Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Mijn kat Bobby van 11 jaar oud eet de laatste tijd slecht, terwijl het altijd een zeer goede eter is geweest. Hij laat soms van zijn natvoer de helft liggen en de harde brokjes soms ook maar een paar tot niets. Ook begint ie sloom te worden, kijkt depressief uit zn ogen, ik zie hem zich niet meer wassen, hij is gewoon zichzelf niet meer. Ik ben naar de dierenarts gegaan, uit het lichamelijk onderzoek kwam niets. Hart goed, gebit goed, enz. Hij is wel 700 gram afgevallen, maar dat is logisch, want hij eet heel slecht. Toen bloedonderzoek gedaan, daar kwam ook niets uit, alles was perfect! Geen ontstekingen, en alle organen zoals het moet zijn. Nu denkt de dierenarts dat het misschien pijn is door artrose. Hij heeft hem een spuit pijnstilling gegeven en ik moet hem nu 6 dagen Onsior 6 mg per dag geven. Maar ik vind de gedachte artrose raar, want hij springt met het grootste gemak op het aanrecht en komt ook s'ochtends soms door mn slaapkamerraam, dan moet hij eerst op de groencontainer springen, dan op de schutting, dan het platte dak en dan nog behoorlijk hoog om in mn raam te springen. Dit allemaal zonder moeite. Vanmorgen leek het ineens alsof hij weer zichzelf is. Actief, keek anders uit zijn ogen, nieuwsgierig, vraagt constant om eten en hij eet ook wat beter, maar nog niet geweldig zoals het moet zijn. Maar vanavond ziet hij er weer triest en depressief uit. Wat zou er toch aan de hand kunnen zijn?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door ErikPhilippus »

Lastig te zeggen wat er met Bobby aan de hand is.....

Is er een volledige geriatrische bloed-analyse gedaan?
Ik ben wel benieuwd naar b.v. de T4 waarde.
En is de bloeddruk gemeten?
Zie je iets vreemds aan de vacht (dat je niet kunt herleiden tot het niet meer wassen)?
Misschien z'n poep laten onderzoeken op parasieten?
En geef je hem nu wel de Onsior?
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Zijn T4 waarde is 21 (referentie 10-60 nmol/L)
Er is een volledige bloedanalyse gedaan. Werkelijk alles is gecheckt. Ik zie niets vreemds aan de vacht. Parasieten lijkt me sterk dat dat de oorzaak is. Waarom denk je daaraan? Hij reageert namelijk wel op de pijnstilling. Hij eet iets beter en kijkt anders uit zn ogen. Maar het eten is nog niet wat het moet zijn. En bovendien springt hij altijd zonder problemen naar grote hoogtes. Ja, ik geef hem de Onsior. De bloeddruk is niet gemeten, maar hij was behoorlijk gestresst, dus weet niet of dat veel zin had. Zn hart heeft hij wel beluisterd en was goed. Ook zn cholesterol is goed. Geen suikerziekte.
Zijn achterpootnagels zijn trouwens de laatste tijd heel lang geworden.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Anne »

Kan het geen haarbal zijn die hem dwars zit? Daar kunnen ze zich flink beroerd van voelen! Hier meerdere katten gehad die zelfs daardoor in eetstaking gingen!
Beterschap voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, het is zeker lastig. Een parasiet ligt inderdaad niet voor de hand, maar kan wel sloomheid en gewichtsverlies veroorzaken, vandaar. En het is eenvoudig te testen. Ik heb ook zitten denken aan een tumor, maar als lichamelijk onderzoek geen resultaat heeft opgeleverd en geen afwijkende orgaan-waarden zijn gevonden in het bloed, is dat ook een vraagteken. Door jouw opmerking over depressiviteit zat ik ook te denken aan dementie, maar zo oud is Bobby ook weer niet, en je zegt niets over meer miauwen, dwalen ('s nachts), etc. - dus dat zal het toch ook niet zijn.

Als hij toch reageert op de Onsior, ook al is het niet overduidelijk, is dat wel een signaal. Vermoedelijk heeft Bobby bij de dierenarts een injectie met Metacam gekregen, met Onsior als orale opvolging? In het bloed is geen aanwijzing gevonden voor een ontsteking, dus wellicht is het te overwegen om Bobby een injectie met Buprecare te geven? Een veel sterkere pijnstiller dan Onsior (een opiaat), en veel minder belastend voor de nieren in vergelijking met een NSAID. Als Bobby daar duidelijk positief op reageert, dan weet je zeker dat het met pijn te maken heeft. En dan kan je gerichter op zoek gaan.

Mmmmm- achterpootnagels heel lang. Ik doe maar een gooi: kan dat komen omdat hij zicht toch minder vaak en minder krachtig afzet (en wellicht dus toch sprake is artrose)? En dat zou ook mogelijk verklaren dat hij reageert op een NSAID. Maar het is een gok....
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ik vind hem toch een andere kat sinds hij de Onsior krijgt. Gisteravond ging hij weer zo lekker opgerold op zn zij slapen, hij heeft vanmorgen veel gegeten en is actiever. Voor mij is het wel duidelijk dat het pijn is. Maar is dan de enige mogelijkheid artrose? Of is er nog iets anders waar ze pijn van kunnen hebben? Hoe kan je gericht zoeken waar het dan vandaan komt?

Dementie is het niet inderdaad, een tumor ook niet, dat was uitgesloten zei de arts. Ik weet niet wat er in de injectie zat. Hij reageerde er in ieder geval heel positief op. Met de eerste dag Onsior weer een dip s'avonds, maar gisteravond en nu vanmorgen is het weer heel goed gegaan. Aan een haarbal denk ik ook niet, gezien hij goed reageert op de pijnstilling. Ik heb maandag mailcontact met de arts, ik ga alles eens bespreken, alvast bedankt voor het meedenken!
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Gisteravond at hij weer niet, terwijl hij wel soepel op het aanrecht sprong en om eten vroeg.. als ik m eten gaf, keek hij er alleen maar naar. Als je dan zon pijn hebt, dat je niet meer kan eten, hoe kan je dan soepel op een aanrecht springen? En ook blijven zeuren om eten ...kon hij maar praten.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad, kon hij maar praten....

Weet je 100% zeker dat er niks met z'n gebit is, geen rode randjes om de kiezen, kan je overal op (binnen en buiten de bek) drukken/aankomen zonder felle reactie?

En wie weet is het geen pijn, maar is hij misselijk? Want vragen om eten, en dan weglopen is wel kenmerkend voor misselijkheid. Je zou eens kunnen kijken hoe hij reageert op cerenia?
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ja, mijn eerste vermoeden is altijd misselijkheid geweest. Maar daar hoorde ik de arts niet over. Ik zal het middel voorstellen. Nee, zijn gebit is fantastisch en in de bek is niks bijzonders te zien, mag er ook gewoon aankomen.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Antwoord van de arts:

Lijkt toch niet direct een gedrag dat bij artrose past…
Er is toch ergens een probleem die we nog niet onderkend hebben…
Zou toch advies geven om Bobby eens in de praktijk binnen te brengen zodat ik wat meer onderzoek kan doen . 
Ik weet dat er al veel gedaan is maar zoals je het omschrijft missen we iets…
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door ErikPhilippus »

Of anders een second opinion?
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ik ga hem morgenochtend nuchter brengen en dan nemen ze hem op voor een halve dag. Hij heeft geen idee wat er met Bobby aan de hand kan zijn. Hij wil oa röntgenfotos gaan maken.. Het gaat ook niet goed, hij heeft gisteren bijna de hele dag niks gegeten en vanmorgen weer niet. Ligt de hele dag in zn mandje.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

Ik heb Bobby vanmorgen naar de dierenarts gebracht voor opname. Hij duwde op zijn ruggenwervel en mn kat gilde het uit van de pijn! Grommen en blazen, wat een reactie... Het is dus duidelijk dat het zijn ruggenwervel is. Hij gaat hem onder narcose brengen en dan rontgenfoto's maken. De injectie die hij vorige week donderdag had gehad en waar hij goed op reageerde waren corticosteroiden. De onsior werkt gewoon niet voldoende. Ik dacht vanmorgen dat hij dood was. Hij bewoog niet meer. Heb hem uit zn mandje moeten tillen. Ik hoop dat het goed komt.. Om 15.00 uur kan ik bellen of ik hem vandaag of pas morgen mag ophalen.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door nellebel »

veel sterkte met het wachten, zenuwslopend. positieve is dat er nu wel een idee is wat er aan de hand is. hopelijk niets te ernstigs maar wat met rust en pijnmedicatie te verhelpen is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wat is er toch aan de hand met mijn kat Bobby?

Bericht door Carine74 »

nellebel schreef: 14 apr 2022 13:30 veel sterkte met het wachten, zenuwslopend. positieve is dat er nu wel een idee is wat er aan de hand is. hopelijk niets te ernstigs maar wat met rust en pijnmedicatie te verhelpen is.
Dank je.. ja echt zenuwslopend is het
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Plaats reactie