Kat met diabetes gaat snel achteruit

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Henriet
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2021 12:30

Kat met diabetes gaat snel achteruit

Bericht door Henriet »

Hallo,

Mijn poes van 13 sukkelt nu al een week of 8 met haar gezondheid. Het begon met braken en diarree (hier is ze een paar dagen voor opgenomen geweest) en meteen daarna een luchtweginfectie. Ze heeft een antibioticakuur gekregen, dexamethason en primperid. Ze leek daarna even op te knappen maar begon een week of 2 geleden heel veel te eten, drinken en plassen. Toen is er diabetes geconstateerd door de dierenarts en anderhalve week geleden zijn we begonnen met insuline spuiten. Eerst 1,5 eenheid 2 keer per dag en sinds afgelopen woensdag 2 eenheden 2 keer per dag. We hebben op advies van de dierenartsassistent de voeding niet aangepast.

Nu is ze sinds we begonnen zijn met insuline alleen maar verder achteruit gegaan en meer afgevallen. Ze is ontzettend sloom, lijkt een beetje van de wereld en ademt snel en heel diep. Vanochtend heeft ze haar eten uitgebraakt en heb ik haar naar de dierenarts gebracht. Nu belden ze net dat haar suiker nog meer omhoog is gegaan t.a.v. eerder. Ze houden haar een paar dagen in opname om te proberen haar goed in te regelen. Nu vraag ik me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met een soortgelijke situatie. Is het normaal dat een kat zo snel zulke ernstige diabetes ontwikkeld? Ik heb een maand of 5 geleden nog bloed laten prikken en toen was alles nog prima. Daarnaast heb ik tot een paar weken geleden geen symptomen gezien. En hoe kan het dat de insuline geen effect lijkt te hebben en de suikerspiegel alleen maar omhoog gaat? En wat is een 'normale' dosis insuline en hoe lang kan het inregelen duren? Ik zie overal wel de aanvangsdosering staan maar niet waar je uiteindelijk ongeveer op uitkomt. Ik snap wel dat dit per geval verschillend is, maar ik heb nu echt geen enkel idee.

Ik hoop dat iemand hier wat informatie en ervaring heeft, want ik maak me erg veel zorgen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat met diabetes gaat snel achteruit

Bericht door Admin »

Beste Henriet,

De symptomen van je kat lijken mij op veel teveel insuline. Uit ervaring met onze eigen suikerkat weet ik dat katten met suikerziekte soms moeilijk in te regelen zijn en dat de metingen bij de dierenarts vaak niet representatief zijn voor wat er werkelijk aan de hand is. Vaak wordt er dan een te hoge dosis voorgeschreven waardoor de kat in een hypo terechtkomt, wat ook bij onze kat gebeurde. Het beste is om zelf thuis de bloedsuiker te meten zodat stress van de dierenarts geen rol speelt en je een duidelijker beeld krijgt wat zijn suiker doet.

Waar ik erg veel hulp heb gevonden is op https://www.diabeteskatten.nl/ waar veel ervaringsdeskundigen je kunnen helpen. Meld je daar zsm even aan en leg je vraag aan hen voor. Niet dat men hier niet bereid is om je te helpen, maar meer handen maken het werk licht.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Henriet
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2021 12:30

Re: Kat met diabetes gaat snel achteruit

Bericht door Henriet »

Hallo,

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik ga me daar ook aanmelden. Kan de insuline al zo snel teveel zijn? Ik dacht dat dit een standaard aanvangsdosering was.
Henriet
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2021 12:30

Re: Kat met diabetes gaat snel achteruit

Bericht door Henriet »

Nog ter aanvulling: Tot het braken en diarree van ongeveer 8 weken geleden kreeg ze een paar weken novacam voor haar artrose. Toen ze ziek werd zijn we daar mee gestopt. Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben. Daarvoor heeft ze nooit echt gezondheidsproblemen gehad.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat met diabetes gaat snel achteruit

Bericht door Admin »

Insuline verlaagt de bloedsuiker redelijk snel en de meeste aanvangsdoses zijn over het algemeen te hoog. Ook onze kat werd bij de dierenarts opgenomen en er werd een daggrafiek gemaakt van zijn bloedsuiker. Die metingen waren torenhoog (31). Veel daarvan is stress, waardoor bloedsuiker in een raptempo omhoog kan schieten.

De dierenarts gaf een aanvangsdosis aan van 3 eenheden (Prozinc in ons geval) 2x per dag, maar we zijn met 2 x 2 eh gestart en dat was al veel te hoog, want de eerste paar dagen vertoonde hij ook dezelfde symptomen als jouw kat. Kort erna zijn we zelfs gezakt naar 0,25 eh en was zijn bloedsuiker gezakt naar rond de 6.1, dus dat was een stuk beter.

Het is raadzaam om een doosje druivensuiker in huis te hebben (verkrijgbaar bij de dierenarts) in geval van een flinke hypo. Daarnaast is het een goed idee om zelf thuis de bloedsuiker te meten (zie HIER). Ook is de voeding een groot deel van de behandeling en sommige katten komen door de juiste koolhydraatarme voeding zelfs van de suikerziekte af. Een overzicht van geschikte voeding vind je HIER.

We hebben voor Prozinc gekozen omdat dat minder pieken en dalen geeft over de dag, terwijl Caninsulin dat meer heeft.

Op het forum van Diabeteskatten kun je ook een Google Doc bijhouden van wat je spuit, wat je voert en de bloedsuikerwaarden. Ik heb dat ook altijd bijgehouden, want mocht er iets zijn dat je niet vertrouwt, dan kunnen ze daar meteen met je meekijken in je bestand wat de beste aanpak is. Het is mijn ervaring dat je aan de gemiddelde dierenarts niet veel hebt met een kat met suikerziekte.

Het bestand van onze kat kun je HIER bekijken. Onderaan de pagina staan de tabjes van de verschillende maanden.

Novocam en Metacam zijn op zich goede pijnstillers en onze katten hebben er nooit enige hinder van ondervonden, al lees je over het algemeen op internet negatieve dingen. De symptomen die je beschrijft lijken mij daar niets mee te maken te hebben, maar die het gevolg zijn van de te hoge dosis insuline.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Henriet
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2021 12:30

Re: Kat met diabetes gaat snel achteruit

Bericht door Henriet »

Bedankt voor de verwijzing naar het diabeteskattenforum! Mijn kat is ondertussen nog steeds bij de dierenarts en het gaat maar niet beter. De dosering is al flink opgeschroeft (Lantus) maar de waardes dalen niet. Volgens de dierenarts is de startdosering zeker niet te hoog geweest. Dan hadden ze andere symptomen moeten zien volgens haar. Ze eet wel weer gewoon goed. Bedankt voor de tips. Druivensuiker hadden we al in huis gehaald en de glucosemeter is besteld. :-)
Plaats reactie