Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Vanmorgen lukte het bloedprikken bij Roy prima. Ik hoop dat ik de slag nu te pakken heb. Dit scheelt vele dierenartstripjes.
Hij had nog 20.4 Veel te hoog, maar toch 8.6 lager.
Morgenochtend probeer ik het weer en dan zien we hoeveel insuline hij nodig heeft.
Hij heeft nu 3 eenheden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hij is al veel levendiger en wil af en toe wel uit de bench. Het eten van de anderen haal ik dan weg. Roy mag niet teveel eten en ik geef hem alleen die Hills MD. Zeker nu zijn suikerspiegel nog zo hoog is.
Mijn vent moet afvallen :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Lieve Bella,
Net ook al even in een mail aan je geantwoord maar ik zie hier toch e.e.a. staan waarvan ik denk "even antwoord geven".

Het plassen blijft zo erg, dat is heel normaal. Onze Max moest eerst ook aangepast eten (ik weet niet hoe oud Roy is) maar aangezien hij al 10jaar was vond ik het onzin om hem van voer te doen veranderen. Elke kat in huis at het speciale voer behalve Max. Dus gewoon overgegaan op Hill's en Royal Canin en hij heeft het 4 jaar lang goed gedaan. Wij moesten eerst ook om 7 uur spuiten maar hebben dat langzaam naar 8 uur gebracht en dat ging prima. Zorg altijd wel voor veel water want ze blijven de hele dag dorst houden.

Goh je zegt over het wennen met spuiten. We hebben eens gehad in het begin dat we de huid pakte en prikte en ............natte vingers hadden. Gewoon er dwars doorheen gespoten (ha ha ha) was wel grappig. Maar je zult zien dat je binnen een paar weken niet beter weet en het spuiten zo gewoon zal gaan vinden.

Wacht trouwens maar met de druivensuiker kopen ik stuur je wel. We hebben nog zoveel over en hopelijk heb je het net als ons bijna niet nodig. Gaat morgen op de bus. Alleen een lege spuit heb ik niet meer. En ik bedoel geen insuline spuit maar zo'n dikkere zonder naald.

Je weet van Max hoeveel jaar hij nog geleefd heeft met insuline en dat wens ik jou Roy ook toe.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Lieve Stella, bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat ook anderen iets aan deze topic zullen hebben die ook een kat met suiker hebben. Ik merkte vooral de eerste week dat ik erg veel behoefte had aan dit soort informatie.

Zo heb ik nu het eerste flesje insuline in de koelkast staan en de tweede ook. de eerste is al een tijdje troebel. Komt dit door het "zwenken"? Je kan de insuline 20 dagen bewaren na het aanprikken staat er op he flesje. De letters zijn zo klein dat ik er een vergrootglas bij moest houden terwijl ik helemaal geen slechte ogen heb :shock:

Het prikken ging al snel goed. Corinne heeft me laten oefenen met zoutoflossing of zoiets en ze vertelde ook wat jij uitlegde dat je er zo doorheen kan prikken en dan nattigheid voelt.
Voor de eerste periode geef ik Roy nog wel even dat voer. Hij zit nog erg hoog en hij zit nog even apart in de bench. Ik wil hem goed bekijken.
Gelukkig vindt hij dit niet erg. Hij iltijd een beetje op zichzelf en vindt het zo wel even lekker rustig.

Stella, nogmaals bedankt!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zijn suikerwaarden schommelen nog wel en zijn nog te hoog.
zaterdag: 20.4
zondag:20.9
maandag:20.9
dinsdag: 24.9
woensdag:22.8
Hij gaat nu weer een halve eenheid omhoog.
Zijn suikerspiegel moet op ongeveer 5 komen in het meest gunstige geval.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 16 feb 2005 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat klopt Carol. We zijn inderdaad nog bezig het goed ingesteld te krijgen.

Misschien saai deze cijfers. Ik meld ze alleen in de beginperiode. Ik merk dat ik dit graag zou willen weten van anderen die er net achter zijn gekomen dat hun kat suikerziekte heeft. Volgens mij vergeet je zo'n eerste periode snel.
Ik hoop dat we hem snel een beetje stabiel krijgen. opmerkelijk is dat hij na een halve eenheid insuline juist omhoog ging. Ik ben benieuwd naar zijn suikerspiegel morgenochtend.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 16 feb 2005 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Vanmorgen zat hij ondanks nu vier eenheden weer op 27.3. Veel te hoog dus :???:
Zijn speciale voer was wel op en hij heeft nierdieet met nog een beetje van dat voer gehad. Als het goed is kan ik straks nog een zakje halen. Ik ben beniewd of dat iets uit zal maken. Anders morgen weer overleg met Corinne.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ow, dat is wel hoog ja.

Kom op Roy, zakken hoor.

Heeft hij er eigenlijk last van als het zo hoog is? Is het hetzelfde effect als bij mensen of zijn katten er gevoeliger voor? Bij mensen ken ik het goed, maar niet bij katten.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hij is dan vaak wat slomer, maar waar ik het het beste aan kan zien is de mateloos volgeplaste kattenbak en het drinkwater bakje is leeg.
Eigenlijk weet ik dan zonder te meten dat mijn kerel veel te hoog zit.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Jah dat dirnken... bij mensen ook zo erg.
Ik vind het zielig voor hem.
Hoelang kan het duren eer hij op zijn waarde zit? Is dat blijven schatten hoeveel hij nodig heeft en wat? Of is dat ook met de dag zien naar de waarde en dan bijgeven wat hij nodig heeft?

sorry als deze vragen dubbel moesten zijn of ik er over heb gelezen :oops:.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik neem hem 1x per dag een druppel bloed af en meet dit met behulp van een speciaal apparaatje. Deze is eigenlijk voor mensen, dus het principe is exact geliijk. Het apparaatje geeft de suikerspiegel aan in zijn bloed en daar wordt de te geven hoeveelheid insuline op aangepast.
Omdat ik hem zelf kan en mag testen hoef ik niet zo vaak met hem naar de dierenarts. De resultaten bespreken we samen desnoods telefonisch.

Hij heeft nu weer zijn speciale voer (HillsM/D) ik hoop dat dit iets uit gaat maken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Vandaag is het suikergehalte 26.8 Het is wel iets lager. maar nog te hoog. Vanmiddag weer overleg met de dierenarts.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

het klopt in ieder geval allemaal niet. Sinds Roy aan de insuline zit is zijn suikerspiegel alleen gestegen. dat wil zeggen op het moment dat hij gemeten wordt 4 uur na het inspuiten van de insuline.
We gaan nu weer terug naar 1 eenheid en ik meet hem om 11 uur vanavond. Morgen bel ik met de dierenarts.
Maandag gaan we hem eventueel elk uur meten. ik hier de eerste keren en op de hoofdpraktijk de rest. Ze kunnen we zien of zijn suikerspiegel stijgt doordat zijn lijf als reactie op de insuline meer suiker aanmaakt. Ik hoop dat we snel de oplosing vinden.
Hij had 19 toen we begonnen en vandaag zat hij dus op 26.8. Toch ziet hij er beter uit.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 18 feb 2005 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Net het bloed weer getest en hij zit nu met 1 eenheid nog steeds op 26.8.
Morgenochtend weer hetzelfde ritueel.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

We gaan maandag waarschijnlijk elk uur kijken naar zijn suikerspiegel.
Vanmorgen had hij 23.9 met 1 eenheid.
Ik snap er ook echt nu helemaal niets van.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie