Douwe in crisis-opname

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Douwe in crisis-opname

Bericht door castratenkoor »

Omdat Douwe aan het afvallen was heb ik gisteren mijn eigen dierenarts gebeld, best een lang gesprek gehad. Niks leek toen nog op een crisis. Volgende week donderdag hadden ze tijd voor hem, dan zou alles nagekeken worden, bloed, urine, buikfoto enz.

Vanmorgen was hij opeens een slappe dweil. Dus dat kon niet wachten tot volgende week. Dienstdoende weekendarts gebeld en we konden om 14 uur komen. Hij woog gisteren nog 3,3 en vandaag 3 kg. Hij is 4,5 kg geweest. Dierenarts dacht net als ik aan acuut nierfalen. Bloedprikken lukte moeizaam, arm beest is lek geprikt, hij vond alles best en reageerde nergens op. Ook ondertemperatuur hij was nog maar 36 graden.

Nog nooit meegemaakt dat een kat in een dag tijd zo in kan storten. Donderdag probeerde hij nog het brood uit mijn mond te jatten. Gisteren at hij nog gewoon mee met blikvoerrondes. Daarom ook dat eigen dierenarts en ikzelf het niet zagen als crisis.

Nieren en lever en schildklier bleken prima. Maar suiker veel en veel te hoog. Hij is in de kliniek gebleven en hangt aan het infuus. Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik gisteren niet heb aangedrongen op meteen een consult. mede in verband met al het Corona-gebeuren besloten voor één lange afspraak zodat alles in één keer kon gebeuren.

Bij mijn eigen dierenarts had ik overigens niet mee naar binnen gemogen. Dat mocht in de kliniek waar we vandaag waren wel. Ook in de behandelruimte. Wat een prachtig gebouw en wat een leuke fijne dierenarts. Ik ben ook mee geweest om Douwe in zijn hokje te leggen.

Deze dierenarts was net als ik erg verbaasd over de bloeduitslagen, omdat hij heel het type kat niet is voor diabetes. Altijd aan de dunne kant geweest. Actief en nog jong.

Het is erop of eronder - duimen wordt op prijs gesteld!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Rik »

Ach arme Douwe. Ook nog veel te jong voor ernstige gezondheidszorgen.

Hopelijk is het alleen maar een tijdelijke burn-out van de alvleesklier (die de insuline aan moet maken) en kan dit zich na een tijdje weer zelf herstellen.

En het had nog wel zo'n feestelijke dag moeten worden bij jullie.

Duimen draaien hier volop.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door castratenkoor »

Dankjewel Rik. Jeetje wat is dat schrikken - hoe snel een zo jonge kat in 1 dag tijd in kan storten. Ik ben er beroerd van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Pikachu »

Wat akelig :( ik duim mee voor hem!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door castratenkoor »

De dierenarts belde - ze zijn gematigd optimistisch - hij loopt nog niet maar lijkt zich iets meer bewust van zijn omgeving - hij is in ieder geval niet verder afgegleden - we hebben uitgebreid gepraat over insuline spuiten en zo - ik heb gezegd dat me dat gaat lukken - dat ik dat met hem wel zie zitten - zou met Teun, Teske, Rik nooit lukken maar Douwe wel en ik durf het zelf ook wel aan - en daar was ze blij om want eigenlijk heeft het anders geen eens zin om heb hierdoor te trekken. Dus Rik helaas is hij wel echt diabeet - ze hebben nog verdere testen gedaan met het bloed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Zotvanpoezen »

Arme Douwe! Gelukkig ben je met hem naar de weekendarts geweest... en was het een goede :grin:
Hij zal waarschijnlijk in de kliniek moeten blijven tot hij weer sterk genoeg is?
Ik hoop dat het zal lukken om hem goed te kunnen verzorgen. Moet hij ook van voer veranderen?
Ik zal dit alvast duimen voor hem dat hij snel beter wordt!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Synemios »

Arme Douwe en jij.
Wat zul je geschrokken zijn.

Heb je eerder een suikerkat gehad?
Is er ook fructosamine geprikt?

https://www.mcvoordieren.nl/fructosamine

Ik weet dat ze bij het diabeteskatten en het suikerkattenforum erg goed kunnen helpen mocht dat nodig zijn.
Beter dan hier, dat bedoel ik niet vervelend maar daar zit veel meer ervaring en ze hebben er ook echt cursussen voor gevolgd en verstand van alle verschillende soorten insuline etc.

Ik hoop dat Douwe zich snel wat beter gaat voelen.
5 jaar is wel heel jong.

Wij hebben Oscar ondanks dat hij nooit kha voer kon eten ivm zijn nieren toch op honeymoon ( remissie) gekregen en die had ook torenhoge suikerwaarden in het begin.

Ander voer dat ligt eraan Carine, als een kat al speciaal voer nodig heeft dan gaat dat altijd voor omdat je met insuline bij kunt sturen.
Bijvoorbeeld katten met nier, blaas, allergie problemen.
Daarbij moet de kat het ook willen eten, niet alle katten zijn makkelijk over te zetten.


https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/index.php

En

https://www.suikerkatten.nl/forum/

Maar de laatste is volgens mij een stuk minder actief dan het diabeteskatten forum.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
kittentjes

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door kittentjes »

Jeetje dat is schrikken, gelukkig heb je snel ingegrepen en ik zie het jullie zeker doen bij hem. Gelukkig is hij de kat er ook naar, elke dag een gevecht is drama. Hoe oud is Douwe?
Wanneer kan je hem weer ophalen denk je?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Anne »

Sterkte Dinie, mijn duimen draaien hier. Hopelijk komt Douwe hier gauw weer bovenop en kan hij gauw weer naar huis
Jij hebt ondertussen tijd om je voor te bereiden op zijn speciale verzorging straks
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Geert »

Nooit geweten dat een 5 jarige kat van de ene dag op de andere in deze toestand kan geraken. Sterkte!
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door castratenkoor »

Hele nacht liggen malen en amper geslapen, voel me dus nogal brak.

Ja ik had me inmiddels al aangemeld bij suikerkat-forum. Zelfs al voor het telefoontje. Met hulp van Rik want ik was te wazig om een avatar erop te zetten. Nee ik heb nog nooit een kat met suikerziekte gehad. Wel bizar - mijn groep katten is in twee te delen, de heren op leeftijd van 10+ en de 4 jonkies van 4-5-6. De 10+ ers doen het allemaal nog probleemloos. Juist de twee jongste katten hebben heftige medische problemen.

Douwe is altijd een makkelijke eter geweest die alles lust - brokken, natvoer, rauw vlees.

Zal hier wel een probleem zijn met brokken, ze zijn gewend heel de dag beetje bij beetje brokken te eten. Bolle en Maks eten absoluut niet op "commando" die snaaien steeds 2-3 brokjes de hele dag.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door kittentjes »

Wat een zorgen dinie. Voor wat de brokken betreft zijn de surefeed voerbakken echt een aanrader maar wel een hoge kostenpost met zoveel katten.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Dinky »

Pffff wat enorm schrikken zo ineens Dinie! Wel fijn dat je bij een fijne kliniek uit bent gekomen.

Geen idee in hoeverre het mogelijk is om het brokken buffet te handhaven met mogelijk koolhydraat arme brokken?
In ieder geval 'fijn' dat het bij een goedzak zoals Douwe gebeurt zodat je behandeling uit kan voeren met meten en spuiten. Hopelijk vind je daar snel wat routine in. Al heb ik daar bij jou alle vertrouwen in.

Voor nu draaien de duimen dat Douwe snel weer zodanig is opgeknapt dat hij weer naar huis mag!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door Synemios »

Wat suikerkatten betreft zijn de meningen ook verdeeld mbt eten laten staan.
Ik heb het bij Oscar toen wel gedaan omdat hij last kreeg van eetstress.
En dat is ook niet goed voor de suiker.
Daarbij vond ik het eng dat hij geen toegang tot voer zou hebben als hij een hypo kreeg.
Katten voelen dat zelf aan en die gaan dan ook automatisch eten.
Zij hebben het sneller door dan wij,

Doe wat voor jou en Douwe en de rest van de groep het beste is.

Ik heb hier ook surefeeds maar die zijn 90 euro per stuk.
Wat wel kan is meerdere katten op 1 bak de chip in laten lezen dus je hoeft niet perse per kat een eigen bak te hebben.
Maar dat werkt alleen als ze dezelfde brokjes krijgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Douwe in crisis-opname

Bericht door castratenkoor »

Vandaag twee keer telefonisch contact gehad met de dierenarts die er nu zit. Het gaat niet goed, hij knapt niet genoeg op. Ze hebben hem nu ook een neuszonde gegeven en vloeibaar voedsel toegediend. En insuline toegediend. besproken hoe wij tegenover opname op IC in Utrecht staan. of we dat kostenplaatje kunnen/willen. Bij tweede gesprek gevraag naar kwaliteit van leven voor Douwe als hij het redt. Uitgelegd dat we 8 katten hebben en dat er 24/7 op elke verdieping brokken staan.

Dat is geen enkel probleem, als ik het zie zitten tweemaal daags insuline te spuiten mogen de brokken gewoon blijven staan. Voor de groep is vrijheid en blijheid gewoon belangrijk en voerautomaten zijn dan niet echt een optie. de kosten maken me niks uit maar ze kunnen nu vrij kiezen op elke verdieping twee soorten.

Maar eerst moet hij het wel redden. Morgen beslissen ze of ze hem daar verder kunnen behandelen of dat hij naar Utrecht moet. Dierenarts heeft me een paar keer gevraagd of ik wel zeker weet dat hij nog maar 5,5 jaar is. Ja dat weet ik zeker. Dit hele plaatje past niet bij zijn leeftijd. Misschien was hij wel een inteeltkatje zat ik later te bedenken - hij komt uit het asiel, moederpoes kwam uit een huis vol met 30-40 katten allemaal ongecastreerd, dus dat fokt er wel op los.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie