Zwaar diabetes kat

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Rvkl1985
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2019 18:16

Zwaar diabetes kat

Bericht door Rvkl1985 »

Hallo

Ik heb een dubbel gevoel
Mijn rode kater is 13 jaar
5 jaar al diabetes
2 tot 5 keer per week ontlasting overall
Bak wordt verschoont om 4 dagen vroeger een week
Nier is jaar geleden getest was acceptabel
Eenheden zijn 5,5 in ochtend en avond
Is niets meer aan te veranderen
Hij mauwt onverklaarbaar
Hij staart soms onverklaarbaar
Hij eet goed drink veel
Hij is vele male rustiger en kwa karaktor is hij wel in terug houdend karaktor teruggetrokeken maar wil nog altijd aandacht
Ik zit aan dementie te denken

Wat zeggen jullie
De kat zit op dit moment met zijn gedrag tegen ierrietat ie aan
En de arts heeft al gezegd dat als het niet meer gaat kan je aan het einde denken
Maar ik accepteer het nog niet
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zwaar diabetes kat

Bericht door Admin »

Hi,

Welkom op het forum.

Zelf hebben we ook een kat met suikerziekte en bij ons is dat onder controle. In jouw geval zou ik denken aan een verkeerde dosis insuline. Ook het feit dat hij nog steeds veel drinkt, betekent dat zijn diabetes niet goed onder controle is.

Als hij teveel insuline krijgt, verkeert hij continu in een staat van een hypo, wat zijn gedrag kan verklaren. Als hij teveel insuline krijgt, waardoor er teveel suiker uit zijn lichaam verdwijnt, is het mogelijk dat zijn lichaam zelf ook suiker aan het aanmaken is, waardoor zijn bloedsuiker weer te hoog wordt en de dosis vaak te hoog wordt ingezet. Dit is het zgn Somogy-effect.
Het Somogyi-effect is een bijzonder verschijnsel dat kan ontstaan als de bloedsuikerspiegel een paar keer te hoog is bij meting. De dosering insuline wordt dan verhoogd met als gevolg dat de glucose spiegel harder daalt. Als de glucosespiegel dan te laag wordt, gaat het lichaam dit compenseren en schiet de glucose juist weer extra hard omhoog. Bij de volgende meting is de glucose dan wellicht nog weer hoger en gaat men nog weer hoger insuline doseren. Het grote gevaar van dit steeds groter wordende jojo-effect is de uiteindelijke levensbedreigende hypoglycemie.
Het is daarnaast ook mogelijk dat zijn gedrag verschillende oorzaken heeft (denk aan verkeerd voer, allergie, veranderde thuissituatie etc.)

Test je zelf zijn bloedsuiker regelmatig? Hoe hoog was de laatste meting? Welke insuline krijgt hij? Welk voer krijgt hij?

Mijn advies is: als je dat nog niet gedaan, meld je eerst zsm aan bij het forum van Diabeteskatten. De mensen daar kunnen je goed helpen met het (eventueel opnieuw) inregelen van je kat en ook met het samenstellen van een beter voer/spuitschema.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Rvkl1985
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2019 18:16

Re: Zwaar diabetes kat

Bericht door Rvkl1985 »

Ik prik hem nu al 5 jaar
Ik test om nu om de 4 maanden met een curven en om het uur bloed testen
Ik Ben overstapt sinds nu 2 jaar naar een andere zalkin insuline

Zijn suiker is altijd te hoog en altijd te laag
En de enige optie was 3 keer per dag insuline geven dit gaat niet vanwege werk
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zwaar diabetes kat

Bericht door Admin »

Als zijn suiker zulke pieken vertoont, is het wellicht beter om bijv. ProZinc te gebruiken, aangezien dat een insuline is met een veel gelijkmatiger curve.

Bij een bloedsuikerspiegel die zo op en neer gaat, is het beter om vaker te testen, bijv. om de dag op dezelfde tijd. De belangrijkste tijdstippen zijn 6 uur na de insuline en vlak vóór het spuiten van de insuline.

Ik wil je nogmaals wijzen op het belang van het forum op Diabeteskatten, waar ze je goed kunnen helpen om hem beter ingeregeld te krijgen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Tineke-Zeven
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2019 14:40

Re: Zwaar diabetes kat

Bericht door Tineke-Zeven »

Hallo,

Hoewel onze kater Esta alweer 7 jaar geleden overleed, heb ik ook een reaktie op diabetes bij katten.
Zelf heb ik toendertijd wel tot 5-7 keer per dag bloed uit zijn oortje geprikt. Ging prima met zo´n kleine lancet (?)
Vond hij niet erg, kwam al als het potje met test staafjes open klikte. Daarna iets lekkers.
De waardes waren dramatisch. Op mijn meters soms rond de 2 maar ook richting 40 of zelfs helemaal niet meer te meten.
De dierenarts hield stug vol aan het varkens insuline. Op het suikerkatten forum vond ik héél véél steun. Daar kwam iemand met de tip om eens lantus te ptoberen. Voor mensen dus, ik weet niet of dat nu nog verkrijgbaar is.
Toen ging het iets beter. Ik bestelde andere insuline spuitjes, andere verhouding en dosering, en het werd langzaam iets beter.
De waardes bleven buitensporig, maar we hebben het samen nog twee jaar vol gehouden. Meneertje zat de laatste tijd in de keuken in de wasbak en kon vandaar alles prima volgen. Als het even niet zo lekker ging, veel drinken, veel plassen, dan kreeg hij een onderhuids infuus. Dat mocht ik wel thuis doen, zak aan de kast, Esta in de wasbak en 50-100 ml
oplossing tegen uitdrogen. Ik heb heel vaak aan hem gevraagd of het vrouwtje de dierenarts zou laten komen.... Hij rende dan als een speer door de tunnels naar de buitenren en verbleef dan op de bovenste plank.
De dag kwam, dat het echt niet meer ging en toen ging hij voor mij liggen met iets van.. nu is het goed.
Zoveel van hem gehouden, wij vonden hem als handje vol in het bos, Een broertje/zusje was reeds dood gereden.
Ik moet zeggen, het is een dure grap, vooral de test strepen en ook de insuline. Ook begrepen veel mensen niet, dat ik dat er voor over had allemaal. Maar het is allemaal met liefde gedaan en ik zou het zo weer doen.
Sterkte voor iedereen met een diabetes poes of kater.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zwaar diabetes kat

Bericht door Synemios »

Lantus is inderdaad een goede keuze voor katten die niet goed reageren op de caninsulin.
Ik herken wat je schrijft, ook het onbegrip vanuit de omgeving.
Oscar was iets te gevoelig voor de caninsulin en het suikerkattenforum heeft toen speciaal voor hem een plan opgesteld.
( het zijn wel mensen die ook daadwerkelijk scholing/ cursussen hiervoor gevolgd hebben)
Uiteindelijk kregen we hem zelfs op honeymoon door dit plan.
Wij hebben trouwens nooit zonder te controleren gespoten, dat doen veel mensen die caninsulin gebruiken wel, maar dat kon bij Oscar echt niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie