Mieke heeft diabetes

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Nog even dit ter bevestiging dat ook bij mensen een laagcaloriedieet heilzaam is voor de werking van de alvleesklier:
Type 2 diabetes can be reversed by diet alone

Obviously, existing on 700 calories a day is very extreme. To help control your blood sugar levels and prevent the condition developing in the first place the following three tips can help:

1. Eat a low GL diet. A diet that is low in sugar, refined carbohydrates and processed foods will help you to control your blood sugar level and lose weight, which may in itself be enough to reverse diabetes in its early stages. GI stands for 'glycaemic index', a measure of the speed at which a carbohydrate raises blood sugar levels. More useful in practice is the idea of 'glycaemic load' (GL), which also takes account of how much of a carbohydrate is in a food and what portion size is being eaten. Keeping to a low GL diet will also help to control sugar cravings. However, don't touch artificial sweeteners. They have been shown to increase insulin resistance and raise blood sugar.

2. Get regular exercise. Not only will it keep your weight down and improve your cardiovascular fitness, for those with type 1 diabetes it lowers blood sugar levels and may help you to reduce the amount of insulin you need. Exercise can also reverse the root cause of type 2 diabetes, by reducing insulin resistance, so that glucose is used more effectively. When muscle cells are made to contract during exercise, they take in glucose in the presence of insulin much more readily than do passive cells.

3. Top up your vitamins and minerals. Vitamin D promotes insulin production and maintains insulin sensitivity, while vitamin B1 is excreted more rapidly in diabetes and its deficiency lies behind many diabetic complications. The minerals chromium, calcium and magnesium are also especially important for people with diabetes.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Ennakee »

Proficiat lieve Mieke met je 17e verjaardag!!!!

:bdaysmile: :birthday: :butterfly: :cadeautje: :catani: :pdthb: :pdtbubu: :kissykissy:


Ik wens jullie nog vele gelukkige jaren samen in goede gezondheid!
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Bedankt Ennakee!! (wat laat; ik weet niet meer of ik dit gezien heb...) Het gaat ons goed en ik hoop met jullie ook!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Hallo allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum zat.
Ik merkte dat mijn poes van 17.5 jaar 2 weken geleden meer begon te drinken en te plassen. Het gebeurde (toevallig?) samen met het overschakelen van droogvoer Applaws (<15% KH) naar Hill's m/d.
Ik ben beginnen te meten en ze zit toch gemakkelijk aan 250ml (alleen water, zonder het beetje natvoer). Ze weegt momenteel 4.7, dus dat is gelukkig nog onder de alarmdrempel (=100ml/kg/dag).
Ze plast dus 5 plasjes per 24u (vroeger maar 2 wat wel te weinig was).
Ik begon dus weer bang te worden voor diabetes, dus mat ik haar. Een mooie waarde van 5.3. Dat was goed, want in juli mat ik eens 8.3 en in augustus 6.3.

Maar waarom drinkt ze dan zo veel?
- bij nierfalen gaan ze meer drinken (Applaws heeft 1.5% fosfor, Hill's MD 47% eiwit, niet zo goed voor de nieren)
- maar ik zie nu ook dat er zout zit in Hills MD, geen wonder dat ze het zo graag eet! En veel drinkt! Maar dat is wel slecht voor de nieren! Maar blijkbaar zit er in Applaws ook kookzout.
- haar nierwaarden in maart 2016 waren creatinine 134, ureum 57.4

En vermagert ze zo veel (op 1.5 jaar van 6kg naar 4.7kg)?
- ze eet bijna 80g/dag Hill's MD (de aangeraden portie) maar eet het wel graag
- Applaws at ze minder, dus het is niet dat ze zeer veel eet en dan vermagert (=diabetes)
- ze is sinds 1.5 jaar op graanvrij dieet, daarna <15 KH, dus misschien normaal dat ze vermagert?
- ze is de laatste tijd wel vinnig, ronkt veel, ziet er goed uit.

OK, wat ik eigenlijk wil weten is dit: is er een droogvoer dat goed is voor diabetes en ook de nieren spaart? Want sinds de Applaws (1.5% fosfor) heeft ze goede BSS, ziet er beter uit, is vermagerd, vinniger.
Maar ben wel bang voor haar nieren; ze is tenslotte al 17.5 en als er iets gevoelig is voor een oude kat, dan zijn het wel de nieren.
En uiteraard wil ik niet terug op een gewoon dieet met granen of KH dat de nieren spaart, want ze kreeg in maart de diagnose diabeteskat via de fructosaminetest.

alvast bedankt,
snorrebaard
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Mieke is verjaard! Proficiat met je 19de verjaardag lieve schat! Nog vele jaren in goede gezondheid en dat we nog lang samen mogen blijven! Ik hou van jou!
https://drive.google.com/open?id=1P7la6 ... QiJeGZpuX-
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Rik »

Gefeliciteerd Mieke :birthday: :bdaysmile:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat Mieke er weer een jaar aan heeft mogen plakken :-D

Van harte gefeliciteerd!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Dank je Rik en Dinky!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Gefeliciteerd!

Spuit je nog insuline? Of heb je dat nooit meer gedaan?
Ik las net even terug en zag dat ik nooit meer gereageerd had. Ben dan ook bijna niet meer hier te vinden maar vroeg me wel af hoe het 2 jaar na de diagnose is met haar!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Lieselotje »

Ah wat een lieverd, gefeliciteer 'met 'Mieke'
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Sorry Feather, ik kom hier nu nog maar pas terug, lees het nu pas. Nee, heb zelfs nooit insuline gespoten en gelukkig maar! Ik heb op aanraden van het forum eerst geprikt, en een jaar blijven prikken, en nooit waarden gehad die insuline nodig hadden!
Dus ik weet niet wat het was, misschien de voeding? Ik had net een periode graanvervangers (aardappel) gegeven, misschien was het dat? Waarden waren terug normaal!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door snorrebaard »

Dank je wel LIeselotje!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Featherr »

Wat fijn!!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Mieke heeft diabetes

Bericht door Fotokonijn »

WE hebben bij de vereniging een kat gehad met diabetes.
Deze kat liep buiten en dan was het erg moeilijk om hem in te stellen.
Buitenkatten snacken nog wel eens ergens anders en dan zijn ze moeilijk in te stellen.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie