Suikerziekte

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
VlinderVrij
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2020 21:35

Suikerziekte

Bericht door VlinderVrij »

Hai hai,

Eind november is er bij mijn kat Meneertje suiker geconstateerd.
En dan, dan word alles anders en is het echt zoeken naar de juiste weg.

Moet van de dierenarts beginnen met 1 eenheid en vaste eten en spuiten. Hij mocht verder niks meer. Niet zijn lekkers, niet jaar buiten etc. (is een buitenkat)
Meneertje gaat elke week op controle en hij is elke week omhoog gegaan met de eenheden. De eerste 4 weken deed ik wat de da zei, en wat werd hij een zielig bolletje wil zeg, bah. Ik ben mijn eigen gevoel gaan volgen en gaf hem wel zijn lekkertjes. Natuurlijk wel op vaste tijden en met mate, maar gaf hem dat wel weer. Met de zoveelste controle vond ze hem er goed uit zien, hij was goed zen en allert etc... maar zijn waarde was ineens 29.1. Te hoog, nog hoger dan toen suiker werd geconstateerd, toen had hij 17.6.
Ik heb open kaart net de da gespeeld en zei dat ik dingen aan had gepast maar dat ik wel weer mijn Meneertje terug had. Heb ook gezegd dat ik hem liever eerder af geef zoals hij altijd is, dan langer bij mij hebben en hem zo miserable zien. Gelukkig begreep ze dat.
Ik moest wel meer eenheden gaan spuiten dus dat ben ik wel gaan doen. Nu is hij van 4 naar 5 eenheden gegaan en hij word weer zo miserable. Hij is wel goed bij etc maar gigantisch lui en slaapt veel.

Ik heb vanavond gebeld dat dit nu zo is en dat ik het gevoel heb dat de insuline te hoog is. Ze stelde voor om hem 24 uur op te nemen maar ik heb aangegeven dat ik na meer dan 600 euro dat allemaal niet kan opbrengen. Ze gaf aan dat ik ook thuis 24 uur om de 2 uur kon prikken om zelf te kijken.

Mijn gevoel sluit niet aan bij haar. Ik weet 't niet, wat is goed en wat is fout? Voordat de diagnose suiker kwam was er niks aan de hand, en nu, sinds hij spuit is hij niet meer wie hij was.

Hebben jullie advies voor mij?
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Suikerziekte

Bericht door Spirit Animal Deer »

Sterkte,

kan je alleen maar aanraden ook hier eens te kijken https://www.suikerkatten.nl/forum/.

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Suikerziekte

Bericht door Synemios »

Je hebt zeker een punt, teveel insuline kan zorgen voor een hoger suikergehalte (Somogyi- effect) dus ga zsm naar het suikerkatten forum.
daar hebben ze ons heel goed geholpen en Oscar kon zijn eigen brokjes eten en ook af en toe nog iets lekkers.
Uiteindelijk kregen wij hem zelfs op honeymoon ( in remissie.)
Als wij toen de DA gevolgd hadden dan was het denk ik heel slecht afgelopen.
Suikerwaarden bij de DA zijn meestal hoger dan thuis, wel goed dat je eerlijk bent.
Dat moe zijn kan er ook op wijzen dat hij teveel insuline krijgt.

Ik weet niet hoe actief ze nog zijn op het suikerkattenforum maar anders kun je ook nog naar het diabeteskatten forum:

https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/index.php

Hoe is de diagnose gesteld?
Bij katten moet je namelijk ook echt de lange termijn waarde weten dus de fructosamine waarde is wel heel belangrijk omdat de glucose alleen ook door andere oorzaken beinvloed kunnen worden.
Dus glucose en fructosamine
Is er voorafgaand iets van prednison gebruikt? ook dat kan de suikerwaarde beinvloeden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
NatasjavE
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2018 08:35

Re: Suikerziekte

Bericht door NatasjavE »

Te veel insuline zorgt voor een hypoglycemie(te laag suiker) en dan zorgt zijn lijf voor een contra regulatie. De lever gaat dan suiker vrij maken en het suikergehalte stijgt. Daarnaast gebruiken ze bij katten vaak een insuline die niet 24 uur werkt. (NPH insuline werkt +/- 16 uur) je hebt dan op 8 uur na toediening een piek. Waar de kat een hypo kan krijgen en na die hypo kan een suikerpiek volgen.

Geef je de kat de insuline in de avond? Als dat zo is overleg dan met je dierenarts of je de insuline in de ochtend kan geven. Je kan hem dan na een uur of 8 wat te eten geven.

Het is dus ook belangrijk dat de kat eten krijgt tijdens de werkzame periode van de insuline.

Maar je schrijft ook dat je hem toch weer zijn lekkere hapjes hebt gegeven. Ik weet niet wat die lekkere hapjes zijn. Maar ook die kunnen een suikerpiek geven. Zeker als je nog maar net bezig ben met insuline.
Hou je aan het voorgeschreven dieet en overleg als er ander voor nodig is omdat hij het voorschreven voer niet eet of als je denkt dat hij wat anders nodig heeft.

De boodschap is dus eigenlijk: overleg met je dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Suikerziekte

Bericht door Synemios »

Bij katten wordt er 2x per dag gespoten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Suikerziekte

Bericht door Synemios »

Even voor de duidelijkheid.
De adviezen en begeleiding die gegeven wordt op het suikerkattenforum en het diabeteskatten forum komt van mensen die daar cursussen voor volgen en die volgen ook nascholing.
zij zijn dus op de hoogte van de protocollen en richtlijnen die voor katten gelden.
Dat geldt dus voor de behandeling van alle soorten insuline die bij katten worden gebruikt dus oa caninsulin, prozinc en lantus.

Veel dierenartsen hogen veel te snel op.
Wij hadden bij Oscar ook de 2e dag en kat die niet veel meer deed en die had gewoon een hypo, ook al kreeg hij de hoeveelheid die geadviseerd werd.

Wel eerst eten geven en dan pas spuiten, maar ik neem aan dat de da dat wel heeft verteld.

Over vrij voeren of niet zijn de meningen verdeeld en dat ligt ook gedeeltelijk aan de kat.
en als er nog iets mee speelt, bijvoorbeeld nieren en een kat heeft nierdieet nodig,
Dan geldt altijd dat dieet en geen kha dieet ( wat vaak weer veel te veel eiwit bevat voor nierpatiënten)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie