Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2004 14:59
Locatie: Roosendaal

Bericht door Marg »

ik heb momenteel ook zorgen over mijn kat of hij wellicht suikerziekte heeft, vandaar dat ik hier een kijkje nam. Hij drinkt en plast veel, maar als hij veel drinkt kan hij ook in plaats van veel plassen diarree hebben...dus ik ben nog zoekende van wat het is. Hij is ook zeker niet lusteloos wat, zoals ik begreep, bij suikerziekte hoort.

Kattabella, ik begreep dat jullie nog erg aan het zoeken zijn hoeveel insuline je kat nodig heeft. Het volgende weet ik over suikerziekte bij mensen dat er een balans gevonden moet worden tussen Beweging, voedsel en insuline. Als er een balans gevonden is (als de insuline goed afgestemd lijkt te zijn) dan mogen de andere factoren niet veranderen.
Bijv. insuline is afgestemd, gaat al een hele tijd goed. De persoon in kwestie gaat echter sporten (of een kat wordt meer levendig) en vervolgens gaat de suikerspiegel gigantisch op en neer....hetzelfde geldt voor voedsel...als híer iets in veranderd (de kat krijgt ineens weer meer eetlust of minder) dan kan de suikerspiegel ook weer op en neer gaan.
Kortom het is een zeer gevoelig systeem waarbij veel rust en regelmaat nodig is (helaas kun je een kat dit niet uitleggen), misschienheb je hier iets aan kattabella. In ieder geval veel succes.
groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Marg,

Bedankt voor je antwoord.
Roy houd ik al een tijdje in een bench juist om de rust en de regelmaat in alles te houden. Hij vindt dit prima en heeft hier geen stress van. ook heeft hij dus speciaal voer voor katten met suikerziekte.
Hij reageert alleen erg vreemd op de insuline. het lijkt erop dat hij hierdoor een hogere suikerspiegel heeft.
Vanmiddag heb ik even overlegd met mijn dierenarts over wat we gaan doen en ze gaat dinsdag contact opnemen met Utrecht. Dit is iets waar zij ook geen ervaring mee heeft.
We wachten dit antwoord af en ik ga in het weekend eventueel elk uur 24 uur lang zijn bloed testen.
Vanmorgen zat hij trouwens op 22.4 met dus erg weinig insuline.

Wat jou kat betreft zou ik zo snel mogelijk naar je dierenarts gaan om zijn bloed te laten testen. Het kan ook om een nierprobleem of iets dergelijks gaan.
Je woont jammer genoeg erg ver van mij af anders had ik het zelfs voor je kunnen doen, maar Groningen Rozendaal is een end ;-)

Laat je weten wat de uitslag is?

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Renske,

Succes met je scriptie. Ik heb je een PB gestuurd en als ik tijd heb vogel ik de mail ook uit. je hebt mijn adres.

Roy zat vanavond op 24.2 4 uur na de insuline. Niet stabiel dus.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sinds gister heeft hij geen insuline meer en vanavond heb ik 21.8 gemeten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat is dus nu uitzoeken samen met Utrecht want dit is niet iets waar mijn dierenartsen een antwoord op hebben. Hij heeft een te hoge suikerspiegel en in de eerste plaats wordt dit als suikerziekte behandeld. Nu is het dus verder kijken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het gaat erg slecht met Roy. hij ligt apathisch en eet niet. Ik heb hem weer een eenheid insuline gegeven.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is echt vreemd, eerst neemt zijn suiker toe als je hem insuline toedient, dan vermindert het mooi als jij de insuline vermindert, en nu dit :???:
Heb je Corinne al gebeld?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Met Corinne heb ik vanmiddag overlegd om hem weer een eenheid te geven. Als hij morgen haalt en overleefd dan ga ik hoger zitten.
Iedereen van het dierenartsenteam snappen er niets van.
Dit is gewoon iets unieks.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hij heeft waarschijnlijk extreme pieken en dalen. Als ik de meting deed was er weer een piek en daarna een dal.
Hij zat dus niet aldoor hoog, maar misschien ook wel normaal.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Bella, wat rot dat het zo slecht met Roy gaat.

Ik heb zelf ook een zeer instabiele suikerspiegel (hypoglycemie). Soms heb ik daardoor een hypo.

Normaal reageert het lichaam op de inname van snelle kolydraten (suiker) met het korte tijd produceren van insuline om de verhoogde bloedsuiker te verlagen tot een normaal niveau. Bij hypoglycemie is de periode waarin insuline geproduceerd wordt veel langer, waardoor de bloedsuikerspiegel extreem laag kan worden met o.a. slapte, duizeligheid als gevolg.

Ik gebruik geen medicijnen, maar hou het onder controle met een dieet. Ik eet 8-9 keer per dag een klein beetje.

Ik vraag me af of dit bij katten ook kan voorkomen. Wat je zou kunnen doen is Roy's bloedsuiker meten vlak voor hij gaat eten en dan elke 30 minuten tot een uur of drie na het eten. Voor het eten zou de spiegel laag moeten zijn met gelijk na het eten een piek die over de rest van de periode weer daalt.

Hier kun je informatie over de menselijke vorm vinden: http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beuke ... cemie.html

In ieder geval wens ik jou en Roy veel sterkte!

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Roy is nu aan het gaan. In overleg met Utrecht is besloten dat het echt weinig kans van slagen heeft. Hij heeft geen gewone suikerziekte maar iets wat hem helemaal stukmaakt en zijn lijf andersom doet reageren
Als hij morgenochtend haalt wat ik niet hoop wordt hij ingeslapen. Ik wil dat hij hier gaat en niet de kou in hoeft.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Lieve allemaal, mijn mooie rode man is naar de regenboog.
Ik ga binnenkort een topic openen op afscheid met een foto van hem.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
kimiko
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2006 16:17

Suikerziekte en Caninsulin

Bericht door kimiko »

Hoi,

Mijn kater heeft suiker en ik spuit 3 x per dag 10 EH Caninsulin daarbij krijgt hij speciaal voer, ook verkrijgbaar bij de dierensarts.
Mijn dierenarts melde mij dat hij lijdt aan Cushing syndroom. Hij heeft het nu bijna een jaar.
Weet iemand aan goedkoop Caninsulin te komen. Ik betaal nu € 20, - per ampul van 10 ml. Spuitjes kosten € 0,50 per stuk.
En daar doe ik 2 weken mee! Al met al wel kostbaar.
Het is een hele lieve kat.
groet, Kimiko
groet, kimiko
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Kimiko, ik zou niet weten hoe ik aan goedkope Caninsuline kan komen. Ik zal eens vragen bij mijn dierenarts hoe duur dit allemaal is. Volgens mij was dit niet zo waanzinnig duur.
Die spuitjes moet je ook goedkoper kunnen krijgen.
Heb je al op de sites van die merken vragen gesteld?

Ik dacht ook dat mijn Roy Cushing had. Hoe reageert jouw kat hierop? Hoe kwam je hier achter?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
lindapatrick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2006 23:40

suikerziekte bij een kat, had er nog nooit van gehoord

Bericht door lindapatrick »

:cry: ben alweer naar de dierenarts geweest, diagnose SUIKERZIEKTE, jeetje ik schrok me rot, wat nu dacht ik, hij is stil en eet niet drinkt niet.
Ik weet het zeker , hij komt er weer zeker bovenop met de juiste medicatie :cry: Wel nog even afwachten of de insuline aanslaat. Kan iemand mij vertellen wat mij te wachten staat..........?
Plaats reactie