Diabetes, hoge bloeddruk plassen in huis

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
zwelgjemaja
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2020 07:39

Diabetes, hoge bloeddruk plassen in huis

Bericht door zwelgjemaja »

Bij mijn poes Zwelgje van 16 jaar (in april wordt ze 17) is in november suikerziekte en hoge bloeddruk geconstateerd, ook heeft ze artrose en is ze zo goed als blind geworden door de hoge bloeddruk of de suikerziekte, dat kan de dierenarts niet zeggen.
We zijn gestart met 2 keer per dag insuline en bloeddruk verlagers ook krijgt ze nu metacam, en zijn we een aantal keren bij de dierenarts geweest voor glocose meting om de insuline in te stellen. ( De insuline is nu goed ingesteld).

Sinds die eerste keer bij de dierenarts blijft het sukkelen, ze kreeg een soort van ontsteking aan haar tand en haar tand viel uit. Haar tong hangt nu gedeeltelijk ui haar bek. Ze kan nu wat moeilijker eten en drinken (haar drinkbak is na 1 keer drinken al vies). Maar eet en drinkt nog wel.
Ook plast ze regelmatig in huis, dit deed ze eigenlijk ongeveer op de zelfde plek, op de plavuizen waardoor ik het nog wel schoon kon houden. Nu heeft ze van de week en afgelopen nacht op de bank geplast. Onze katten bak staat buiten onder de overkapping, dit hebben wij een tijd geleden al gedaan omdat Zwelgje boven naast de kattenbak ging plassen.
Ik heb al een aantal keer aan de dierenarts aangegeven dat ik mij afvraag of ze nog wel gelukkig is en een "katwaardig" bestaan heeft. en dat ik twijfel waar ik goed aan doe. Maar ze is niet ongeneeslijk ziek dus de dierenarts vind dat ik zelf de afweging moet maken. ze wast alleen haar pootjes nog maar, de vacht wast ze niet meer. ze krabt af en toe nog wel de krabpaal. en soms loopt ze tegen de tafelpoten op. ze klimt nog wel op de bank en gaat dan op de leuning zitten dat deed ze ook nooit.
Als wij gaan eten gaat ze ook regelmatig hard mauwen.

Ik heb een hele sterke band met zwelgje, we waren tegelijk in verwachting en ze is heel lief ze heeft nog nooit geblazen alleen toen ze kittens had. Mijn omgeving zegt al een hele tijd dat ze zielig is, maar op de een of andere manier sta ik zo dicht bij haar dat ik niet weet waar ik goed aan doe, ook omdat de dierenarts niet zegt dat het beter is om haar te laten gaan. Ik hoop dat ik hier wat advies kan krijgen van andere katten liefhebbers. :cry:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Diabetes, hoge bloeddruk plassen in huis

Bericht door Admin »

Het is goed mogelijk dat je kat een hypo heeft als de startdosis insuline te hoog blijkt (ik spreek uit ervaring). Een kat kan dan op vreemde plekken gaan plassen. Het gedrag is dan heel afwijkend en zich wassen doen ze dan haast niet. Het probleem van het bloedsuiker meten bij de dierenarts, is dat de bloedsuiker door stress heel snel omhoog kan schieten, waardoor er een onjuiste startdosis gegeven wordt. Bij onze kat (15) was de bloedsuiker bij de dierenarts 31, terwijl bij thuismeting (thuis meten is zeer aan te raden) de bloedsuiker 6 was. De startdosis van 2 eenheden was bij onze kat dan ook veel te hoog en gaf hem soortgelijk gedrag als wat jij beschrijft. Binnen een paar dagen zijn we gezakt naar 0,25 eenheden (Prozinc), waarmee hij op de juiste waarden bleef en zijn gedrag werd weer normaal.

Je kunt je het beste ook even aanmelden op het forum van diabeteskatten.nl, waar erg veel kennis en ervaring aanwezig is op het gebied van suikerkatten. Zij kunnen je ook goed begeleiden met de behandeling van je kat ivm de juiste dosis insuline.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie