Kat met nierproblemen begint steeds vaker te beven

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Pientje33
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:33

Kat met nierproblemen begint steeds vaker te beven

Bericht door Pientje33 »

Onze kater Sam (4,5) heeft twee verschrompelde nieren. Daar zijn we een paar maanden geleden achter gekomen, toen we een bloedonderzoek deden (en later een echo) toen hij enkele tanden moest laten verwijderen. Per toeval dus, anders hadden we het echt niet aan hem gemerkt.

Wat we wel merken de laatste tijd is dat hij ‘s avonds op schoot erg trilt. Het begon als erg enthousiast spinnen (dachten we), maar inmiddels zien we echt de spieren in zijn nek samentrekken uit spanning. Het lijkt op een soort beven vanwege de kou, maar het is binnen zeker 19 graden. En ook bij mijn ouders, waar het met vloerverwarming ruim 20,5 graad is, trilt hij ook.

De dierenarts heeft een aanvullend bloedonderzoek laten doen. Daaruit blijkt dat zijn kalium-waarde laag is, maar officieel nog wel binnen de richtwaarden. In overleg heeft hij nu toch 1,5 week een kleine hoeveelheid kalium extra door zijn voer gehad, maar we merken geen verschil in het beven.

Ook heeft hij een week een lichte dosis gabapentin gehad, om pijn uit te sluiten. Daar werd hij wel zeer slaperig van, maar het trillen bleef gelijk. Hij krijgt verschillende soorten niervoeding, waar zijn nierwaarden op gelijk gebleven zijn. Twee keer hebben we er ook wat honing door gedaan, maar dat gaf geen verschil.

Ik vind het zo zielig om hem iedere avond zo te zien, vooral omdat ik niet weet waarmee ik hem kan helpen. Ik heb niet het idee dat hij zich er zelf heel slecht over voelt. Hij eet goed, valt niet af, speelt nog graag en kan ook ‘uit het trillen’ gehaald worden door hem te roepen voor eten, of met hem te spelen. Het is echt alleen als hij rustig ergens ligt. Vaak spint hij ondertussen ook. Maar toch ziet het er erg sneu uit.

Heeft iemand een advies over wat we nog zouden kunnen proberen, of kunnen laten onderzoeken? Onze dierenarts heeft aangegeven dat ze het zelf erg lastig vindt…


Hier twee filmpjes ter indicatie:

https://youtube.com/shorts/fSBa1CVrsds?feature=share

https://youtube.com/shorts/eJOTUGWSBi0?feature=share
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met nierproblemen begint steeds vaker te beven

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Op het eerste filmpje lijkt het of Sam ook ademhalingsproblemen heeft, maar op het tweede filmpje kan ik zijn ademhaling niet zien.
Ik heb het trillen bij Filou en Froufrou ook al eens meegemaakt toen ze nog jong waren. Filou regelmatig tussen 1 en 3 jaar oud, en Bij Froufrou tussen 1 en 2 jaar oud.
Ik wist ook niet wat het was, het ging beter toen ik hen in mijn armen onder een dekentje nam.
Enkele jaren later pas, toen ze het al lang niet meer gedaan hadden, ben ik te weten gekomen dat het een teken van serieuze pijn was :-(
Ik heb het artikel toen hier geplaatst:
viewtopic.php?f=27&t=34070
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Pientje33
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:33

Re: Kat met nierproblemen begint steeds vaker te beven

Bericht door Pientje33 »

Zotvanpoezen schreef: 25 dec 2021 08:06 Hallo,
Op het eerste filmpje lijkt het of Sam ook ademhalingsproblemen heeft, maar op het tweede filmpje kan ik zijn ademhaling niet zien.

Enkele jaren later pas, toen ze het al lang niet meer gedaan hadden, ben ik te weten gekomen dat het een teken van serieuze pijn was :-(
Ik heb het artikel toen hier geplaatst:
viewtopic.php?f=27&t=34070
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.
Hoe kan ik het stuk ademhalingsproblemen achterhalen/ verder onderzoeken? Bij de dierenarts is wel opgemerkt dat hij een versnelde ademhaling heeft, maar dat komt op dat moment (volgens mij) puur door de stress van een dierenarts bezoek. Kan een ademhalingsprobleem ook echt het trillen veroorzaken?

Als ik zelf naar de filmpjes kijk, dan vind ik ook dat het lijkt alsof hij pijn heeft. Maar wat ik gek vind is dat ik hem heel makkelijk kan afleiden, en dan gaat hij gewoon verder met zijn dag. Zoals gezegd heeft hij een goede eetlust en is speels, en heeft de gabapentin geen effect gehad.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met nierproblemen begint steeds vaker te beven

Bericht door Zotvanpoezen »

Een versnelde ademhaling kan zowel door stress als door pijn komen. Froufrou had vroeger ook een versnelde ademhaling. Alles werd onderzocht en er was niets aan de luchtwegen gevonden. De da wist ook niet hoe het kwam. Nu weet ik het wel beter!
Als ik zelf naar de filmpjes kijk, dan vind ik ook dat het lijkt alsof hij pijn heeft. Maar wat ik gek vind is dat ik hem heel makkelijk kan afleiden, en dan gaat hij gewoon verder met zijn dag.
Katten kunnen jammer genoeg heel goed hun pijn verbergen. Froufrou bleef heel speels en ging veel buiten.
Haar bloedonderzoek toonde dat ze kerngezond was. Maar ze had ernstige rugpijn (zonder duidelijk letsel volgens RX) toen ze heel jong was. Er werd toen jammer genoeg maar al te vaak aan een beginnend vechtabces gedacht, en dat ze ook wat "over reageerde". Dan werd er maar ab en metacam ingezet :-(
Pas na enkele maanden medicatie uittesten werd ze behandeld met laser en tens omdat ik bleef aandringen dat ze écht pijn had, dat ik niet overdreef en Froufrou ook niet. (Trouwens, toen ze onder narcose was voor de foto, hebben ze ook goed overal aan de rug gevoeld. Zelf onder narcose reageerde ze op het voelen, en dan geloofden ze pas dat de pijn echt was :shock: )

Hoe lang neemt Sam Gabapentine? Dit is een anti epileptica en wordt ook tegen zenuwpijnen ingezet. Het duurt lang eer deze medicatie in het zenuwstelsel dringt. Bij Froufrou duurde het minstens een maand.
Maar Sam heeft toch last van zijn nieren? Ik denk niet dat Gabapentine hierbij nuttig is.
Tenzij hij ook neuropathische pijnen heeft...

Ik zou het in elk geval hier niet bij laten en dieper graven...
Zou het kunnen dat hij weer pijn in zijn bekje heeft?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie