Dagcurve maken suikerkat

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Dagcurve maken suikerkat

Bericht door Ankie123 »

Hoi iedereen!

Ik heb onderstaand bericht ook op suikerkatten geplaatst, maar toch ook even hier omdat er hier doorgaans wat meer mensen tegelijk actief zijn.

Onze kater van 19 heeft zeer vermoedelijk suikerziekte (voor alle info, zie het topic Meedenken over Broer). We zijn deze week begonnen met oefenen met een glucometer (gPet Plus+). Hij heeft geen volledig bloedwerk gehad aangezien de laatste poging tot bloedonderzoek door de dierenarts (aan huis) leidde tot een insult bij Broer. Ik vind het heel heftig, het leren meten van de bloedsuiker, want Broer blijft écht niet rustig zitten zoals die katten op veel voorbeeldfilmpjes, en hem actief tegenhouden zou dus zomaar weer zo'n insult kunnen veroorzaken. Toch hebben we stug geprobeerd de afgelopen dagen, en krijgen we er langzamerhand iets meer handigheid in, al hebben we alle beginnersfouten al gehad (niet diep genoeg prikken, te diep prikken waardoor de hele vloer onder de bloedspetters zat toen hij zijn kop schudde). Vandaag proberen we een dagcurve te maken (iedere 2 a 3 uur meten). Maar ik weet eigenlijk niet of we het wel goed doen.

- Is iedere 2 a 3 uur genoeg? En moet dat over een periode van 24u of is enkel overdag ook ok?

- Broer eet eigenlijk de hele dag door kleine beetjes. Er staan sowieso altijd brokjes, maar hij eet liever natvoer. We geven hem koolhydraatarm natvoer nu, en dat blijft ook telkens een paar uur staan en daar eet hij steeds kleine beetjes van. We hebben dus nooit een "nuchtere" meting. Kan dat kwaad? Hij zat vanmorgen stabiel op 28,7/28,8, in de middag zakte hij naar 25,7. Is er wel een nadir te vinden op deze manier?

- Moet ik registreren wat hij eet tijdens zo'n dagcurve? (Doe ik nu maar wel.)

- Ik prik soms dus duidelijk te diep/hard en heb 1 keer al door zijn oortje heen geprikt want toen begon het aan 2 kanten te bloeden. Ik probeer uiteraard minder hard te prikken maar ben vaak al blij als het überhaupt lukt. Kan het kwaad als hij zoveel bloedt? Hij loopt gewoon weg eens er geprikt is, en dan moet ik het apparaat ertegenaan houden en dan loopt hij weer weg, dus het duurt soms even voor ik het watje ertegenaan kan drukken om het bloeden te stelpen.

Mocht iemand antwoorden hebben op deze vragen dan houd ik me ten zeerste aanbevolen!
Plaats reactie