Schokjes/spiertrekkingen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Dewi07
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2022 14:59

Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Dewi07 »

Beste kattenliefhebbers

Onze lieve kat Teddie van bijna 2 jaar oud, heeft sinds kort last van schokjes / spier samen trekkingen.
Hij had ook koorts afgelopen week toen zijn we naar de dierenarts gegaan en hebben ze geen oorzaak gevonden, wel hebben ze een koortsverlager gegeven en een antibiotica kuur.
Dat bleek te helpen 2 dagen, daarna begon het weer opnieuw onze kat begon erg te schokken het leek op het samen trekken van spieren spoort spasme.
Weer naar de dierenarts, daar hebben ze opnieuw onderzocht weer geen oorzaak toen bloed geprikt op diverse ziektes.
Uit het bloed kwam helemaal niets (gelukkig!) maar helaas nog geen oorzaak voor de schokjes.
Teddie is lusteloos, likt vaak om de mond (slikken) en gaapt veel.
Hij krijgt natvoer en brokken gelukkig eet hij wel.
Dit doet ie ook als ie wakker is!
Zie linkjes youtube.







Hopelijk herkent iemand dit?!
Liesh
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2022 20:54

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Liesh »

Kun je contact met mij opnemen? Mijn kat heeft precies hetzelfde en we hebben geen idee wat het is
Trendje_8
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2022 20:00

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Trendje_8 »

Hoi Dewi07 en Liesh,
Mijn kat doet ook exact hetzelfde! Al vele dierenarts bezoekjes verder, maar niks wijzer..
Hebben jullie inmiddels meer duidelijkheid?
Zou zo graag ies voor mijn lieverd doen.
Ik kijk uit naar jullie reactie.
Groetjes Pascalle
Nalabobbie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2022 22:12

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Nalabobbie »

Hoi allemaal.

Mijn poes van 2 en half jaar doet precies het zelfde denk ik. Jullie al enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Anna-eli
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2023 09:29

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Anna-eli »

Hallo iedereen, mijn poes van 2,5 jaar doet exact hetzelfde. We zijn naar de dierenarts geweest en haar bloedwaarden zijn prima. Ik heb de indruk dat ze meer drinkt en plast sinds ze die schokjes heeft. De dierenarts heeft me een voedingssupplement gegeven maar ik merk geen beterschap. Heeft iemand van jullie al meer duidelijkheid hierover?
Trendje_8
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2022 20:00

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Trendje_8 »

Hoi, helaas heb ik nog steeds geen idee wat de oorzaak is.. Hij heeft het niet dagelijks, maar ik heb wel de indruk dat het steeds vaker gebeurt. Als het gebeurt terwijl hij wakker is, zie ik dat hij zich er ongemakkelijk bij voelt en niet zo goed weet hoe hij moet zitten / liggen.
Ik hoop zo dat iemand ontdekt wat het is en dat we onze beestjes kunnen helpen.
Groetjes Pascalle
Poek22
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2023 15:43

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Poek22 »

Hoi allemaal,
Onze kitten van 9 maanden heeft precies hetzelfde, als ze ligt gaat ze ook trillen/schokken met alle pootjes.
Afspraak bij de da staat al voor volgende week.
Onze poes is voor de rest wel super speels en eet/drinkt goed. Ben benieuwd of er wat uit komt.
Cerna

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Cerna »

Ik heb de filmpjes bekeken en eerlijk gezegd zie ik op filmpje 1 en 3 helemaal niets (of ik moet een nieuwe bril :eeh: ). Filmpje 2 laat een dromende kat zien.
Katten hebben ook wel eens een spierrilling op de rug wanneer iets erg spannend is (bijv. wanneer ze ergens op willen duiken) of tijdens het spel met een andere kat. Je ziet dan het lijf zich aanspannen, de staart gaat zwiepen en soms schiet er een rilling over de rug. Allemaal niets om je ongerust om te maken.

Doet jouw kitten dit wanneer ze klaar wakker is?

Kun je een duidelijk filmpje maken?
Trendje_8
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2022 20:00

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Trendje_8 »

Op zowel filmpje 1 als 3 is wel degelijk iets te zien. Maar begrijp heel goed als je dit nooit in het echt hebt gezien (of hebt gevoelt terwijl je kat op schoot ligt) het bijna niet zichtbaar is.
Ik zal binnenkort een filmpje van mijn kat uploaden, waarop het misschien iets beter te zien is
Essie167
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 08:35

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Essie167 »

Hallo allemaal!

Mijn kat heeft dit ook.. de afgelopen 2 weken veel de dierenarts bezocht en hij bleek een verstopping te hebben in zijn darmen. Helaas heeft dit het schokken niet opgelost.
Graag zou ik willen weten waar dit vandaan komt.
Ik heb het idee dat hij niet lekker rustig kan liggen en slapen..
Bloedonderzoek laten doen en daar kwam niks uit dit zijn ook geen dingen die hij laat zien bij een dierenarts.
Ik hoop op tips!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Asse-Poes »

Helaas heeft niemand meer laten weten wat het was, waar het vandaan komt en wat je er aan kan doen.
Dus...als jij er meer over te weten komt, graag hier melden 😀 dan hebben we er allemaal wat aan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Mels
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2023 19:25

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Mels »

Zijn jullie al te weten gekomen waardoor de schokjes worden veroorzaakt?? Ik ben benieuwd…
Trendje_8
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2022 20:00

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Trendje_8 »

Ik heb het nu al een lange tijd niet gezien of gevoeld bij mijn kat.
Ik heb het vermoeden dat het misschien een soort rillingen / spiertrekkingen waren omdat hij het koud had...
Cemaine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2023 11:08

Re: Schokjes/spiertrekkingen

Bericht door Cemaine »

Zoals iedereen hier aangeeft zelfde klachten bij mijn lieve Maine coon kater Tommy.
Nog geen jaar oud en vergelijkbare klachten.
We hebben hartfilmpjes laten maken , niets uitgekomen.
We hebben röntgenfoto’s laten maken, niets uitgekomen.

Vandaag terug naar andere dierenarts , voor nieuw lichamelijk onderzoek en ik wil ook zijn bloed laten onderzoeken

Nieuwsgierig of iemand hier al iets te weten is gekomen, uiteraard zal ik het melden als ik iets weet
Cemaine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2023 11:08

Re: Schokjes/spiertrekkingen/ pijn

Bericht door Cemaine »

Kleine update, zie vorige reactie

Een hoop onderzoeken later:
- fysieke onderzoeken
- pijnstillers
- nog meer fysieke onderzoeken
- hartfilmpje
- röntgens van longen , middenrif ( hernia diafragmatica)
-fysiek onderzoek
- bloedonderzoek : rode /witte bloedcellen , orgaanwaardes , ontstekingswaardes.
- blaaspunctie
- fysiek onderzoek ( pijn reactie op ruggengraat)

Geen uitslag. Alleen overduidelijk rillen , en spierspanningen op willekeurige momenten.

Toch op advies van dierenarts nog een keer foto’s nu van achterdeel van zijn lijf.

Heupdysplasie is er nu eindelijk na heeel veel onderzoek uitgekomen en de volgende stap is een orthopeed bij het medisch centrum voor dieren.

Het rillen / spierschokjes zijn van de pijn net als zijn oppervlakkige ademhaling.

Nu de orthopeed afwachten voor meer informatie.
Plaats reactie