Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
paasnini

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door paasnini »

Als ik de hoofdprijs van een loterij win begin ik acuut een opvang voor suikerspinners.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door kansarmedieren »

Stichting kansarme dieren neemt zulke katten op maar alleen in onze regio (Gemeente Tiel en Buren) de kosten zijn hoog en we zijn nog maar net gestart met onze stichting. We hebben nu 5 katten in de opvang 1 incontinente poes van 10 jaar Guusje, Didi buiten de kattenbak plas poes (volgens eigenaar) 11 jaar, Stoffel een suikerkat van dierenasiel Tiel, Vedder 17 jaar heeft acuut nierfalen en nu ook suikerziekte, en Bibi 13 jaar die geeuthaniseerd moest worden omdat zijn baasjes wilden gaan reizen. Toen ik het verhaal las wou ik de kat ook meteen ophalen maar dat is niet mogelijk we moeten ons aan de regio houden anders zijn we zo failliet. Maar dat doet wel pijn maar ik moet mijn verstand wel gebruiken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door castratenkoor »

Hee Eck en Wiel en Buren, erg bekend. Mijn dochter woont in Zoelen en haar schoonvader in Buren.
Ik kom regelmatig in die regio.

Goed werk dat jullie die kansarme dieren een kans op leven bieden.
jammer dat geld altijd een probleem blijft met zulke zaken.
Kun je niet met collecte langs de deuren gaan?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door kansarmedieren »

Ja dat geld en dan vooral de dierenarts kosten die draaien je de nek om. Een collecte dat is een idee, maar hier zijn al veel dieren organisaties die collecteren Dierenbescherming, dierenasiel, dierenambulance. We vragen als dat mogelijk is een bijdrage van de eigenaar van de kat bv de eigenaar van guusje betaald alle kosten, maar ja als je je kat voor euthanasie aanbied bij de dierenarts dan wil je er natuurlijk geen geld voor betalen je wil er alleen vanaf. Maar dan vragen we de euthanasie kosten die ze zo wie zo kwijt waren. En verder hebben we een paar donateurs maar zoals ik al schreef we zijn net een jaar begonnen. Maar de plannen zijn groot nu het alleen nog verwezenlijken. ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Is het niet mogelijk mee te doen aan de collecte van de dierenbescherming als je je uit kan leggen wat jullie doelgroep is. Die is pas in oktober.
Heb wel bewondering voor wat jullie doen, maar het grenzen stellen moet zeker ook.

Misschien met zijn allen dieropvangen gaan uitzoeken per regio die wel suikerspinners en andere kwetsbare dieren willen en kunnen opvangen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Femmel »

Als je een officiele stichting bent kun je bij de regionale DB een verzoek tot financiele steun indienen. Ook bij organisaties als Stichting Dierenlot (www.dier.nu) zou je aan kunnen kloppen. Wel verwachten veel organisaties dat je zelf ook aan fondsenwerving doet zodat je niet alleen op hen leunt.

Koop ook een fondsenboek en ga kijken welke fondsen je financieel zouden kunnen steunen. Het is intensief werk om zo een netwerk op te bouwen, maar als je er eenmaal inzit zul je merken dat het steeds gemakkelijker gaat.

Maar heb je ook gedacht aan bv. adoptie van de vaste bewoners? Of een "Vriend Van" actie?

Collecteren is moeilijk, je moet een bepaalde week aanvragen waarin je mag collecteren. Maar als je dat soort dingen wil doen moet een Keurmerk Goed Besteed (KGB) hebben. Is een uitgebreide aanvraag en kost veel geld (wat je waarschijnlijk beter voor de dieren kunt gebruiken eigenlijk...).
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door kansarmedieren »

bedankt voor je tips, we zijn een officiële stichting de DB en dierenloterij gaan we aanvragen. Inderdaad het Keurmerk is erg duur we hebben ervoor gekozen omdat niet gelijk te doen. Een fondsenboek weet je daar een naam van? Want dat is helemaal aantrekkelijk laatst kwam ik Stichting het waardige dier tegen daar gaan we ook een verzoek aan doen.

Ik heb trouwens je website lang gevolgd ikzelf heb ook jaren lang aidskatten gehad, op dit moment niet. Helaas zijn ze allemaal overleden op een respectabele leeftijd trouwens.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Femmel »

Het valt inderdaad niet mee om je weg er in te vinden, maar je hebt wel geld nodig om je stichting goed draaiende te houden.

Het Fondsenboek heet gewoon "Fondsenboek 2012" (http://www.walburgpers.nl/site/boek_det ... 68f2556a3b)

Helaas heb ik mijn website al een tijd niet kunnen updaten, bij een computercrash is het programma waarmee ik mijn website deed verloren gegaan. Omdat het een redelijk moeilijk programma is wil ik eigenlijk naar een gemakkelijker programma overstappen, maar heb het geld niet om daar honderden euro's voor weg te leggen. :-(
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anita1986
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:11

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Anita1986 »

oh oh ik zie nu pas dit onderwerp... net zelf eentje gestart maar ik zet mijn vraag hieronder wel even neer:

Hallo allemaal,

Mijn naam is Anita en in december 2011 is er bij mijn kat Zazou suiker geconstateerd. Zazou is een poes van 4 jaar. Ze dronk erg veel en plaste heel veel. Het viel ineens op. Afspraak gemaakt bij de DA en de suikerwaarde gaf 20,2 aan! Heel hoog dus. Ze gaf me twee opties om goed over na te denken... behandelen of in laten slapen. Daar hoefde ik niet over na te denken, behandelen!

Nu zijn we een tijdje verder en blijven haar waardes enorm schommelen. Ze schieten van 11 naar 2 naar 6 naar 16. Geen touw aan vast te knopen. We geven nu 2x 6 i.E. per dag aan insuline + royal canin diabetic voeding (we prikken iedere dag om 7.00 en om 19.00 uur STIPT).

We gaan iedere week naar de DA alleen naar mijn idee gaat het daar niet goed. Zazou raakt zo in de stress van de autoreis en de geur bij de DA dat ze allemaal stressroos krijgt. Ik denk dus zelf dat daardoor de waardes hoger uitkomen (al weet ik dit dus niet zeker). Ik heb mij daarom laten vertellen dat dit forum verstand heeft van zelf de bloedwaardes meten.
Zo ben ik van de week eens op zoek gegaan naar een meter en heb er 1 gevonden.

Nu komt mijn vraag, kunnen jullie mij hierbij helpen?
Ik heb de volgende meter: FreeStyle Lite.

Op welke stand moet ik de prikpen zetten als ik in haar oortje wil prikken. Gewoon op 1 neem ik aan? Dien ik nog ergens rekening mee te houden op welke plek ik precies in haar oortje prik?

Wat nu als de waardes enorm hoog of laag zijn.. wie bepaalt dan wat ik moet doen qua insuline want ik heb werkelijk geen idee. Mijn DA is overigens niet op de hoogte dat ik dit zelf wil gaan doen. Moet ik dit aankaarten? Ik ben zo bang dat ze er zo op tegen zijn en mij dan niet meer willen helpen.

Ik ben heel blij dat ik dit forum heb gevonden via via en hoop hier veel te leren.
We hebben trouwens ook nog een kat (haar broertje) en die geven we ook maar diabetic voeding omdat het anders niet te doen is om het gescheiden te geven.

Hebben jullie nog tips waar ik eventueel insulinespuiten/insuline en voeding goedkoper kan krijgen? Of zit er geen verschil in?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

heb je net in de andere topic geantwoord.. meld je zo snel mogelijk aan bij bijv het Suikerkattenforum voor assistentie, meedenken bij instellen en alle andere zaken die komen kijken bij het verzorgen van je lieve suikerbeest
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door paasnini »

Hoi Anita,
Welkom. Ik ben zelf van forum.suikerkatten.nl. Daar kunnen wij je prima verder helpen en vind je genoeg tips om stukken goedkoper aan spuiten, etc. te komen.

Ik ben benieuwd wat jij verstaat onder schommelende waarden. De belangrijkste waarde die je meet is het laagste punt (bij de meeste katten op 4 uur na de insuline injectie, +4 zoals wij dat noemen).

in ieder geval hoop ik dat je snel bij ons langs komt dan kunnen wij je helemaal verder helpen want Zazou krijgt wel heel veel insuline.

Wil jij bij het voorstellen svp melden hoeveel Zazou weegt, wat en wanneer ze eet, misschien weet je nog gemeten waarde toen het werd geconstateerd? Hoe de opbouw is gegaan van de insuline (wanneer is met hoeveel verhoogd) o en zet er ook direkt bij dat je een meter hebt en welke.

Komt vast helemaal goed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

anita heeft sinds 13 maart het forum niet meer bezocht
en het is te hopen dat ze zich bij één van de suikerkattenforums heeft aangemeld, kennelijk niet bij de suikerkatten maar wellicht bij het andere forum..
-----
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 99#p528399
oeps, ik zie dat ze zich bij de suikerkatten heeft aangemeld en daar heel erg goed is opgevangen en zelfs iemand thuis heeft gehad om te informeren en voor te doen en joepie!! :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Super! Lang leve het suikerkattenforum!!!!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
paasnini

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door paasnini »

Vanaf eind deze maand is de Vetpen leverbaar, eeninsulinepen voor Caninsulin die instelbaar is op halve eenheden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Dinky »

De zoektocht van een journalist naar de juiste voeding van een suikerkat: http://www.ad.nl/nieuws/maak-dat-de-kat-wijs~a71a2d90/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie