Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Sandra1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2006 16:34
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Sandra1984 »

wij hadden ook een kat die had zo zwaar suiker dat spuiten niet meer zou helpen. HIj lag ook in een soort suikercoma en had ook hersenbeschadiging(rare tics die ie had ineens)
we hebben hem in laten slapen, want behandeling ging gewoon niet meer..

Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Linda en Patrick,

Wat vervelend dat jullie kat suikerziekte heeft. :-( Toch hoor je het wel vaker hoor. In dit topic kun je er meer over lezen:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ght=suiker

En als je nog meer wilt weten kun je het ook altijd aan Kattenbella vragen, die heeft er wel veel ervaring mee. ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Linda en Patrick, ik lees nu pas jullie bericht.
Als je hoort dat je kat suikerziekte heeft is het even schrikken. Mijn Roy had waarschijnlijk een nare kanker wat dit rare beeld gaf bij hem, maar op zich is het behandelen niet zo moeilijk.
Je moet de insuline in samenwerking met je dierenarts zien in te stellen en tweemaal per dag dit inspuiten. Als je werkt kan je dit afstemmen op je werktijden.
Bij Roy heb ik zelf de bloedtesten gedaan met hetzelfde meetapparaat als mensen gebruiken. Je dierenarts zal dit waarschijnlijk bij jullie kat doen totdat de instelling goed is.

Ik wens jullie veel succes en sterkte. Als jullie vragen hebben, vuur ze maar los hoor. Je kan me ook altijd een PB sturen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
lindapatrick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2006 23:40

leverprobleem en suikerziekte

Bericht door lindapatrick »

Vandaag weer teruggeweest naar de dierenarts, Gizmo eet en drinkt weer wat.
Het grote probleem is dat onze kat lever en suikerproblemen heeft.Hij laat druppels na (urine) en wil verder wel wat doen (naar buiten, eten, drinken, ook wil hij graag bij ons zijn.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Moet en wij al van het ergste uitgaan? De dierenarts zei dat het goedkomt mits de lever weer wat bijtrekt. Ikzelf heb zo m'n bedenkingen, al natuurlijk hopend op een goede afloop. Weet iemand raad!!!!!!!!!!??????????
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat jullie alles op alles moeten zetten moeten knokken. Zo te lezen doen jullie dit al. Vooral in contact blijven met je dierenarts.
Ik hoop voor jullie dat de leverklachten bijtrekken. Hebben die te maken met de suikerziekte?
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
jwinkelman
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2006 12:37
Locatie: Breda

suikerziekte

Bericht door jwinkelman »

Ik heb de diverse antwoorden op suikereziekte gelezen en ben toch wel verbaasd over sommige antwoorden.

Een groot aantal mensen geeft blijkbaar gewone voeding aan de kat inplaats van de speciale brokjes voor diabetische katten MD van de fabrikant Hills of Diabetic van de fabrikant Royal Canin. Soms is het mogelijk als je deze brokjes geeft je kat geen insuline hoeft te hebben en dat is wel zo handig toch.

Verder merkte ik dat jullie de hele dag brokken laten staan. Het is beter en wordt ook aangeraden door intervet die insuline verkoopt, om de kat 4 x per dag afgepast! eten te geven en op vaste tijden. Als je 's-morgens om 07:00 spuit dan dien je dat ook om 19:00 te doen.

's-morgens net voordat ze haar prik krijgt 1/4 v/d daghoeveelheid brokjes, dan 5 a 6 uur later weer 1/4 deel, 's-avonds op zelfde tijd als 's-morgens weer 1/4 deel en daarna zijn prik en vervolgens weer 5-6 uur later het restant brokken. Je hebt voedselbakjes met een tijdklok die ik ook gebruik, als ik niet thuis ben. Zo is echt de beste manier, ivm met de insuline prik gaat de kat na de prik glucose in zijn bloed opnemen en dient dan wel gegeten te hebben, zoniet dan krijg je een hypo.

Ik zou zeker totdat de kat goed ingeregeld is en liever erna ook:
* Op vaste tijden zoals hierboven beschreven is eten geven(zie intervet boekje suikerziekte bij de kat, bij diernenarts te verkrijgen)
* Geen gewoon eten gegeven, maar diabetische brokjes, misschien is spuiten dan niet meer nodig

Succes van een paraveterinaire dierenarts assistente in opleiding
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dit hoeft niet altijd op te gaan. Ik gaf ook de speciale brokken en op gezette tijden en het ging mis.
Ik denk echt dat iedereen die hier komt zijn en haar best doet en zich verdiept hierin.
Ik begrijp best dat je vanuit je opleiding de juiste antwoorden en wetenschap hebt en dat is natuurlijk geweldig om te lezen en van te leren.

Heb je zelf ook een kat met suikerziekte? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Niet naar bedoeld hoor ;-)


Ik heb zelf veel ervaring met katten en zelfs mij overviel de impact wat deze ziekte inhoudt op je leven. Ik spoot wel tweemaal daags en gaf het juiste voer ed, maar voor iemand die het helemaal overvalt en die niet kan spuiten bloed kan prikken is het echt wennen. Men moet ook werken en de spuiten daarop instellen. Dat is zeker zoeken. Die klok voor het voer is een mooie optie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Aviva
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2006 08:32
Locatie: Bunschoten

Bericht door Aviva »

Mijn kat heeft ook suiker en kan ineens niet meer miauwen. is er een verband? Ook heeft hij het een beetje benauwd en is erg moe. vanavond ga ik naar de dierenarts, maar ik vind het altijd handig om zelf ook goed beslagen ten ijs te komen.
Hij eet en drinkt wel maar heeft zichtbaar moeite met diep bukken.

Mijn kat krijgt trouwens Pro Plan Light en is daardoor heel goed ingesteld.

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie
Ik ben een grote kattenliefhebber, en heb op dit moment 1 kat, Gizmo, met suikerziekte.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb sinds kort wat ervaring met een kat met suikerziekte en die kreeg geen insuline-injecties, maar alleen aangepast dieetvoer (voor diabetici). Hij mocht dit ook gewoon de hele dag eten. Zou dit een nieuwe ontwikkeling zijn?

groetjes,
Sandra

PS: sorry Aviva, ik kan je helaas niet helpen met je vraag over suikerziekte en miauwen, maar ik wil je wel graag veel sterkte wensen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het kan inderdaad dat katten door het aangepaste voer geen insuline meer nodig hebben.

Aviva, wat zegt je dierenarts hiervan? Ik neem aan dat je die vraag heb gesteld.
Hoe is het gegaan?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Aviva
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2006 08:32
Locatie: Bunschoten

Bericht door Aviva »

Kattenbella en Sandra, dank voor jullie reacties!

Het is ontzettend meegevallen, hij had een behoorlijke infectie aan de bovenste luchtwegen en was gewoon zijn stem kwijt, wij hebben een bruiloft gehad en hij vertikte het om bij de oppas te komen zodat hij tot 3 uur in de nacht buiten is geweest terwijl het een koude en vochtige nacht was, ik denk dat ie toen kou gevat heeft?
Hij knapt nu superhard op van de peniciline, en verzet zich alweer stevig tegen de medicatie!
Bij de dierenarts was het trouwens ook behoorlijk bal, Gizmo zijn nagels worden dan ook standaard eerst geknipt voordat de dierenarts ook maar iets met hem aan kan vangen, en soms krijgt ie zelfs een kort roesje!....En dat terwijl hij thuis zooo lief is!

Greetz, Aviva
Ik ben een grote kattenliefhebber, en heb op dit moment 1 kat, Gizmo, met suikerziekte.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hou je ons ook op de hoogte hoe je omgaat met zijn sukerziekte? We kunnen hier allemaal veel van leren!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Aviva
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2006 08:32
Locatie: Bunschoten

Bericht door Aviva »

Ja, hoe ga ik kom met zijn suikerziekte? Het is eigenlijk heel gewoon geworden, ik weet precies wanneer hij meer of minder nodig heeft zonder te prikken, als zijn vacht stug wordt krijgt hij te weinig en als zijn vacht heel zacht is krijgt hij teveel.
Overigend check ik dat daarna wel door te prikken, maar het is wel handig als eerste signaal.
Op dit moment is hij weer uit zijn doen, ik houd hem in de gaten, het is net alsof hij weer zijn stem kwijt raakt.....even aanzien, het kan ook nl komen omdat hij een concurrent heeft,...jawel wij hebben gezinsuitbreiding, 5 weken geleden zat er ineens een piepklein poesje inde tuin, schuw, schuw!
Hij ging niet meer weg, was van niemand, en is zelfs waarschijnlijk in het wild geboren.
Nu is hij in huis en adoreert me zelfs, een week geleden kon ik nog niet naar hem wijzen, maar nu ineens is hij om!
Hoe oud is een poesje als zijn ogen nog aan het verkleuren zijn? Toen ik hem voor het eerst zag had hij blauwgrijze ogen.
We proberen hem een naam te geven, maar blijven dubben tussen Gattinho, Stevie of Bruce, wat vinden jullie?

Greetz, Aviva
Ik ben een grote kattenliefhebber, en heb op dit moment 1 kat, Gizmo, met suikerziekte.
Aviva
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2006 08:32
Locatie: Bunschoten

Bericht door Aviva »

Gizmo bleef uit zijn doen de afgelopen week, we hebben hem geprikt en hij zat op 3.8, dus minder insuline geven, dat is best goed nieuws, toch is hij nog wel wat sjacherijnig, komt ook door zijn concurrent, we hebben hem Gatinho genoemd!
[overigens heeft hij hem zelf meegenomen de tuin in, maar ja in huis is toch weer wat anders.
Ik ben een grote kattenliefhebber, en heb op dit moment 1 kat, Gizmo, met suikerziekte.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Een kat van mijn moeder heeft ook suikerziekte, en zij moet nu twee keer per dag vier eenheden insuline toedienen.

Nu word er wel gezegd dat er ook een andere manier is om insuline toe te dienen is, weet een van jullie daar iets van?

Mijn moeder is met het spuiten best nerveus, en het gaat dan ook vaker mis.
Daarnaast is het ook zo dat Teiger er vaak vandoor gaat als hij in de gaten krijgt dat hij een spuit moet krijgen.
Er is ook niemand die het spuiten van haar kan overnemen

Hebben jullie tips zodat ik ze aan haar kan doorgeven?

groetjes Sylvia
Plaats reactie