pijn + karakterverandering : ruggemergaandoening?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gesloten
Gast

pijn + karakterverandering : ruggemergaandoening?

Bericht door Gast »

Net weer bij de dierenarts geweest met Bengel. Ze is 14 jaar en heeft al langere tijd pijnklachten en gedragsveranderingen en gaandeweg zijn we aan het ontdekken dat die 2 zaken gerelateerd zijn aan elkaar. De klachten bij regelmaat: wat mank lopen, geïrriteerde en soms tranende ogen maar geen ontsteking, onrustig (opgejaagd gedrag, langdurig doelloos ronddrentelen), heel diep slapen. Klachten die ze af en toe heeft: uit het niets vandaan gaan rennen tot aan uitputting, zachtjes voor zich uit zitten mauwen, afwezig, snelle omslag van vrolijk naar chagrijnig en andersom.
In maart heeft ze een prednisonkuur gehad, waar ze goed op reageerde, en daarna dagelijks Metacam (ontstekingsremmende pijnstiller). Ze is nu een aantal keren van voor naar achter onderzocht en er wordt maar niets gevonden. Toch is de DA steeds stelliger dat er iets is waardoor het niet goed gaat met haar ruggemerg. Dat zou een tumor kunnen zijn, maar ook een gelijkenis op een aandoening die bij mensen MS wordt genoemd. Hoe dan ook, klinisch gezien kunnen we niets vinden.
We hebben nu afgesproken dat we niet met Bengel naar Utrecht gaan omdat ze al op leeftijd is en daarnaast alles wat vreemd is zo eng vindt dat we daar toch wel bezwaren tegen hebben. We gaan actief de pijn bestrijden en kijken hoever we komen. Nu weer een prednisonkuur meegekregen, en een vitamineshot en steroïden gekregen.

Heeft iemand ervaring met aandoeningen (al dan niet aan het ruggemerg) zoals bij Bengel?
Symptoombestrijding: zitten we goed met de medicatie of zijn er nog alternatieven om te proberen?

groeten, Jol
Ellemieke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2004 14:53
Locatie: Dieren

Bericht door Ellemieke »

Ik heb het gelukkig niet mee gemaakt.
Maar ik wens je veel sterkte bij de weg die je bewandelen gaat/moet.

Ellemieke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb er geen ervaring mee, Jol, maar ik weet wel dat een hersentumor het gedrag kan beïnvloeden. De da heeft Bengel ook onderzocht op hersenvliesontsteking? Ook dat kan dit gedrag veroorzaken. Van MS bij katten heb ik niet eerder gehoord, maar het zou natuurlijk wel kunnen.

Als ik je verhaal zo hoor, krijg je in ieder geval de juiste medicatie als symptoombestrijding. Zolang er geen diagnose of vermoedelijke diagnose is, kun je ook niet behandelen dus zul je het met symptoombestrijding moeten doen :???:

Makkelijk is het niet, dat is een ding wat zeker is; ik wens je er dan ook heel veel sterkte en kracht bij.
Gast

Bericht door Gast »

We zijn al een aantal maanden onderweg nu met Bengel dus dan had de hersenvliesontsteking zich al moeten openbaren. Wat Bengel laat zien aan klachten strookt inmiddels ook niet meer met het beeld bij hersenvliesontsteking, tenminste dat zegt onze DA, ik weet daar zelf te weinig vanaf. Bloedbeeld laat ook (nog) niets zien. Het gekke is ook dat de pijn verspringt: dan haar voorpoot, dan heup, dan middenrug, soms alles tegelijk en soms is er helemaal niets van pijn of mank lopen te bespeuren.
Dat MS is bij wijze van spreken trouwens. Bij katten zijn er niet echt aandoeningen in deze richting 'bekend' vanwege chronisch gebrek aan onderzoek in deze richting. Er wordt wel erkend dat dergelijke aandoeningen bij katten voor kunnen komen.
In maart reageerde ze ook heel goed op de prednison dus ik heb goede hoop dat het de komende weken weer beter gaat. Alleen de langere termijn daar maak ik me zorgen om. Prednison is een zwaar middel, en Metacam langdurig gebruiken blijft ook niet altijd zonder gevolgen. Ik zou het zo jammer vinden dat straks het middel erger blijkt dan de kwaal. Daarom zoek ik nog door naar mogelijke alternatieven.
Dank voor het meeleven en meedenken! En mocht er bij iemand nog een idee opborrelen dan hoor ik graag.

groeten, Jol
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Sorry Jol, ik heb er geen ervaring mee of kan je geen antwoorden geven.
Ik lees net je hele verhaal en vind het wel erg voor je kat! Dat hij zoveel pijn heeft...
Ik kan je wel veel sterkte wensen met Bengel!! Hopelijk vind je nog andere alternatieven waar je hem mee kunt helpen.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Jol, kun je niet bellen met Utrecht en de zaak voorleggen? Zonder dat je er met Bengel naartoe hoeft? Je dierenarts kan bloed afnemen wat daar onderzocht kan worden, hij kan Bengel scannen en de scan in Utrecht laten beoordelen. Vaak weten zij toch veel meer dan de reguliere da.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Het lijkt wel of het diertje artrose heeft, is daar al op onderzocht?
Het is wel een hele vervelende kwestie zo, dus veel sterkte en knuffies voor Bengel het arme schaapje.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gast

Bericht door Gast »

Goeie tips Emma, daar ga ik mee verder. Dat zal na het weekend worden want dan is onze eigen dierenarts er weer, die werkt niet op vrijdag.
Artrose is iets wat wij ook lang dachten Anna, maar na al die rontgenfoto's hebben we dat losgelaten. Ze heeft wel iets van slijtagesporen maar bij lichamelijk onderzoek geeft ze geen sjoege op precies die plekjes. Komen we aan de plekken waarvan we vermoeden dat ze er last van heeft, dan moeten we haar met zijn 2-en in bedwang houden dus dat is duidelijk een reactie. Pakken we dan de foto's er weer bij dan zien we helemaal niets. Die foto's zijn steeds 2 maanden na elkaar genomen dus dan hadden we misschien ook iets van een verloop kunnen bespeuren.
Ik geef de knuffies door, dank je!
Gesloten