Mieke heeft diabetes

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

En ja van 1IU. Misty kreeg nooit meer dan 1 eenheid. Halfjes en kwartjes en zelfs druppels.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Featherr schreef:Misty haar fructosamine was 570. In het begin zat ze rond de 20.
OK, 570 dat kan ik me voorstellen. Dat is genoeg om insuline te geven. Maar wat bedoel je met 20 hierboven?
Niet meer dan 1IU... dan is dat toch niet zo'n begindosis!!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Ik bedoelde haar bloedsuikerspiegel voor ze in remissie ging. De eerste week zat ze elke keer op 20 voor ik haar ging spuiten. Ik ben ook met 1 eenheid begonnen maar na een maand ben ik dus gaan druppelen zodat zr wel insuline kreeg maar niet teveel.
1 eenheid is een mooie lage dosis om mee te beginnen maar niet als haar bloedsuikerspiegel maar 6.9 is! Daarom wordt ook aangeraden om niet te spuiten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Bedankt, ik ken al die soorten waarden nog niet goed dus moest ik het vragen hee.
En volledig akkoord, 6.9 is geen waarde om te spuiten.

Het prikken is gelukt! Met een naald, ongeveer op het adertje gepaard met veel gegrol.
Er borrelde een druppeltje bloed bovenaan op haar oortje. Ik hield de strip met de voorkant ertegen en met de gleuven naar beneden zodat het bloed er mooi kon insijpelen. Het werd egaal rood, alles was gevuld. Dan begon de teller: 4, 3, 2, 1. Resultaat: 4.2 mmol/l.
KAN DIT NU? Dat is toch goed, of is dat te laag??
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Dat is een hele mooie waarde. Weet je zeker dat het geen stresswaarde was? Katten kunnen een stresswaarde hebben van boven de 20 bij de dierenarts.

Test maar eens een paar keer random. Ik denk dat ze helemaal geen diabetes heeft namelijk.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Ja maar ze had wel 425 fructosamine he, en symptomen van veel drinken, plassen, eten, afvallen, niet kunnen springen, veel slapen en een blaasinfectie.
En de waarde 6.9 was ook bij de dierenarts, die was dan goed. Eerst dacht ze inderdaad dat de hoge suikerwaarde stress was, en om dit te bevestigen deed ze de fructosaminetest. Daardoor stelde ze de diagnose diabetes.

Ja fantastisch zou dat zijn!! Ik ga zeker nog een paar keer testen en dan nadat ze goed gegeten heeft.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Ja, dat kan ik ook niet helemaal verklaren. Maar het is zo raar dat haar waardes nu bijna perfect zijn zonder insuline! Heb je misschien voer met minder koolhydraten? Dat zou ook een hogere bloedsuiker kunnen bepalen (koolhydraten) en dat je nu je minder koolhydraten voert de suiker ook weer omlaag gaat.
425 is inderdaad een hoge fructo maar als je hier kijkt: http://www.canine-feline-diabetes.be/ca ... testen.asp

dan zie je dat bij een goed ingestelde kat een fructo hoort van 400-450. Alleen bij excellente controle, dus echt altijd lage bloedsuiker kom je bij 350-400.
Het zou zomaar kunnen zijn dat als je minder koolhydraten voert de suikerspiegel uit zichzelf al naar beneden gaat.

Mocht je nou constant lage waardes houden test dan over een paar weken weer de fructosamine en kijk dan eens of die lager geworden is. Zou wel moeten zijn.
Als je na een paar keer testen nog steeds laag hebt ga dan eens in de 2-3 dagen testen. Dan zie je al snel weer een stijgende lijn mocht er diabetes zijn.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Goede tabellen dat!

Ja zeker, de laatste week heb ik alleen Applaws gegeven (<15% KH) en Cosma Nature kip en tonijn, en een beetje Naturis versvoer.
Daarvoor was het KH-rijk, graanvrij maar met aardappel, dat is nog erger.

In de 2-3 dagen testen, waarom zou het dan wel stijgen, en niet nu, als er diabetes zou zijn? Dat begrijp ik niet.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Ik ook niet. Maar je kan beter even bovenop zitten! Fructosamine test is over de afgelopen 3 weken. Stel dat je 3 weken lang in de 2-3 dagen test en je elke keer lage BSS hebt. Dan zou ik bij de dierenarts een fructosaminetest laten doen. Die moet dan laag zijn. Dan heb je in ieder geval 100% zekerheid!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Ja, dan heb ik zekerheid! Ik ga look in mijn schoenen hebben; ik denk niet of ze het leuk vindt dat ik haar niet gevolgd ben, maar sorry, ik had er een slecht gevoel bij; wie weet had ik haar vermoord!! We zullen wel zien hoe het evolueert; ik heb de insuline nog staan maar ik hoop voor niets.

Wie is eigenlijk Gizmo en Misty op de foto? Ik heb het bij Pluisje wel wat gevolgd over Gizmo maar wist nooit wie het was. Ik weet nog dat je meldde dat hij het niet gehaald had... Ik denk dat ik daar op gereageerd heb.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

o nee, wat heb ik nu geschreven!!! look in mijn schoenen; ik bedoel natuurlijk lood! Ik laat het staan omdat het zo grappig is!!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Gizmo is de zwart witte en Misty de grijze :)
Zou je niet verwachten want Misty is de grote en Gizmo, de grote stoere kater :roll: , de kleinste :lol:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

haha, nee, sommige kattinnen zijn inderdaad groot.

Nu had ik een iets betere druppel en was het 3.6. Maar heb nog wel wat moeten duwen, de eerste strip was ook mislukt wegens te weinig.

Ook maak ik me weer zorgen omdat ze vanmorgen om 6.30u weer om de haverklap ging drinken en eten. Ze is wel vinnig. Ze heeft denk ik 50 ml gedronken vannacht, en een 50 g Applaws gegeten; geen natvoer.
Om 10.00u heb ik geprikt.

Mijn dierenarts zegt dat een kat heel erg met pieken waardes heeft, en vraag ik me af of ik niet net toevallig in zo'n dalpiek zit. Daarom wil ik nog zo dikwijls mogelijk prikken.

Kan ze ook andere alvleesklierproblemen hebben zonder dat het diabetes is? Haar ontlasting met Applaws is wel super: gladde, harde, lange drollen en veel vaker dan ervoor.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Nou ik heb nog nooit zulke mooie dalen gezien in diabetes hoor. Ik heb geen idee of het de alvleesklier kan zijn. Daar heb ik niet genoeg ervaring mee.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Pancreatitis zal het niet zijn, zo te lezen, maar ik ken er niets van. Dan zou ze echt spijsverteringsproblemen moeten hebben. (was alleen eenmalig 2 weken geleden, dat had door een blaasontsteking kunnen zijn, omdat ze overal ging zitten om te ontlasten, want ze heeft dan de indruk dat ze op de bak moet omdat het prikt).
Haar drollen zijn nu wel heel goed maar dat ik dacht dat dat kwam door de Applaws. Is sindsdien veel vaker en beter.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie