Mieke heeft diabetes

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

slecht nieuws... Mieke (bijna 17) heeft diabetes. Bovenwaarde 425. Een storm van informatie overvalt me nu: welke insuline gebruiken, wanneer, welke voeding et Mijn dierenarts raadt ProZinc aan maar daar is nog weinig ervaring mee bij katten en het moet 2x per dag worden ingespoten, de andere volgens haar 3x . Maar gebruikers zeggen dan weer dan de andere ook maar 2x worden ingespoten. Overlapt die ProZinc dan niet de periodes. Ik zit al meteen met een slecht gevoel. En mijn dierenarts liet er geen gras over groeien, ze vroeg of ik het niet wou bestellen en zei dat ze het zelf ook zou nemen als ze een kat had met diabetes... Ik was verbouwereerd over het resultaat en heb maar ja gezegd. Maar nu weet ik niet of dat wel de juiste beslissing was.

Ik heb ook al Applaws besteld omdat dat het beste voer was volgens het diabetesforum. Maar daar zit dan weer 38% eiwit en 1.5 fosfor in. De dierenarts zei dat haar nierwaarde goed waren, maar getallen weet ik niet. Ze zei ook dat het eiwit in haar urine niet gestegen was en dat haar nieren dus goed waren. Vorig jaar waren ze nog voor 80% goed.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Sjanke »

Wat vervelend! Het lijkt me inderdaad lastig om dan snel te beslissen.
Ik heb zelf geen ervaring met diabetes, maar ik weet wel dat er een aantal topics over zijn.
Succes met het vergaren van informatie.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Bedankt Sjanke! Het is een massa aan informatie en vaak tegenstrijdig... het is zo al moeilijk genoeg.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Ennakee »

Misschien kan deze site je helpen. Hier hoort ook een forum bij waar je lid van kan worden specifiek gericht op diabetes die begeleiding krijgt van dierenartsen.

http://www.dierendokters.com/katten/zie ... e-diabetes

Sterkte en beterschap voor Mieke..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Adriana »

heb paar jaar meegedraaid op het http://www.suikerkattenforum.nl en geweldig!
er is ook http://www.diabeteskatten.nl naast de site van de dierendokters.
persoonlijk heb ik nog geen dierenarts getroffen die zoveel ervaring en kennis van de behandeling van een suikerkat heeft, als de leden op die forums.
ze helpen je met het bepalen van de dosis, kiezen van de insuline en hulpmiddelen zoals spuiten, teststroken etc.
bij dierendokters kom ik weer caninsuline tegen en dat is ontwikkeld voor honden, katten doen het daar veel minder goed op..

staat veel informatie en inlezen is belangrijk. wens je veel succes met de behandeling en hoop dat je mieke snel stabiel krijgt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Tiens, waar is mijn bericht van gisteren gebleven? Ik zal het niet bevestigd hebben.
==========
Heel erg dank voor de steun allemaal. Op suikerkatten.nl en diabeteskatten.nl zit ik al, maar de suikerkattenforum.nl en dat van de dokters bestaan niet meer.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Adriana »

sorry! dit is het correcte adres
http://forum.suikerkatten.nl

en dierendokters - suikerkatten kan ik gewoon openen
http://www.dierendokters.com/katten/zie ... e-diabetes


maar ik kom in de algemene tekst dingen tegen waar mijn wenkbrauwen toch weer onrustig van worden.. en ik kan me niet voorstellen dat zij alle hulp die je bij de suikerkatten krijgt, gratis aanbieden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Ha inderdaad, die heb ik al.

Die info wel maar het forum (gratis aanmelden) niet.
http://www.dierendokters.com/Zoek?searc ... word=forum
Vandaar dat ze ermee gestopt zijn misschien.

Wat me zeer angstig maakt is dat een hypo 4 uur na inspuiten kan gebeuren. Ik begrijp niet hoe mensen dit doen die de hele dag gaan werken? Dat gaat wat worden, elke dag thuis komen met de angst dat je je kat dood terugvindt het je hebt het zelf gedaan.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Adriana »

heb MoMo gespoten toen ik nog werkte. s morgens vroeg, eerst oortje prik, dan dosis bepalen, spuiten, aantekeningen maken en dan naar werk.
en 12 uur later hetzelfde ritueel en gebruikte lantus als insuline.
het is te lang geleden om te herinnneren hoe het met caninsuline ging, bovendien heb ik dat ongeveer anderhalve week gespoten met veel ellende.

ik denk niet dat je je bij voorbaat al schuldig moet gaan voelen. als je je goed laat begeleiden en goed overleg hebt over de dosis en bloedsuikerwaardes dan heb je gedaan wat in je vermogen lag.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Bedankt voor de steun. Ik zit op verschillende fora vandaar het late antwoord.
Lantus, daar gaat mijn dierenarts niet op in omdat het niet geregistreerd is voor dieren.

Gisteren naar de dierenarts geweest voor een uitleg. Oortjeprik gaf een waarde van 6.9. Dat is eigenlijk goed. Ik durf nu precies niet zo goed meer spuiten.

Haar fructosaminewaarde van de bloedtest vorige week was 425 umol/l en glucose nuchter 105 mg/dl. (Streefwaarden 350 fructosamine en glucose 55-100). Dus daarom de diagnose diabeteskat.

Gisteren, bij de 6.9 heb ik nog nooit insuline gegeven en ze was niet nuchter. Volgens de suikerkattenforum is dat een mooie waarde. In het weekend heb ik haar wel meer vleesje (kip van Cosma Nature) gegeven en ze at iets minder korrels Hill's Ideal Balance graanvrij. Ik had dat gedaan omdat ik gelezen had dat je haar zo weinig mogelijk koolhydraten mag geven. Was dat het verschil?
Plassen doet ze nog wel meer dan vroeger maar op zich is het nog altijd niet veel (1 plasje vroeger en nu 2 grote). Het plassen en eten is ook begonnen sinds ik graanvrij geef, maar daar wordt dan weer vaak aardappel als bindmiddel gebruikt.

Wat ook opviel is dat ze vorige week nuchter 5kg woog en nu 5.4kg (niet nuchter). Dat is wel veel op een week vind ik.

Heb bloedresultaten ook helemaal nu en b.v. creatinine was 1.34. Wel de lever GPT (ALT) was 94 (streefwaarde 91) dus iets te hoog, maar kon van overgeven zijn zegt ze of ook ivm de diabetes.

Als die waarde van 6.9 goed is, durf ik nu niet zo goed injecteren... en bij diabeteskatten zijn ze helemaal niet lovend over ProZinc. Wanneer ik mijn glucosemeter heb ontvangen in de post ga ik zoveel mogelijk prikken om een idee te krijgen alvorens ik begin met de kuur zaterdag...
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Bij suikerkatten.nl raadt Jeanne me aan niet te injecteren... Bij diabeteskatten ook niet maar daar twijfelen ze of die waarde van die meter wel juist is...
Weeral vragen. Jeanne zegt ook dat de nieren geen suiker lekken (inderdaad, denk niet dat ze stroperige urine heeft) bij een waarde van 105. Zij zegt wel niets over een conversie van waarden voor de meter Alphatrak.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Even de situatie schetsen:

- half april 2015: gewicht 6kg (weegschaal dierenarts)
- 20 juli 2015:
jeuk in oortjes. langwerkende-cortisonekuur Moderin. In die 2-3-tal weken dronk, at en plaste ze veel meer: 3-4-5 plassen per dag! Voeding: Hill's Nature's Best.
- paar weken later, augustus 2015:
stabiliseerde ze, plaste ze eigenlijk te weinig zoals altijd, heeft ze altijd gehad en vaak idiopathische cystitis: 1-2 kleine plasjes/24u. Voeding: Hill's Nature's Best.
- 21 september 2015:
Ik denk dat de allergie aan haar oortjes aan de granen ligt en schakel over op graanvrij voer met aardappel Happy Cat en rijst Meowing Heads, nog wel samen met Hill's Nature's Best.
- 2 november 2015:
Alleen nog graanvrij Happy Cat met aardappel. Plasjes nog redelijk hetzelfde: 1-2.
- 23 november 2015:
Nu enkel graanvrij Taste of the Wild met aardappel.
- 12 december 2015:
Eerder 2 plassen per dag dan 1.
- 8 januari 2016:
Ik merk een gewichtsverlies; vorig jaar april 2016 nog 6kg (dierenarts), nu 5.6, 5.4kg (weegschaal thuis), schommelt. Plassen worden groter, minstens 2, soms 3. Drinkt ook meer maar wel geen 500ml/dag. Hieronder was het volgens de dierenarts OK.
- 14 maart 2016:
's nachts veel overgeven, overal willen zitten om te ontlasten. Gewicht 5kg (dierenarts). Bloedonderzoek met diagnose diabetes.
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 24 mar 2016 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Overal op de fora is men het unaniem eens om geen insuline te geven!
Ik ga nu proberen haar voeding te sturen zodat ze zo weinig mogelijk koolhydraten binnenkrijgt. En verder zoveel mogelijk haar bloedsuiker meten.

Gisteren Applaws voor de eerste keer gegeven en zoals elke korrel was het meteen goedgekeurd! Je ziet meteen dat de korrels er anders uitzien, minder poederachtig.
Vanmorgen lag er ook een grote lange drol in de kattenbak! Het komt (hopelijk) haar constipatie ook ten goede! Want met koolhydraten en granen is dit zeker niet het geval! Heb altijd lactulose moeten bijgeven (men zegt dat dit niet door het bloed wordt opgenomen, maar ik zou het nu met haar suikerziekte niet meer durven geven).

