mank pootje

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Gekneusde poot

Bericht door Koolmees »

Gisteravond is mijn kat Binkie met één achterpoot tussen twee schuttingdelen blijven hangen. Een gejank van jewelste natuurlijk en hij begon van angst nog te plassen ook. Ik kon hem alleen benaderen door een jas over hem heen te gooien en hem los te maken.
Tja, en nu loopt die dus mank. Volgens mij heeft die niet echt pijn, maar springen lukt natuurlijk niet. Ik denk ook niet, dat het gebroken is. Weet iemand, wat ik het beste kan doen? Of misschien gewoon met rust laten en dat het vanzelf overgaat?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee, dit soort dingen gaan niet vanzelf over, je moet echt met je kat naar de dierenarts gaan! Vandaag nog of morgen als dat mogelijk is. Er zijn dierenartsen die weekenddienst hebben. Als je je eigen dierenarts belt krijg je een berichtje te horen waar de dichtsbijzijnde dierenarts is. Echt doen hoor, want je kat kan blijvende schade hieraan over houden!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Uiteraard gegaan en het zijn verrekte kruisbanden. Mede door de pijnstillers gaat het lopen wat beter, maar hij is erg timide. Zal toch wel heel erg geschrokken zijn.
brigitte f
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2007 07:29

Bericht door brigitte f »

Hallo, onze kat van 9 weken oud heeft juist dezelfde symptomen: van de ene op de andere dag is hij veranderd van een speelse klim-poes naar een katje dat met moeite stapt en koorts heeft. De dierenarts heeft hem antibiotaca gegeven en een pijnstillend en koortswerend middel. Vandaag gaat het iets beter, in de zin dat hij wel eet en minder koorts heeft, maar hij blijft kreupel.
Biep99, aangezien jouw kat gelijkaardige symptomen heeft, ben ik nieuwsgierig om te weten hoe het met jullie kat geëvolueerd is.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: mank pootje

Bericht door Muizenis »

Gisteren kwamen we thuis van een lange dag werken in onze volkstuinen. Het eerste dat opviel was dat Jessy en Pebble allebei nog net zo in hun mandje lagen als toen we weggingen. Zo klein als ze nog zijn ze komen ons altijd begroeten. Dat ze dat niet deden viel meteen op. Ik heb Jessy opgepakt en toen leek ze heel suffig. Daarna haar op de grond gezet en toen kwam ik erachter dat ze haar rechtervoorpootje niet gebruikte en dat ze piepte omdat ze duidelijk pijn had. Omdat Pebble ook overduidelijk suf deed ook haar op de grond laten lopen... waar Jessy duidelijk hinkte liep Pebble helemaal raar, half schuifelend bijna kruipend met heel korte stapjes. Weet niet hoe het anders te omschrijven. Eigen DA is op vakantie, vervanger heeft geen weekenddienst... een vreemde DA gebeld en die zegt het even aan te zien en af te wachten....!!!??? Naar alle waarschijnlijkheid zijn ze samen al stoeiend van de trap af gedenderd. Ik weet dat kleine katjes erg flexibel zijn maar hoe lang is een redelijke termijn om dit "even aan te zien"? Iemand hier ervaring mee?

Groet,
Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: mank pootje

Bericht door Sandra W »

Ben je al naar de dierenarts geweest?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: mank pootje

Bericht door Muizenis »

Hoihoi,

Ik ben uiteindelijk op woensdag naar de DA gegaan. De meissies moesten ook hun eerste prikjes krijgen. Het ging toen al een heel stuk beter met ze. Ze hebben dus naar alle waarschijnlijkheid een flinke buiteling gemaakt en zijn daar met wat blauwe plekken vanaf gekomen... met vallen en opstaan schijnen dus ook kleine katjes groot te worden! :lol: De "lolmetertjes" zoals mijn Oom de staartjes placht te noemen staan fier en vrolijk omhoog en meerdere keren per dag heb ik hier, zoals ik dat meestal noem; "Het katten-kolder-kwartier!" Een spel waar ze gelukkig alle vier aan mee doen... Ze jagen elkaar door het hele huis achterna met een snelheid waar ik zeker wat de kleintjes betreft me iedere keer weer over verbaas. Rondje huis bestaat uit: Sprintje beginnen in de keuken dan via de eetkamerstoelen onder de tafel door naar de krabplank. Vervolgens via 2 doosjes naar het ladenkastje waar Attillla (grasparkietje) niets vermoedend opstaat. Achter de kooi via de vensterbank op de grond springen dan weer tafeltje op achter stereo en tv langs. Vaak nemen ze dan even een kleine pauze want dan komt het kleine tafeltje in zicht waar soms wel eens een bord op staat...(kunnen we wat jatten???) Hoppa, kleine sprong naar de (lederen) bank.... Nog geen jaar oud maar dat zou je nu al niet meer zeggen... :roll: Als de huiskamerdeur openstaat dan roetsjt het hele stel achter elkaar de trap op... wat boven de route is heb ik nog niet kunnen achterhalen maar dat ze over het bed heen rennen en ook in de badkamer het bad niet overslaan heb ik inmiddels wel kunnen herleiden! Zijn Pebble en Jessy weer beter? Ik denk het wel hé! :toost:

Groetjes,
Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
MarijkeM
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2008 00:43

Re: mank pootje

Bericht door MarijkeM »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier :) en zou graag gebruik willen maken van jullie kennis en ervaring.

Mijn meisje is op 10 september geopereerd. Haar baarmoeder moest accuut verwijderd worden vanwege een ontsteking. Gelukkig is alles goed gegaan en sinds een paar dagen hoeft ze die vervelende kap niet meer op. Jammer genoeg is ze op dit moment helemaal niet blij en opgewekt.

Toen ik haar net even observeerde kwam ik tot de conclusie dat ze mank loopt. Haar linkerachterpootje komt niet goed mee met het andere pootje. In plaats van op haar tenen staat ze op haar complete "onderpoot". Dus haar knie buigt door ipv haar voetje tijdens het lopen (goh, wat moeilijk om uit te leggen). Zou dit nog door de operatie kunnen komen? Dat ze bijvoorbeeld last heeft van het litteken wat trekt ofzo? Of een ontsteking?

Ze ligt de hele dag in haar transportdoos (waar ik haar normaal gesproken met geen 10 paarden in krijg :roll: ) en ze is helemaal niet knuffelig (wat ze normaal wel is). Ze eet en drink trouwens (gelukkig) wel goed.

Verdorie, waarom is het nu midden in de nacht en kan ik de dierenarts niet bellen? :-(

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: mank pootje

Bericht door rieneke »

ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent, zeker als ze maar ligt te liggen.
laat je nog weten wat de dierenarts er van vond?
beterschap voor je katje!
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: mank pootje

Bericht door sjefke »

Ik ben niet zo vaak op het forum... maar wilde engel, ik ben blij dat je kat weer helemaal gezond is hoor!

En voor iedereen hier, hoop ik dat alle klachten van de katten weer over zijn!

Ik heb geen ervaring met katten die ineens mank gaan lopen, dus kan hier helemaal niets over zeggen.
Gesloten