn dat?
Heeft iemand anders ervaring met andere medicijnen?

Alvast bedankt.
ronneke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 14:30
Locatie: Brakel

Bericht door ronneke »

Hoi, bloempje,
We zijn nu enkele weken verder.., Teuntje is hersteld na de cluster (na 4 dagen), DA was wel verbaasd.
Teuntje heeft wel primaire epilepsie (bloedonderzoek is goed).
Heeft phenobarbital gekregen zoals beschreven).
Geef haar nu elke dag een half pilletje van 25 milligram (bij 1 pilletje kwam tie bijna niet meer in beweging).
Is daardoor niet meer zo speels als darvoor, maar beter als een drastische aanval riskeren ;-) .

Maw. misschien dat phenobarbital bij Ozzy ook beter zou werken ipv. diazepam
Wat betreft homeopatische medicijnen, daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes, Ron
Gebruikersavatar
Bloempje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2007 22:28

Bericht door Bloempje »

Hallo Ronneke, dank je voor je reactie.
Ik heb Ozzy gisteren op aanraden van de dierenarts de helft van de eerste dosis gegeven, maar weer met hetzelfde resultaat. De DA zei dat het even kan duren voor je de juiste medicatie te pakken hebt. Ik denk alleen dat ik dit niet te vaak ga uitproberen! Ozzy kon gisteren weer niet op zijn poten staan.
Mocht het allemaal niet lukken met reguliere medicatie, ga ik nog op zoek naar een (als die bestaan) homeopaat die dieren helpt. Het klinkt altijd een beetje zweverig, maar dan krijgt hij misschien iets waarbij hij wel nog gewoon kan lopen!
groetjes, Michèle
Gebruikersavatar
Bloempje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2007 22:28

Bericht door Bloempje »

Vervolg Ozzy:
Maandag heb ik nog uitgebreid overlegd met de DA. Hij gaf aan dat diazepam juist het middel met minder bijwerkingen was. Van andere middelen was zowiezo al bekend dat een kat daar erg suf van werd.
Ozzy heeft een paar dagen heel stil in zijn mandje gelegen, ook zonder pillen, maar is inmiddels weer net zo druk als altijd. Hij heeft ook geen aanval meer gehad, dus dat is wel een opluchting.
Ik heb wel nog een afspraak gemaakt bij een DA die ook met homeopatische middelen werkt. Het is mij inmiddels toch wel duidelijk dat reguliere medicijnen gewoon te sterk zijn... Ik maak me zorgen!
ronneke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 14:30
Locatie: Brakel

Bericht door ronneke »

Hoi Bloempje,

Ik begrijp dat Ozzy, nu een diazepam meer krijgt, en dat de aanvallen ook uitblijven?
Maar wat is 'uitblijven', als een kat 1 aanval per week heeft is dat al aanleiding om medicijnen te geven.
Is de dosering van de pil niet te hoog? (Waardoor een half pilletje ook veel kan zijn).
Ikzelf geloof niet erg is homeopatische middelen, maar als een middel werkt dan ben je erg toch mee geholpen.
Van phenobarbital wordt je inderdaad een beetje suf, maar dit is tot een minimum te beperken (=uitproberen).

Maw.:
1. Voorkom dat de kat in een cluster komt (hierdoor kunnen de hersenen te weinig zuurstof krijgen waardoor beschadiging ontstaat), door elke dag een bepaalde dosering te geven van een medicijn (phenobarbital, diazepam).
2. Als de kat niet goed reageert op een medicijn (na verschillende doseringen geprobeert te hebben), probeer dan een ander medicijn.
(Dit geldt ook als de kat er *te* suf van blijft).
3. Vraag aan de DA een dosering die laag is (kan altijd verhoogt worden door bv. meer pillen te geven).
4. Als er toch een aanval mocht komen; verduister de ruimte een beetje (is net zoiets als je een migraine aanval hebt), voorkom dat er teveel flitsende zaken (tv bv.) gebeuren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. ;-)

Gr. Ron
Priscilla
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2008 11:30

Re: Epilepsie bij katten

Bericht door Priscilla »

Hoii,
Onze kat Jasper heeft sinds 1 jaar Primaire epilepsie.
Hij krijgt hier medicijnen voor namelijk phenobarital. Eerst was het 2 keer perdag een half pilletje maar daar werd hij zo sloom van. Toen in overleg met de dierenarts ben ik over gegaan naar een half pilletje per dag maar nog steeds was Jasper erg sloom, nu zit hij op een kwart pilletje om de dag en hij heeft daar nu echt baat bij.
Jasper is gewoon weer de oude Jasper geworden en tot op de dag van vandaag geen aanval meer gehad.
Terwijl hij 6 a 7 aanvallen per dag had.




groetjes Priscilla
anniel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2008 19:09

Re: Epilepsie bij katten

Bericht door anniel »

hoi hoi,

Mijn kat Gizmo heeft af en toe ook een aanval.
Nu is het mij opgevallen dat ze dit steeds krijgt na een behandeling met frontline (druppel in de nek tegen vlooien)
Ik ben nog niet bij de DA geweest met mijn kat, omdat ik het eerst wil filmen, zodat deze een duidelijker beeld krijgt.
Zo het inderdaad door frontline kunnen komen?

groetjes Annie
Priscilla
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2008 11:30

Re: Epilepsie bij katten

Bericht door Priscilla »

Hoi,
Ik heb ook laatst Frontline op gedaan bij onze kleine poes,wij hebben 2 katten Jasper en Duveltje, en die begon vreselijk te
schuimbekken en rare dingen te doen. Maar even later was zij toch weer normaal. Dus het kan aan de frontline liggen.
Maar als het echt een aanval is???? Dan moet je toch naar de dierenarts. Wat doet jullie kat, trekt hij zijn spieren helemaal samen alsof hij verkrampt is? Groetjes Priscilla
Gesloten