Artrose bij oude kat

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Bianca1967
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2016 06:10

Artrose bij oude kat

Bericht door Bianca1967 »

Mijn 14 jarige Maine Coon Ayita heeft artrose. Ze gebruikt nu een combinatie van Traumeel S tabletten (tegen de pijn) en Seraquin (voor haar artrose) en tot nu toe werkt dat nog goed. Beide middelen zijn trouwens homeopatisch en geschikt voor dieren. Ik merk alleen wel dat ze soms wat strammer loopt, terwijl ze verder wel weer goed kan springen. Ook kan ze zich nog redelijk goed zelf verzorgen. Dus tot nu toe gaat het redelijk.
Aangezien de artrose waarschijnlijk erger wordt en deze middelen ook niet meer goed gaan helpen, zoek ik dus al naar een (sterker) alternatief. Ik ben totaal geen fan van de Metacam (vandaar dat ik Traumeel gebruik), omdat ik al een oudere kat verloren heb, mede door die troep. (Acuut nierfalen, terwijl ze, voor het gebruik van Metacam, nog niets aan haar nieren had) en aangezien yietje beginnend nierpatient is, wil ik haar dus beslist niet aan de Metacam. Ook zit ze aan een nierdieet en kan ik dus helaas de HILL's JD niet gebruiken, wat ook een positie effect op gewrichten schijnt te hebben. Dus mijn vraag is: weet iemand nog een (homeopatisch) middel wat ik als alternatief zou kunnen gebruiken en wat echt veilig is? Heeft iemand anders nog tips , die ik zou kunnen gebruiken om het leven van een oude kat met artrose gemakkelijker te maken?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Artrose bij oude kat

Bericht door Anne »

Glucosamine helpt vaak bij artrose
Dat zit waarschijnlijk ook door de hills jd ;-)

Je kan ook bij de huisdierendokter backmotion bestellen

Zie www.huisdierendokter.nl

Links boven op de menuknop klikken en bij gewrichten kijken
onderaan vind je klantenrecensies
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose bij oude kat

Bericht door Rik »

Als de homeopathische middelen op een gegeven moment niet meer voldoende zijn dan zou je je eens kunnen verdiepen in Solensia injecties (1x per maand). Nieuw middel wat de pijnprikkels tegenhoud. Er komt steeds meer ervaringen mee.

Meer info: viewtopic.php?f=58&t=34976
Librela (hond) en Solensia (kat): dit middel is het meest veilig om te geven bij artrose klachten. Het is een injectie die 1x per maand onder de huid gegeven wordt. In tegenstelling tot de andere 2 medicaties is dit een antilichaam. Een antilichaam is een lichaamseigen stof (eiwit) wat een bepaald proces stopt. In dit geval remt het een stof die pijn als gevolg van artrose doorgeeft. Er zijn daarom eigenlijk geen bijwerkingen. Bovendien kan het geen kwaad als uw dier al op andere medicatie staat, nier- leverproblemen heeft etc. Onze voorkeur zal dan ook uitgaan om te starten met deze medicatie en indien nodig kunnen we het aanvullen met andere pijnmedicatie.
https://www.dierenkliniekdeaam.nl/Nieuws-overzicht.html

Ter info (over Librela. Wel voor hond maar middel is vergelijkbaar):
Facebook groep Librela experiences
Librela injectie op hondenpage.com

Ik las hier ook over stamceltherapie maar dat zal nog wel erg duur zijn (en alleen werken bij nog aanwezig kraakbeen dacht ik).
Artrose bij uw huisdier
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Artrose bij oude kat

Bericht door Cerna »

Even een kanttekening bij Solensia.

Het middel is alleen getest op katten die in fase 1 en 2 van nierfalen zitten. Wanneer de kat slechtere nieren heeft dan is niet bekend of Solensia kwaad kan.
Dat betekent bij een kat met nierfalen dus ook dat je iedere maand voordat de prik gezet wordt eigenlijk eerst een klein bloedonderzoek moet doen wil je op veilig spelen.
Ik vind dat erg belastend en heb daarom besloten om Amber op PEA te houden. Mocht de artrose verdergaan dan kan ik altijd nog bekijken wat ik ga doen, maar voorlopig kan mijn dierenkliniek sowieso niet aan Solensia komen.

PEA is dus ook nog een alternatief, maar het duurt wel even voordat het aanslaat (je zou in de tussentijd beide middelen kunnen geven): https://www.dierapotheker.nl/pharmox-10 ... W4QAvD_BwE
Bianca1967
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2016 06:10

Re: Artrose bij oude kat

Bericht door Bianca1967 »

Bedankt voor jullie tips. Ik ga me er zeker in verdiepen.
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Artrose bij oude kat

Bericht door Poesz »

Hoi,

nog een tip voor een nier/artrose kat: ik geef Hills KD/mobility met glucosamine.
En inderdaad PEA voor erbij, uiteraard iedere dag. Ze verkopen bij Agradi potjes tegenwoordig. Wel nog zonder afmeetschepje, maar ik heb inmiddels een weegschaaltje voor kleine hoeveelheden.

Ik gaf altijd 1x per dag de hele dosis, maar ga nu de PEA verdelen over de dag, dus in de ochtend en avond een halve dosis.
Plaats reactie