Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

cocky schreef: Na de echo kregen wij het bericht, dat zij niet alleen suikerziekte heeft, maar ook cardiomiophathie
dat was wel even schrikken, ook had zij een lever stuwing,daar krijgt zij nu om de dag een halve plastablet voor,dat gaat goed. Voor haar hartje krijgt zij ondersteunende medicijnen.
Haar bloedsuiker blijft hoog, daar krijgt zij Lantus insuline voor.
hoi Cocky, jij hebt een ingewikkeld zorgenkindje! fijn dat je over bent gegaan op lantus, dat werkt zo heel veel prettiger dan caninsuline... maar je kunt geen insuline spuiten zonder bloedsuiker te meten, dat weet je hè en bij lantus luistert dat erg nauw.
bij het Suikerkattenforum kunnen ze je goed begeleiden en ik begreep dat je je had aangemeld? ja, dat soort zorgenkindjes zijn dieren van de dag en het kan van het ene op andere moment ineens heel erg snel achteruit gaan. maar je geniet gelukkig nog volop van haar.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cocky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2010 14:26

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door cocky »

ja wij controleren vaak haar bloedsuiker en bellen dat door aan de dierenarts. haar
bloedsuiker ook met Lantus blijft tehoog.de oorzaak hiervan is onbekend
Een hormonale afwijking is het niet,alles is onderzocht en er is niets anders uitgekomen.dan waar ik al
over schreef. het diertje is bijna binnenstebuiten gekeerd.Nu gunnen wij haar rust en heel veel liefde.

groetjes Cocky
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Tess »

cocky schreef:Ik kan mij voorstellen dat je toch wel opgelucht bent.Echt het kan nog lang goed gaan. Ik heb een kat van 17 jaar,die na een veel te hoge nierwaarde al jaren op een nier dieet leeft en het naar zijn leeftijd nog goed maakt.
Ik weet inderdaad dat de levensverwachting op zich nog best redelijk is bij chronisch nierfalen.. het ligt er ook een beetje aan wanneer het ontdekt word; veel mensen ontdekken het pas als de nieren al voor 70% uitgevallen zijn, en dat maakt het dan wel een stuk lastiger.. gelukkig is daar bij beide katten nog geen sprake van.. bij Gizmo is het bij toeval erg vroeg ontdekt, omdat die een gebitsreiniging moest ondergaan, en voor de narcose ik haar bloed heb laten testen.. en bij Tess valt het volgens de da ook nog erg mee, en zijn de nieren nog niet zo ver dat ze al 70% uitgevallen zijn.. dus in die zin hoop ik ook dat ze in ieder geval nog 3 jaar mee kunnen, ik zou ze zo graag in ieder geval 17 jaar willen laten worden..
Bij Stympie is er elke morgen de bezorgdheid leeft zij nog. Stympie kan maar zo een hartstilstand krijgen of in coma raken,jaren heeft zij niet meer,misschien ook geen weken.
Misschien kun jij begrijpen,nu je zelf de angst had om Tess te verliezen,hoe ik mij voel.

Groetjes Cocky
Ja, dat kan ik me wel erg goed voorstellen.. en dat is heel naar.. ik wens je veel sterkte met haar..

Groetjes,
Cindy.
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Tess »

Adriana schreef:ben ook heel blij voor je dat Tess geen suikerziekte heeft.
maar het is lood om oud ijzer want nieren herstellen in de meeste gevallen niet.
Mwa, dat valt best mee hoor.. ligt er, zoals ik hierboven al zei, aan wanneer het ontdekt word.. als inderdaad al 70% van de nieren uitgevallen is, dan word het erg lastig want ze zullen zich inderdaad niet meer herstellen.. maar daar is bij zowel Tess als bij me andere kat geen sprake van.. geen idee hoeveel % er dan wel uitgevallen is, maar in ieder geval zei de dierenarts dat dit nog best goed te behandelen valt..
is er goed bloedonderzoek gedaan en wat zijn haar creatinine en ureum-waardes?
en heb je haar anorganische fosfor laten meten? anders de volgende keer meenemen want te hoge fosfor is erg schadelijk.
Ik zal zo eens kijken want heb toevallig de waardes meegenomen..
Maar ik weet niet wat organische fosfor enzo is.. en hoe ik dat mee kan nemen.. ik neem gewoon de kat mee, en laat bloedonderzoek doen en dat is het...
Haar waardes zijn in ieder geval als volgt:

bun: 8.5 mmol/L
glu: 13.9 mmol/L
alp: 58 lu/L
t-pro: 80 g/L
gpt: 53 lu/L
cre: 204 umol/L

na: 159 mmol/L
K: 3.9 mmol/L
Cl: 114 mmol/L

Fra: 278 umol/L

Mij zegt het allemaal niet zoveel, behalve dan dat bepaalde waardes inderdaad wat verhoogd zijn.. zoals sowieso de suiker.. misschien worden jullie er wijzer van..?
wat is het poedertje wat je over het eten moet doen, ipakitine?
en ik begrijp dat ze het natvoer k/d van Hills eten of de brokjes?
Het potje staat boven maar volgens mij heet het zo inderdaad.. het is een soort ontgiftingsspul voor de nieren..
Van de Hills K/D eten ze alleen de brokjes.. ik heb rare katten die namelijk geen vlees lusten...
het is bij nieren altijd de vraag: is het chronisch nierfalen en dan gaat het gestaag achteruit of was het acuut nierfalen door een of andere oorzaak.. dat kun je alleen zien als je over een half jaar hetzelfde bloedonderzoek laat herhalen. en dan zou je ze in balans kunnen krijgen en houden als je je strikt aan het nierdieet houdt. kunnen ze wel een beetje gras eten?
De da zegt dat het ook cronisch nierfalen is, zoals Gizmo ook heeft.. en ja, dat gaat inderdaad langzaamaan achteruit natuurlijk, maar met het voer en de medicijnen kan dat nog best een paar jaar duren.. ze eten ook strikt alleen maar hun nierdieet, en niks anders.. ze lusten niet eens iets anders, en ze komen niet buiten de tuin dus ze krijgen ook bij andere mensen geen ander voer oid...
Gras eten ze niet.. en dat wil ik ook niet geven want daar kunnen lang niet alle katten tegen.. me vriendins kat was van speciaal kattegras bijna dood gegaan, en sindsdien zou ik dat dus nooit meer geven aan een kat...
in het niertopic van pluisje vind je veel informatie en zullen je niervragen ook sneller beantwoord worden, want er zijn zo veel topics..
Oke, ik zal wel eens kijken.. bedankt in ieder geval!

Groetjes,
Cindy.
cocky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2010 14:26

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door cocky »

Hallo allemaal
Nu bijna een jaar had Stympie altijd een veel te hoge bloedsuiker tussen 20 en 30.
Hoe het mogelijk is, weet ook de dierenarts niet, maar sinds een week zit zij tussen de 4,5 en 9
wij zijn er heel blij mee.Er zal misschien nog wel eens een terugval zijn, maar nu hebben wij met veel geduld, dit toch maar bereikt.

Vriendelijke groeten cocky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

een kat met structureel bloedsuiker tussen 20 en 30 krijgt last van diabetische neuropathie en maakt het ook niet zo lang meer.... dat dier moet ook een veel te hoge fructosamine waarde hebben.. dus inderdaad ra ra.....
k heb voorzover het kon de topic op Stympie teruggelezen.. is die keurig nette bloedsuiker een gevolg van het geven van lantus insuline injecties en ik neem aan 2x per etmaal?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cocky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2010 14:26

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door cocky »

Ja ik geef nu al maanden 1x per etmaal Lantus insuline, maar Stympie reageerde er niet op.
Nu ineens een goede bloedsuiker,inderdaad ra, ra.
zij voelt zich ook duidelijk beter, ligt weer zoals een kat vaak ligt, lekker opgekruld.
Zij heeft door de myopathie niet zoveel uithoudings vermogen,maar heeft vorige week een muis
van de buurpoes afgepakt.Eerst als de muizen over haar heen liepen ( bij wijze van spreken )
was zij te moe om ook maar iets te doen groetjes cocky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

blijf het heel vreemd vinden.. meet je zijn bloedsuiker voordat je de dosis lantus bepaalt?
en als je al maanden lantus geeft, hoeveel ongeveer? en is dat veranderd?
ik kan wel een paar dingen bedenken maar beetje weinig info..
wat eet stympie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cocky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2010 14:26

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door cocky »

Stympie is begonnen met 4EH dat is langzaam hoger gegaan.
Nadat de dierenarts Utrecht gebeld heeft voor overleg, staat zij nu op twaalf EH. Dit vond zij wel wat veel.De prof in Utrecht heeft een heel extreem geval gehad,, waarbij een poes 40EH kreeg voor hij/zij
ging reageren,Stympie krijgt diabetes zacht voer s'morgens ( in verband met prikken.)
Verder diabetes brokjes.Wij maken om de dag een curve, dat bel ik door aan de dierenarts.
Nu met 12 EH reageert zij,dus blijven we daar op staan.
Groetjes Cocky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

oeps.. 12 eh lantus? en ik neem aan dat je het over prof Kooistra hebt, weet die iets van lantus?
en ja natuurlijk, als Stymp goeie bloedsuikerwaardes op 12 eenheden heeft, vooral niet veranderen...
heb altijd erg veel bewondering voor baasjes van suikerkatten want de zorg is erg ingewikkeld en tijdrovend. en jullie hebben dus met je lieve Stymp al heel wat afgeprobeerd en gezocht voordat het niveau onder de niergrens/bss 15 kwam...
knuffel voor Stymp en hoop dat het nog heel lang stabiel blijft!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cocky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2010 14:26

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door cocky »

Hallo Allemaal

Dit is de laatste keer, dat ik op dit forum over Stympie schrijf. Onze kleine lieverd is donderdagavond laat, door een hartstilstand overleden.
Net nu het met de bloedsuiker zo goed ging.Wij wisten dat dit er inzat, maar zijn erg verdrietig. ik
dank jullie (vooral Adriana) voor jullie reacties en wens jullie pluizebollen alle goeds.

Hartelijke groeten Cocky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

gos, wat een verdrietig bericht en wat zul je geschrokken zijn!
wens je heel veel sterkte in deze verdrietige tijd en ik hoop dat de goeie en lieve herinneringen aan jullie lieve Stymp snel de overhand krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met dit verdrietige gebeuren!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
cverkerk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:08

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door cverkerk »

Hallo allemaal,

Ik heb me net laten registreren omdat ik vanmiddag gehoord heb dat mijn kat van 10 jr suikerziekte heeft en dit was een enorme schok. Ik heb hem nog maar een paar dagen, heb hem maandag uit het asiel gehaald en daar werd mij wel verteld dat hij de laatste paar dagen veel dronk en dat ik dit in de gaten moest houden. Ik heb de volgende dag contact met mijn dierenarts opgenomen, omdat hij inderdaad heel veel dronk en plaste en de hele dag wel kon eten en die zei dat het raadzaam was om bloedonderzoek te doen om te kijken wat er aan de hand is. Contact met het asiel gehad en die gaven toestemming voor onderzoek en ik moest de rekening maar naar hun opsturen. Nu blijkt dat hij suikerziekte heeft, een bloedsuikerwaarde van 25, terwijl deze tussen 4-7 moet zijn, dus erg hoog. Vraag is nu wat te doen, het asiel wil hem terugnemen en dan wordt hij ws afgemaakt of ga ik voor de kat met alles wat erbij komt kijken aan insuline, speciaal voer en de regelmaat? Ik vind het heel moeilijk op het moment. Ik werk onregelmatig en het vraagt veel regelmaat voor de kat. De kat is ook heel erg lief en voelt zich hier binnen een paar dagen al aardig thuis tussen hond en andere kat en 3 kinderen. Blijkt nu dat het asiel zoals eerder beloofd terugkomen op het totaal vergoeden van de kosten. Ze vergoeden alleen het aankoopbedrag van de kat, alle kosten daarboven zijn voor mijzelf. Ik heb het er erg moeilijk mee, ben verdrietig en weet even niet wat te doen. Ik ben wel blij alle verhalen te lezen in dit forum,, over dat het eigenlijk best meevalt als de kat eenmaal is ingesteld en dat ze nog jaren kunnen leven. Fijn dat zoiets bestaat. Ik zal er het weekend over na gaan denken en dan een beslissing nemen. Wat is wijsheid???

Hartelijke groet, Christa
paasnini

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door paasnini »

Ik heb je al even een pb gestuurd. Als je je aanmeld bij het suikerkattenforum kunnen wij je beter informeren wat je te wachten staat zodat je meer info hebt om de beslissing te nemen. Wat een vervelende situatie.
Plaats reactie