diabetes na langwerkende cortisone

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Vorige week maandag ging ik met Mieke, 16, naar de dierenarts want ze had jeuk in haar oortjes. En ook kleine wondjes op haar achterpootjes, maar dat had ze 3 jaar geleden ook al. De dierenarts dacht toen dat het eosinofiel granuloom was, dus daar maak(te) ik me geen zorgen over. Ik had de oortjes zelf al gereinigd met druppels van de apotheker, maar om uit te sluiten dat het oormijt was, ging ik naar de dierenarts.
Ze heeft een zalf meegegeven om in haar oren te spuiten en heeft ook een langwerkende (3 weken) cortisone ingespoten.

Ik ben ongerust. Ze eet, drinkt en plast sindsdien dubbel zoveel. Ze voelt zich wel heel goed, slaapt niet meer de hele dag en durft zelfs terug naar buiten.
Naar de dierenarts gebeld en ze zei dat het toch niet normaal is dat ze dubbel zoveel drinkt en eet en plast. Een beetje meer eetlust enzo wel, maar niet dubbel. Drinken mag niet hoger zijn dan 600ml/24u. Dat moet ik nu meten. Het positieve is wel, zei ze, dat Mieke zich goed voelt.

Ik ben uiteraard nu bang voor diabetes. Want dit lees ik hier:
http://www.kattenmetdiabetes.be/Diabetes/oorzaken.html
"Medicijnen die diabetes kunnen veroorzaken zijn o.a. de "poezenpil" en middeltjes op basis van cortisone en afgeleiden, die bijvoorbeeld bij allergieën en jeuk gebruikt worden. Ze verminderen de gevoeligheid voor insuline, vooral bij herhaalde toediening of gebruik van langwerkende producten.'

Mijn poes is trouwens dik: 5.7kg, weging 3 maanden geleden was 6kg. En waren die wondjes op haar pootjes dan een aanwijzing dat ze op de rand van diabetes zat? Maar die had ze al 3 jaar geleden ook in de zomer.

Ik geeft me nog moed als ik lees: "De ziekte is ongeneeslijk, al kan ze in een vroeg stadium voorbijgaand zijn en na behandeling weer verdwijnen."

Heeft iemand ervaring met diabetes door langwerkende cortisone?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Dinky »

Ik weet wel dat suikerziekte inderdaad kan ontstaan door een injectie prednison en neem aan dat een injectie cortisone hetzelfde effect heeft.

Met wat je vertelt klinkt het inderdaad als suikerziekte. Met betrekking tot suikerziekte is er veel info beschikbaar op het suikerkattenforum: http://forum.suikerkatten.nl/
Ik heb wel eens gehoord dat katten met suikerziekte ook in remissie kunnen gaan waardoor ze minder of geen insuline meer ingespoten hoeven te worden. Of suikerziekte door cortisone in remissie kan gaan weet ik niet, heb verder totaal geen kaas gegeten van suikerziekte ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Bedankt Dinky, dat ziet er niet goed uit. En dat voor wat jeuk in de oortjes. Ik kan mezelf iets aandoen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door kansarmedieren »

je moet snel actie ondernemen en bloed laten nakijken en als het suiker verhoogd is een fructosamine test laten doen. En dan zo snel mogelijk starten met de insuline dan heb je het meeste kans dat het binnen een korte tijd over is. Meld je dan voor hulp aan bij een van de twee suikerforums voor katten die kunnen je goed helpen om je kat in te stellen. Ik heb op dit moment 8 diabeteskatten in de opvang dus ervaring genoeg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Adriana »

mijn lieve MoMo is uiteindelijk gemold door een klungel van een dierenarts die zo nodig prednison moest spuiten bij jeukklachten. en toen was al lang bekend dat de bijwerking gierende diabetes kon zijn.. ik heb het geweten.....
de adressen van de beide suikerkatten forums zijn http://www.diabeteskatten.nl en http://www.suikerkatten.nl en laat je goed voorlichten omtrent het gebruik van caninsuline versus lantus, mocht de diagnose slecht uitvallen.. lantus geeft meer kans op remissie.

snel handelen is belangrijk zoals kansarmedieren zegt want te lang te hoog bloedsuikergehalte kan akelige complicaties veroorzaken!
veel sterkte want er komt een heleboel op je af...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Krop in mijn keel.
Adriana, snel handelen. Wil dat zeggen dat ik morgen al een bloedtest moet doen? De cortisone werkt nog 2 weken door, heeft dat geen invloed op het beeld?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Adriana »

ja, eigenlijk wel want als Miekje fors verhoogde gluco heeft dan zou het missch wat vertekend kunnen zijn en ook opgehoogd met wat stresspunten, maar dan is het altijd foute boel.
fructosaminewaarde is een gemiddelde over krap een paar weken en ik weet niet of in deze waarde de hele ontsporing al zichtbaar is.
en stel een aantal kritische vragen aan je dierenarts en print de bijsluiter met desnoods rood onderstreept..

heel kleine troost: we weten het dus niet zeker, jou treft geen enkele blaam, je dierenarts had beter moeten weten in het geval dàt en wij duimen hier met al onze pootjes voor jullie..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Ik heb nu een idee, het zal zo'n 200ml zijn dat ze drinkt (maximum, incluis het natvoer). Bakje alleen is zo'n 150ml. Mijn dierenarts zei dat het onder de 600ml moet blijven. Dus misschien is dat een teken van hoop.
Maar ik moet nog exact meten, want herinner me niet precies wanneer ik het bakje gevuld heb, mogelijk zondagmiddag en dan is het 36u.
Dus nu ga ik het bakje exact vullen op een tijdstip en dan meten.
Ze eet ook meer, maar vandaag was het maar zo'n half bakje.
De dierenarts zegt ook dat er meer eetlust is, maar verdubbelen zou niet mogen. Maar ze at altijd weinig, als ik thuiskwam was er soms nauwelijks iets uit (vermoedelijk omdat ze veel sliep). Maar nu is ze veel vinniger, met de cortisone, de hele nacht wakker en heeft dus ook tijd om te eten en drinken.
Plassen heeft ze nooit veel gekund: 1 tot 2 plassen per 24u maar nu zijn het er 4. Urine ziet wel geel en is niet waterig.

Geen blaam, ik heb haar zelf gebracht maar inderdaad: op het moment van inspuiting was ik vol vertrouwen en voelde me achteraf niet schuldig dat ik ze niet tegengehouden had (het was eringespoten voor ik het wist!). Met de metacam was ik gewaarschuwd: die heb ik wel gekocht maar nooit gegeven.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Rik »

Mieke heeft ook geen geluk, dit jaar. Nu weer dit... Maar... door al het andere is ze netjes heen gezeild, dus dat moet hier ook mee lukken.

Ik heb van Bowy ook een 2 weekjes elke dag op een vast tijdstip haar drinkbakje op de digitale keukenweegschaal gezet. Elke dag tussen de 80 en 120ml zonder natvoer meegerekend 100gram (80ml?). Ik geloof dat 200ml een mooie hoeveelheid is voor een kat. Het zal dus wel meer zijn dan normaal maar op zichzelf is het zeker niet schadelijk en zelf goed (katten hebben de neiging te weinig te drinken). Maar het is dus meestal wel een symptoom.

Ook bij mensen kan cortisone leiden tot diabetes.
Verhoging van de kans op diabetes
Cortisone zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt. De aanwezigheid van suikers in het bloed wordt verhoogd, wat gevolgen kan hebben voor mensen met een aanleg voor diabetes. In dat geval bestaat de kans dat diabetes zich werkelijk zal gaan ontwikkelen.
Ik denk dus wel dat er dan al aanleg voor moet zijn maar zoals je zelf al zegt, ze is niet een van de lichtste en misschien is die aanleg er dus wel.

Ik hoop dat er, ondanks de langwerkende cortisone, toch goed bepaald kan worden wat er nu echt aan de hand is en hoe ernstig het is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door kansarmedieren »

Hou ook het gewicht in de gaten als het suiker is dan verliezen ze snel gewicht, een kat bij mij in de opvang had in het asiel binnen een week 600gram verloren ondanks goed eten. En Joost hier in de opvang heeft ook suiker gekregen van 1 prednison spuit, helaas is hij er nog steeds niet vanaf. Een andere kat is er na 5 jaar spuiten er zomaar vanaf, maar het kan ook terug komen. Je weet het niet maar geen paniek als je het niet vertrouwd laat dan een keer het bloed testen met een oorprikje. Dan heb je al een indicatie of het veel te hoog is of niet. Door stress kan het verhogen dus het moet echt 20 + zijn. En dan kan je alsnog een fructosamine test laten doen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Synemios »

Ik heb al op het suikerkattenforum gereageerd.
Maar nog even als aanvulling, als je bloed laat prikken, laat dan ook schildklier en nieren mee nemen.
En het is schrikken als het om suikerziekte gaat, maar het is wel behandelbaar, dus geen paniek.
Oscar is nu in remissie ( caninsuline) dus ook dat kan soms, maar eerst is het belangrijk om te weten wat er precies aan de hand is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Bedankt allemaal voor de steun, want gisteren was ik echt in paniek. Nu gaat het iets beter, maar ik ben er zeker niet gerust in. Gisteren heb ik met mijn dierenarts gebeld. Die stelde voor om nog 2.5 weken te wachten met bloed trekken, omdat, als de waarden niet juist zijn, ze dit zou moeten herdoen zonder invloed van de cortisone. Dus 2x stress. Tenzij Mieke zich ziek zou voelen, dan wel meteen.

Ze zegt ook dat 300ml drinken normaal is voor haar gewicht en voorlopig heb ik 200ml gemeten, 150 zonder het natvoer. Dat is dus eigenlijk heel goed. Als ze meer drinkt dan anders, is het ook normaal dat ze meer plast.
Maar vannacht heeft ze niet zoveel gedronken maar wel 4x geplast! Om 19u, om 22u, om 3u en later nog eens.

Nu herinner ik mij dat ze op haar 11de ook zulke cortisonespuit heeft gehad. Ik weet dat ik toen niet ongerust was over extra drinken + plassen. Maar ik weet ook waarom: ze had Mieke toen ook net op dieet Urinary gezet, dus vond ik het normaal dat ze veel plaste en dronk (ze had altijd al plasproblemen, kon nooit veel plassen met idiopathische blaasontstekingen tot gevolg). Dus ik kan niet zeggen dat ze het had door de cortisone. Trouwens, cortisone is zelfs vochtophopend!

Het rare is dat Mieke zich veel beter voelt dan voorheen. Haar ogen staan heel vinnig. Ik heb geen keukenweegschaal, ik zal eens kijken of ik een geschikte vind want de meeste wegen maar tot 5kg. Ik heb de indruk dat ze wat minder weegt, maar haar dikke buik (constipatie) is er nog. Kan ze niet minder wegen omdat ze zoveel vocht verliest? Als ze lichter is, voelt ze zich daarom misschien beter. Ze spint goed als ik haar streel en geeft veel kopjes. Ze is niet meer bang b.v. van onweer, en komt zelfs terug wat buiten.
Nog een symptoom: ze heeft het ook warmer want gaat meer op de vloer liggen. Dat kan ook door de cortisone zijn.
Ik ben ook met de lactulose gestopt (hoewel dit niet zou worden opgenomen door het bloed), maar voor alle zekerheid toch maar.

Ik hou jullie op de hoogte; ik heb gisterenavond om 22u alle bakjes aan de rand gevuld zodat ik beter kan meten.

Voor het bloed ga ik zeker ook schildklier en nieren vragen en een fructosaminetest.

(ik zet dit bericht ook op de suikerkattensite)
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Dinky »

Misschien een heel raar idee maar is het mogelijk om zelf de waarde te meten bij Mieke? In dat geval heb je niet de stress van de DA maar kan je wel de bloedsuikerwaarde in de gaten houden.
Geen idee of je dat ziet zitten maar is wel de beste manier om te monitoren
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door snorrebaard »

Dat hangt ervan af, hoe doet men dat dan, Dinky? Een link is ook goed hoor.
Ik ben ook bang van een fout resultaat (door de werking van de cortisone) maar misschien kan ik een evolutie meten.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: diabetes na langwerkende cortisone

Bericht door Dinky »

Ben even voor je wezen googlen en kwam dit topic van diabeteskattenforum tegen. http://www.diabeteskatten.nl/forum/show ... php?t=3817
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie