Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Gebeld.. er was niets afwijkends te zien op de foto... Dus het is spiergerelateerd. Ze hebben weer bloed afgenomen om een bepaalde waarde ergens van op te vragen (?). Ik mag hem om 18.00 uur ophalen en hoor dan wat het behandelplan is. Momenteel is hij nog niet wakker. Ik vind t maar een raar verhaal.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Cerna »

Ik heb hier nog niet gereageerd omdat ik geen idee had wat er met Bobby aan de hand zou kunnen zijn, maar ik hoop voor je dat je een positieve uitslag hebt gekregen en dat er iets aan de rugklachten te doen is.

Oeps, ik had niet gezien dat er nog een tweede bladzijde was. :oops:
Spier gerelateerd als in spier verrekt? Dat kan inderdaad behoorlijk pijnlijk zijn.
Ik duim dat het goed te verhelpen is. Sterkte!
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Cerna schreef: 14 apr 2022 17:12 Ik heb hier nog niet gereageerd omdat ik geen idee had wat er met Bobby aan de hand zou kunnen zijn, maar ik hoop voor je dat je een positieve uitslag hebt gekregen en dat er iets aan de rugklachten te doen is.

Oeps, ik had niet gezien dat er nog een tweede bladzijde was. :oops:
Spier gerelateerd als in spier verrekt? Dat kan inderdaad behoorlijk pijnlijk zijn.
Ik duim dat het goed te verhelpen is. Sterkte!
Dank je! Nee, niet verrekt kijkt me, want het speelt al langer en wordt steeds erger. Zijn achterpootnagels zijn ook erg lang en hij doet af en aan al maanden raar met zn eten, om dan weer goed te eten. De afgelopen dagen is het tot een dieptepunt gekomen en vanmorgen dacht ik dat hij dood was, zo roerloos bleef hij in zn mand liggen. Ik hoor het dadelijk als ik hem ophaal, wat er nou aan de hand is. Ik begrijp er in ieder geval nog niks van.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Het komt erop neer dat ze niet weten wat het is, maar dat het vermoeden is dat het of ontstoken spieren zijn, of ontstoken gewrichten. Om daar uitsluitsel over te krijgen is er bloed opgestuurd naar een laboratorium over vezels van spieren oid. Als daar iets van verhoogd is, dan zijn het de spieren. Uitslag over 2 a 3 dagen. De behandeling is hetzelfde: corticosteoiden(dexamethason). Wellicht de rest van zijn leven. De komende week elke dag 1 tablet, de week erna een halve per dag en de week daarop om de dag een halve en dan kijken hoe hij het doet. Vanmiddag heeft hij er een injectie van gehad. Vooralsnog eet hij niet, maar sprong net wel op het aanrecht. Als het niet genoeg helpt, kan hij er de komende week nog extra pijnstilling bijkrijgen. Hopelijk gaat hij morgen eten.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ik wil even vertellen dat Bobby het fantastisch doet op de corticosteroiden. Hij is zichzelf weer. Loopt niet meer houterig en met gebolde rug, en eet weer zeer goed.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Cerna »

Geweldig, maar wel een heftig middel om langdurig te geven.
Hopelijk krijgt hij niet teveel last van bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ja ik vind het ook heftig.. en ik heb ook niet zoveel vertrouwen in "het vermoeden" van de dierenarts. Blijf het een raar verhaal vinden. Maar ik ben wel heel blij dat hij zichzelf weer is en niet meer zo hoeft te lijden. Ik ga wel nog op zoek naar andere manieren om het te behandelen.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

eindelijk de uitlslag!

Bericht door Carine74 »

Eindelijk is de uitslag bekend wat er met mijn kat Bobby aan de hand is. Ik werd net gebeld met de bloeduitslag. Ik weet niet of het jullie wat zegt maar de LDH (Lactaatdehydrogenase, verzuring o.i.d.) was 362, terwijl de maximumwaarde 182 mag zijn. En de CK (Creatinekinase) was 2006, terwijl de maximumwaarde 542 mag zijn. Hij heeft een zeer zware ontsteking van de spieren en zeer veel pijn. De behandeling is corticosteroiden en ik mag absoluut niet afbouwen. Verder ging ze nog vitamines klaarleggen wat ik morgen mag ophalen. Dierenfysiotherapie mocht hij nu nog niet, omdat dat veel te pijnlijk zou zijn. Vanmorgen wilde hij weer niet eten en liep met gebolde rug, dus het slaat nog niet zo goed aan.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Cerna »

Ach bah, wat een akelige uitslag.
Heeft de dierenarts ook nog verteld wat de prognose is en of hij nu de rest van zijn leven deze medicijnen moet of is genezing mogelijk? En hoe komt hij hier aan (ik had er nog nooit van gehoord)?
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

De prognose is verschillend, maar ik werd weer heel gehaast gebeld, dus er was niet rustig de tijd om al mijn vragen te kunnen stellen. Genezing is niet mogelijk, dat weet ik wel. Het is een auto-immuunziekte, zijn lichaam valt zijn eigen spieren aan. Hoe hij eraan komt is ook niet te verklaren. Men weet het niet..
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door nellebel »

nou maar hopen dat de medicatie gaat aanslaan en de pijn weg gaat. gelukkig weet je nu in ieder geval wat er is. arm ventje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ja.. arm ventje.. hij eet wel meer gelukkig, maar de hele dag in je mandje liggen en je niet lekker voelen is ook geen leven.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, dat is een vervelende diagnose, auto-immuunziekte. Aan de ene kant goed te weten wat er aan de hand is, maar dat genezing niet te verwachten is, maakt het natuurlijk zwaar en verdrietig. Ik had er nog nooit van gehoord, ik heb een folder gevonden die de ziekte bij mensen beschrijft:
https://www.spierziekten.nl/fileadmin/u ... ositis.pdf

Veel sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Dank je! Ik kan er ook weinig tot niks over vinden bij katten.. Bedankt voor de link!
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Zotvanpoezen »

Arme Bobby! Dus toch rugpijn :-(
Fijn dat je nu weet wat er mis is met hem.
Veel moed, want het zal wel hartpijn doen om hem zo te moeten zien...
Ik hoop dat de medicatie toch aanslaat en dat hij geen last van de nevenwerkingen zal krijgen. Hier kreeg Froufrou er na twee weken cortisonen bloederige diarree door en torenhoge leverwaarden :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie