Scottish fold (1,5 jaar) loopt mank en heeft vaak voorpootje omhoog

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Amanniepannie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2022 11:01

Scottish fold (1,5 jaar) loopt mank en heeft vaak voorpootje omhoog

Bericht door Amanniepannie »

Ha allen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat iemand mij verder kan helpen! In augustus 2020 zijn onze 2 scottish folds geboren: Poemi en Liv. Twee super lieve poezen.

Nu heeft Poemie al snel last gehad van een manke achterpoot wat uiteindelijk patella luxatie bleek te zijn. Daar is zij in september 2021 aan geopereerd. Nu zien we dat Liv de laatste maanden ook last heeft van haar linker voorpootje. Ze loopt hier wat mank op. Afgelopen maandag daarom naar de dierenarts geweest. Helaas was mijn eigen dierenarts dicht en ben ik naar een waarnemend dierenarts geweest. Deze waarnemende dierenarts voelde dat Liv haar elleboog wat warm was en en ook een teentje was warm van het linker voorpootje. Ze raadde aan om in ieder geval binnenkort langs onze eigen dierenarts te gaan en een rontgenfoto te maken, aangezien het wellicht iets te maken kon hebben met de kraakbeenafwijking.. Daarnaast hebben we Novacam meegekregen. Nu is het de vijfde dag dat we dit geven, maar er lijkt geen verbetering te zijn in het mank lopen... Echter voelt ze zich verder prima, eet lekker en speelt. Komende maandag gaan we naar onze eigen dierenarts. Ben erg benieuwd wat haar opinie is....

Heeft iemand ook ervaring met het mank lopen van jonge Scottish Folds?

Daarnaast valt het mij op dat Liv (maar ook Poemie) vaak haar pootje omhoog doet als ze zit. Herkennen meer mensen dit bij Scottish Folds? Ik heb op websites gelezen dat dit wel herkenbaar gedrag kan zijn van Scottish Folds en dat dit verder niets hoeft te betekenen.

Ik hoor graag jullie ideeën!

Groetjes,
Amanda
Cerna

Re: Scottish fold (1,5 jaar) loopt mank en heeft vaak voorpootje omhoog

Bericht door Cerna »

Ik geloof niet dat hier iemand is die Scottish Folds heeft.
Misschien je vraag stellen op facebook? https://www.facebook.com/groups/1145888215448256
evelyntienen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2022 22:09

Re: Scottish fold (1,5 jaar) loopt mank en heeft vaak voorpootje omhoog

Bericht door evelyntienen »

Hey, ik heb ook 2 scottisch folds, eentje van bijna 6 en eentje van 5 maanden. Helaas loopt de kitten sinds 5 weken mank. Ben naar Waalwijk geweest bij het dierenziekenhuis met haar, en ze heeft helaas de diagnose osteochondrodysplasia gekregen. Dit komt nooit meer goed, ben er goed ziek van. Ze heeft het in haar rechterachterpootje het ergst.
Ze heeft er last van, maar op medicatie loopt ze, en ze speelt nog graag en heeft af en toe haar gekke 10 minuten. Dus ik weet niet wat ik moet doen.. Wil haar zo lang mogelijk een comfortabel leven geven..
Ik heb me zojuist pas aangemeld, vandaar deze late reactie 🙂
Ik wil nooit meer een Scottisch Fold. Ik was me niet bewust van het feit dat ze zoveel afwijkingen kunnen hebben. Ik wist wel ‘een kans op’, maar dacht echt dat zal wel meevallen. Ze zijn superlief, maar het is heel zielig eigenlijk. Ik voel me ook heel schuldig dat ik er weer een gekocht heb. Alles goede bedoelingen maar uiteindelijk zal het fokken zo nooit stoppen.
De andere van 6 heeft hcm, maar is al jaren stabiel dmv medicatie. Gaat heel goed met hem gelukkig..
Ik hoop dat alles goed is met jou katje..
Plaats reactie