Ook gisteren enkele rolletjes Naturis versvoer kip gekocht... Beetje Cosma Nature kip en tonijn toegevoegd om haar te misleiden. Ze at er wel wat van, maar liet het toch snel staan... Ik was al blij dat ze het toch probeerde. Vanmorgen wat meer tonijn toegevoegd en dan leek het iets beter te gaan... Ik zal straks als ik thuiskom de rest wel moeten weggooien. Maar dat is het geval met elk natvoer; ik geef bijna niets maar ze proeft er een beetje van, dat is alles. Hoewel dat de laatste tijd veel beter ging omdat ze meer at en dronk door haar ziekte.

De bloedsuikermeter is helaas niet geleverd; ik had een briefje gehangen dat ze het in de garage mochten zetten maar ze hebben het mee teruggenomen... Zal straks eens bellen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Adriana »

fijn dat je zoveel meedenkers hebt en die zijn erg ervaren en behulpzaam.
en heerlijk dat ze goed op applaws reageerde.
je hebt het er druk mee en goed dat je je zo breed inleest en overal hulp hebt gevraagd.
t is wel grappig de reactie van je dierenarts op lantus.. alsof caninsuline wel ontwikkeld is voor katten..!
waarom zou het caninsuline heten en geen felinsuline??
maar het advies is dus voorlopig niet spuiten, omdat het niet ernstig genoeg is en met kh-arm voer goed op te vangen is?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

fijn dat ook jij meedenkt en steunt Adriana!
Inderdaad, dat proces van inlezen is heel vermoeiend in het begin; veel tegenstrijdigheden en vraagtekens en een massa aan informatie. Maar op den duur komen de lijnen wel samen, grotendeels. Ik voel me heel wat rustiger nu. Geweldig dat men zo meedenkt. 4 moderators en beheerders zijn unaniem over het uitstellen van insuline injecteren.

Ik wou het spuiten dit weekend starten. Dus ik ben eerlijk gezegd ook opgelucht (tijdelijk) omdat ik er helemaal geen goed gevoel bij heb. Alsof ik Mieke zelf de dood injaag. Ik vind het niet erg om bloed te prikken, te injecteren, mijn dagelijks ritme te veranderen. Maar ik huiver bij de gedachte dat ik haar iets injecteer waardoor ze, terwijl ze alleen thuis zit, een toeval krijgt door een te laag suikergehalte. Temeer omdat ik het dan zelf veroorzaakt heb (ook al bedoel ik het uiteraard goed). Ik ga op het topje van mijn zenuwen op mijn werk zitten, laat staan mijn werk behoorlijk kunnen doen. En dat elke dag.
En vooral ook omdat de suikerspiegel in pieken blijkt te veranderen bij een kat.
Het is vooral ook niet te doen omdat ze voldoende moet eten voor ik ze injecteer. Ik krijg haar dat nooit gedaan! Ze eet altijd met muizenhapjes.
Best kans dat de alvleesklier zich langzaam aan het herstellen is na de cortisone, en dat dat met behulp van verantwoord voer steeds beter zal gaan. Door de afgenomen belasting van de alvleesklier (die al die KH moest omzetten in glucose) door beter voer, krijgt die kans om echt goed op te knappen. Maar het zal altijd zo blijven: er is een gevoeligheid voor de ontwikkeling van diabetes, en die blijft er. Dus altijd blijven oppassen met het voer. Maar ik loop nu even vooruit op de zaken: eerst moet blijken dat de alvleesklier het echt zonder insuline gaat kunnen.
Wat ze daar schrijft zou natuurlijk fantastisch zijn! Maar dit buiten beschouwing gelaten, is kh-arm voer geven en bloedsuiker meten het minste wat ik kan doen, want niets doen is absoluut geen optie!!

Inderdaad volgens de bloedtest zit ze nog in een beginfase, is de urine nog niet stroperig en ook de eerst oorprik gaf een mooie waarde. Ze vroeg zelfs of dat de waarde was na insuline!! Nee, het was gewoon een meting zonder enige behandeling.

De glucosemeter zou moeten geleverd zijn. Ben benieuwd, maar ben natuurlijk superzenuwachtig voor de eerste waarde.
Verder ga ik me volledig concentreren op het geven van versvoer. Applaws zou enkel mogen zijn voor als ik niet thuis ben; als ik thuis ben zou ze continu versvoer moeten krijgen (al dan niet vermengd met fopvoer als tonijn).

Het nadeel van Applaws is wel dat het 1.5% fosfor en 37% eiwitten heeft. Maar dat heeft de Applaws senior ook(?)!
Haar creatinine was 134 en de ureum lag mooi in het midden: 57.4.
Neeltje zegt dat lactulose goed is voor haar ureum, en dat heeft ze veel gekregen dus dat kan wel kloppen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie