Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Gast

Suikerziekte bij katten

Bericht door Gast »

Hallo mensen,
Voor het eerst op dit forum en gelijk een vraag.
Ik heb een 14 jaar oude kater, Otje, bij wie afgelopen vrijdag suikerziekte is geconstateerd. DA heeft me vrijdagavond nog insuline leren spuiten, zodat de kat in het weekend gewoon thuis kon zijn. Da's allemaal prima verlopen, maar nu de werkweek weer is begonnen, begin ik me toch wat zorgen te maken.
Twee dagen in de week (di en do) zit de kat van 7.15u tot ongeveer 17.00u alleen en morgen is dus de eerste dag sinds er suikerziekte bij hem geconstateerd is. Eerlijk gezegd ben ik er toch wat huiverig voor om 'm de hele dag alleen te laten ivm eventuele hypoglykemie. De kat heeft de hele dag door brokjes staan en eet dus de hele dag kleine beetjes. En de insuline is nog niet ingesteld en wat aan de lage kant, maar toch, ik ben erg bang om als ik thuiskom, mijn kat in hypo-toestand aan te treffen. Hoe pakken anderen dit aan? Want ik neem aan dat mijn kat niet de enige is met werkende baasjes....
Sowieso zou ik graag van ervaringen van anderen willen horen met een suikerzieke kat. Ik weet er nog zo weinig van!!

Alvast bedankt,
Anouk
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Anouk,

Ik kan me je ongerustheid goed voorstellen hoor! Het feit dat hij heel de dag brokjes heeft staan maakt dat hij iniedergeval de hele dag door kan eten wat het risico op een hypo aanzienlijk verminderd. Let er 's morgens op dat hij goed eet als je spuit en als hij ziek is met je DA overleggen OF en zo ja, hoeveel je moet spuiten.

Op de Kattenstal krijgen de katten een lekker bakje blikvoer op het moment dat ze gespoten worden en de rest van de dag staan er harde brokjes klaar voor ze.

Weet ook wat je moet doen als Otje toch een hypo heeft, zorg dat je altijd druivesuiker in huis hebt zodat je dat kunt geven. Oplossen in water en in een spuitje (zonder naald!) voorzichtig in het wangzakje laten lopen.

Misschien kun je de eerstkomende tijd iemand vragen om ca. 6 uur na het spuiten te gaan kijken bij Otje? Na ca. 6 uur krijgen ze namelijk de 2e piek van de insuline.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Onze poes Kitty van 18 jaar heeft nu al twee jaar suikerziekte en krijgt dus ook al 2 jaar insuline gespoten.wij werken beiden, ik onregelmatig en mijn vriend 5 dagen per week.
Ze krijgt 's morgens vlees en weet dan al precies dat ze eerst een prik krijgt en dan kan gaan eten. Verder staan er voor haar de hele dag brokjes. Ik heb in deze twee jaar nog nooit een hypo bij haar meegemaakt, heb wel voor de zekerheid een spuit met suikerwater in de koelkast liggen. De eerste tijd is ze aan de lage kant ingesteld en dat ging prima, ze werd wel extra gecontroleerd bij de DA. Ze is in de tussentijd 1 keer ontregeld geweest en dat kwam omdat ze toen ook hartklachten ontwikkede, haar bloedsuikers waren toen te hoog.
Momenteel doet ze het al bijna een jaar goed op 1 eenheid, je zou zeggen dat het niet de moeite is maar zonder kan ze helaas niet.
Wat ik hiermee aan wil geven is dat een kat met suikerziekte het prima kan doen.
Het enige is dat het soms wat lastiger is om oppas te vinden wanneer je met vakantie gaat, maar ook dat is hier tot nu toe altijd gelukt met dank aan een aantal hele lieve mensen die het prikken wilden leren.
Ik wens je heel veel succes met je diabeteskat en hoop dat je nog minstens even lang plezier aan hem hebt als wij met onze Kitty.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Onze Max heeft alweer bijna 4 jaar suiker en we moesten hem van het begin af aan insuline geven. De eerste paar weken 1x per dag en dan op vaste tijden laten eten. Dit was een ramp aangezien we nog 6 katten in huis hadden. Max was gewend te eten wanneer hij wilde en werd behoorlijk chagerijnig van dat niet eten. Uiteindelijk werd zijn insuline ingesteld en moesten we hem 2x per dag op exact dezelfde tijden spuiten. Sindsdien gaat het prima, hij heeft in totaal 3x een hypo gehad. De eerste keer schrokken we ons gek omdat we echt niet meer wisten wat te doen. Het was net alsof hij dronken door het huis liep en reageerde totaal nergens op. Sindsdien hebben wij druivensuiker, in poedervorm, in huis. Mocht het voorkomen dan lossen we wat druivesuiker op in water en spuiten dat met een spuit met kromme tuit in zijn bek. Deze spuiten kun je aan de DA vragen, als je uitlegt waarom je dit wilt hebben krijg je er meestal wel eentje.

