Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Kannika
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 nov 2021 11:44

Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Kannika »

Hallo,

al een tijd lees ik af en toe mee op het forum, omdat er veel interessants te lezen valt. Nu heb ik een account aangemaakt omdat er iets is met mijn kat en ik zou graag horen wat voor ideeën anderen hier eventueel over hebben.
Het is zo: mijn Europese korthaar-kater(castraat) van 10 jaar voelt zich al een tijdje niet goed. De symptomen worden steeds duidelijker: verminderde eetlust, kracht en energie verminderd; hij is lethargisch en slaapt veel; zijn vacht is iets doffer geworden en staat een beetje rechtop, en zijn bovenrug is een beetje gekromd. Zijn stem is zwakker en een beetje krakerig geworden. Hij loopt ook een klein beetje wiebelig.
Zijn derde ooglid is niet zichtbaar. Hij hoest/niest niet. Hij drinkt niet meer dan normaal. Wel braakt hij regelmatig (enige keren per week ), er komen dan geen haarballen mee; uit ervaring weet ik dat hij gaat braken bij stress, maar of dat nu de oorzaak is, weet ik niet.

Misschien moet ik toevoegen dat hij een lichte vorm van FCS heeft, waardoor hij altijd motorisch wat minder is geweest, en hierdoor viel het ook niet direct op dat hij klachten kreeg.

Ook woont er sinds een jaartje nóg een ( castraat-) kater hier in huis, een 'rescue' van de straat. Die is actief en dominant en ze kunnen niet met elkaar overweg. Mijn kater is geen vechter en is geen concurrentie gewend. Het zou toch niet dat hij daar ziek van is geworden?

Ik ben met mijn kater naar een DA geweest ( wegens verhuizing was dit een DA die ik nog niet kende ) en die heeft hem onderzocht. Er werd zo geen hartafwijking, (voelbare) tumor, gebitsafwijking, wond of wat dan ook gevonden. Hij had geen koorts en was niet uitgedroogd. De DA zei dat het misschien artritis was. Ze heeft infuusvloeistof en een antibraakmiddel onder zijn vel geïnjecteerd. De infuusvloeistof had geen merkbaar effect.

De DA stelde voor om een bloedonderzoek ( €135 ) te doen, om te zien hoe hart/lever/nierfunctie zijn en om te kijken of er ontstekingscellen aanwezig zijn. Als alternatief stelde ze voor om te beginnen met pijnstillers/ontstekingsremmers, maar ze waarschuwde dat áls er een nierkwaal zou spelen, deze medicatie mogelijk slecht voor de nieren kunnen zijn. Een röntgenfoto zou ook gemaakt kunnen worden, maar volgens haar wijst die niet altijd artritis uit. Ik moest er maar even over nadenken, zei ze.

Nu heb ik dus geen idee wat er met de poes is. Volgens mij heeft hij wel pijn. Ik vermoed dat er misschien iets met zijn rug is. Ruim 2 jaar geleden is hij van de trap gevallen, er lag toen flink wat bloed op de trap; de DA ( een andere dan die ik nu heb geconsulteerd ) heeft hem toen onderzocht en vond niets, hij was vrij laconiek.
Of deze val nu, 2+ jr. later, nu misschien toch een ontsteking/artritis o.i.d. veroorzaakt heeft, weet ik niet. Zou dat kunnen?
Ik weet ook niet wat ik nu het beste kan toen. Eerst een ( duur ) bloedonderzoek of eerst pijnstillers/ontstekingsremmers? Of toch een röntgenfoto/andere behandeling? Ik heb me een beetje ingelezen over artritis, er zijn verschillende vormen, áls hij dit al heeft, dan is het nog niet bekend nog niet welke vorm, en dus weet ik ook niet welke medicatie de poes dan nodig heeft...Of misschien speelt er heel wat anders, wie weet iets met zijn dieet of zo...

Ik dacht, ik plaats deze vraag op dit forum, omdat ik dit niet eerder heb meegemaakt. Ik ben een beetje huiverig om de poes evt. onnodige behandelingen te laten ondergaan, aangezien het nog onbekend is wat hem scheelt. Hopelijk kan iemand hier een lichtje laten schijnen op wat met mijn kater aan de hand kan zijn.

Bedankt voor het lezen. 🐱
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Rik »

Ik was de eerste alinea aan het lezen en toen dacht ik gelijk... bij een tienjarige die afwijkend gedrag begint te vertonen zou ik als eerste een bloedonderzoek laten doen (laat dat nou ook net in de vijfde alinea voorgesteld worden :)).

Ja, het kost inderdaad ruim €100 plus consult maar bij 10 jaar is dat sowieso verstandig om beginnende aandoeningen vroeg te detecteren. Zelfs als de symptomen iets anders aan zouden wijzen dan is een bloedonderzoek gewoon goed bij deze leeftijd. Dus absoluut geen verspild geld (hoewel het voor sommige natuurlijk een smak geld is).

Je wilt overigens ook niet aan onstekingsremmers beginnen bij artritis (onstekkingen) als de nieren niet optimaal zijn. Want ongetwijfeld dat er dan aan novacam/metacam gedacht wordt. En daar wil je niet aan beginnen als de nieren al slecht zijn. Dus bloedonderzoek is sowieso nodig.

Hopelijk wordt er wel snel een oorzaak gevonden en blijft ie niet al te lang in een medische molen van onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kannika
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 nov 2021 11:44

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Kannika »

Dankjewel voor je reactie. 🙏 Knoop is doorgehakt, vanmiddag gaan we naar DA voor bloedonderzoek.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door marloes501 »

Ik zou een bloedonderzoek ook voorstellen, en super goed dat je dat laat doen.
En het zou fijn zijn als het bloed goed is je met een gerust hart medicatie kunt geven.
Je wilt niet een misdiagnose waardoor de problemen alleen maar erger kunnen worden.

sterkte en hou ons op de hoogte.
Kannika
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 nov 2021 11:44

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Kannika »

🧡 Bedankt voor de fijne reacties. Ik wilde even laten weten hoe 't gegaan is tot zover. Na de bloedafname heeft de poes infuusvloeistof onder de huid gespoten gekregen én een eetlustopwekkend middel en een injectie met dexometazon ( ontstekingsremmer ). pijnstiller/ontstekingsremmer. Na thuiskomst had poes inderdaad wat meer eetlust. Vandaag heeft hij helaas weer heel weinig gegeten. Eerder vanavond belde de DA dat de eerste bloeduitslag net binnen is. Schildklier, bloedsuiker, witte/rode bloedlichaampjes, lever- en nierwaarden zijn allemaal niet abnormaal. Schildklier misschien ietsje aan de hoog-normale kant, zei de DA. De alvleesklier-uitslag komt woensdag. De DA had slechte nieren verwacht. Ikzelf niet, eerlijk gezegd. Dat zei ik ook tegen DA. Ze vond dat niet leuk. Ik heb zelf een beetje het gevoel dat hier artritis én stress speelt. Mijn kater gaat vaak braken van stress. Dit heb ik tegen deze DA gezegd, maar merk dat ze daar niet erg voor open staat. Ik wacht de laatste uitslag af en wat zij daarop te zeggen heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Rik »

Kannika schreef: 09 nov 2021 19:25 De DA had slechte nieren verwacht. Ikzelf niet, eerlijk gezegd. Dat zei ik ook tegen DA. Ze vond dat niet leuk.
Ach ja, wat de DA vindt van wat ik zeg, trek ik me tegenwoordig niet zoveel meer van aan. Mijn ervaring is dat je toch ook echt mee moet denken met ze want ze kunnen er echt wel eens (flink) naast zitten. Een goede dierenarts moet die input ook accepteren.

Gelukkig zijn de nieren e.d. niet slecht. Het bloedonderzoek is in ieder geval geen verloren moeite geweest want je weet nu ook dat er medicijnen gegeven kunnen worden zonder al teveel zorgen voor de organen. Het heeft ook heel wat uitgesloten.

Nadeel is nu natuurlijk wel dat je nog steeds geen echte diagnose hebt.

Jammer dat je geen dierenarts hebt die open staat voor input die jij kunt en wilt geven.

Hopelijk voelt hij zich snel weervwat beter en zakt ie niet terug. Of krijg je snel een duidelijkere diagnose.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kannika
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 nov 2021 11:44

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Kannika »

Ja, ik was ook wel blij met de uitslag gisteren en hoopte dat het niet iets ernstigs zou zijn. Alleen de uitslag van de alvleesklierwaarden en het hartenzym moesten nog binnenkomen. DA belt net, die waarden zijn binnen, slecht nieuws. Hij heeft alvleesklierontsteking en veel te hoge hartwaarden. De prognose is niet goed, zegt DA. Vanavond gaan poes en ik terug naar DA voor een vit. B12 injectie e.a. medicijnen. Ik schrik me kapot. Die arme lieve poes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Hopelijk krijg hij geen nsaid als medicijnen. In ieder geval wel wat duidelijkheid nu.

Welke hartwaardes waren hoog? Hopelijk zijn het waardes die een beetje door de pancreatitis beïnvloed worden en als je dat onder de knie krijgt dat die ook weer wat normaliseren. Sterkte en beterschap voor de jongen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kannika
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 nov 2021 11:44

Re: Mijn kater is ziek, misschien artritis.. of kan het ook wat anders zijn?

Bericht door Kannika »

Korte udate. Sorry voor de late reactie. Het was , sinds ik deze post schreef, best stressen aanvankelijk en ik ben een beetje gaan binnenvetten. Had er wat moeite mee om over e.e.a. te praten. Het verloop van de zaak staat inmiddels in een andere post. Zal proberen om voortaan tijdig te reageren.
Plaats reactie