Dus niet ongerust maken, het gaat meestal prima.
Succes en bij vragen is dit forum uiteraard prima in te schakelen zoals je ziet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Suikerziekte bij katten.

Bericht door Kattenbella »

Mijn Roy eet, drinkt en plast mateloos veel. Ik moest hierbij aan suikerziekte denken.
Voor vrijdag is een afspraak gemaakt voor een bloedtest oa op diabetes.

Ook al zou het iets heel anders zijn, ik ben nieuwsgierig of er mensen zijn die dit lezen en die deze aandoening kennen en hoe dit is behandeld.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ja Carol, dat was ik vergeten te vermelden. Ik voelde zijn ruggegraat en daardoor was ik in de eerste instantie gealarmeerd. Ik heb hem meegenomen naar de dierenarts. Hij is daar onderzocht is en heeft een antibioticumkuur gekregen. Als dit niet aan zou slaan zou ik zijn bloed laten testen.
Hij is wel iets opgeknapt, maar alles klopt nog lang niet: veel te veel drinken en plassen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Dan maar afwachten wat het bloedonderzoek laat zien. Als het inderdaad suikerziekte is zul je hem waarschijnlijk 2x per dag insuline moeten injecteren.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat zal ik dan zeker gaan doen. Hij is de moeite waard. Ik ben toch altijd thuis en alles is vrij regelmatig hier.
Het kan ook zijn nieren zijn. In ieder geval hou ik jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 31 jan 2005 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Vanmorgen is Roy's bloed getest en hij blijkt inderdaad suikerziekte te hebben. Hij is nu nog op de hoofdpraktijk en wordt vanmiddag weer hiernaartoe gebracht. Hij krijgt insuline en we moeten eerst kijken hoeveel hij nodig heeft. Daarvoor zal hij de eerste tijd veel naar de dierenarts moeten.
Ik hou jullie hier op de hoogte.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met een kat. Zo kunnen we van elkaar leren.

Bella.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 28 jan 2005 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat is mijn grootste zorg Carol. Gelukkig heb ik een schappelijke dierenarts en ik vind dat kosten nooit de oorzaak mag zijn een dier niet te helpen.
Duimen maar dat het op te brengen is.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 06 feb 2005 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

We moeten nu eerst de dosis voor hem goed zien te krijgen. Volgende week krijg ik een apparaatje waarmee ik zijn bloedsuiker kan meten. Samen met Corinne kijk ik hoeveel insuline hij nodig heeft.
Hij krijgt om 7 uur 's ochtends en 'savonds zijn insuline. Moet lukken.
Verder heb ik een boekje en een cd rom met info gekregen. Genoeg te doen dus.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dank je Daan. Het spuiten moet nog erg wennen. De dosis die hij krijgt is nog zo minimaal dat het haast niet te zien is. Hij krijgt nu 1 streepje in de spuit. De weekenddierenarts die ik gisteravond heb gebeld dacht dat het opgevoerd gaat worden tot 4 eenheden.
Ook heeft Roy een dikke vacht waardoor ik soms twijfel of die naald er wel goed inzit. Kortom, de routine en ervaring moet nog komen.
Maandag neem ik hem weer mee naar Corinne en dan kijken we hoe het verder gaat.
Hij had vandaag wel weer veel plas in zijn bak, dus het is nog niet goed, maar dat hoort bij het instellen totdat we de dosis goed hebben.

Ik heb nu ook indoor voer voor hem. Dit schijnt voor katten met suikerziekte beter van samenstelling te zijn en Roy is wat te dik. Niet goed voor een kat met suikerziekte.

Ik ben er wel erg blij mee dat Roy op deze manier nog een kans geboden krijgt op een goed leven.

Wordt vervolgd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Roy en ik hebben nog een lange weg te gaan. Bij de controle bleek zijn suikerwaarde op 29 te zitten. 4 a 5 is gemiddeld. Veel te hoog nog dus,
Hij krijgt nu een eenheid insuline meer en er is speciaal voer Hills MD.
Nu afwachten hoe dit gaat uitpakken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Roy heb ik bloed geprikt en zijn suiker gemeten. Als het klopt zit hij nog op 28 ipv 5. Dit is 4 uur na zijn insulinespuit.
De instelling is dus nog lang niet klaar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk ook dat het nog wel even zal duren voordat hij echt goed ingesteld is, Bella. En zodra hij ook maar een kou'tje te pakken heeft, kun je weer opnieuw beginnen :???:
Sterkte, ik ben blij dat het prikken begint te wennen!
Plaats reactie