Kat springt niet meer, last van evenwicht, afgevallen, en vind sommige aanrakingen vervelend

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Mjoann
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2021 13:58

Kat springt niet meer, last van evenwicht, afgevallen, en vind sommige aanrakingen vervelend

Bericht door Mjoann »

Hoi allemaal,

Mijn poes is net 6 jaar oud (europese korthaar) en heeft een combinatie van gekke klachten. Voordat ik naar de dierenarts ga ben ik erg benieuwd of iemand dit mogelijk herkend en/of suggesties heeft van wat het kan zijn. Ook om te voorkomen dat de dierenarts 101 random testen wilt doen.

De symptomen:
- Ze springt niet meer (hoog). Eerder sprong ze graag op de tafel of keuken, maar nu springt ze niet hoger dan de bank. Als ik haar op tafel zet en ze springt er zelf af, maakt ze een soort geluidje wat ik niet beter kan omschrijven dan een kreuntje (maar ik heb niet direct het idee dat het per se pijn doet)
- Ze lijkt last te hebben van haar evenwicht, als ze stil zat of zich even uitrekt en dan gaat lopen wiebelt ze wat heen en weer. Daarna is het weg en loopt ze normaal.
- Ik heb het idee dat ze dunner is geworden
- Ze wordt geirriteerd als ik haar aai bij haar 'heup', waar ze het eerder fijn vond als ik haar kriebelde. Ook als ik haar langs de zijkant van haar hoofd aai, krijgt ze een gek 'spasme' in haar kaak (even open en klappert een beetje). Ze lijkt dat ook niet fijn te vinden.

Ik zat te denken aan een soort artrose, maar als ik op Youtube kijk naar video's van katten die dit hebben, vind ik dit er totaal niet op lijken.

Alle tips/ideeen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat springt niet meer, last van evenwicht, afgevallen, en vind sommige aanrakingen vervelend

Bericht door Zotvanpoezen »

Oeps, bericht 2 x verstuurd en kon het niet meer wissen :oops:
Laatst gewijzigd door Zotvanpoezen op 16 aug 2021 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat springt niet meer, last van evenwicht, afgevallen, en vind sommige aanrakingen vervelend

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi,
Sorry voor mijn late reactie, ik had jouw berichtje niet gezien :oops:
De klachten lijken totaal niet op artrose.
Ben je intussen al naar de da geweest met je poes? Ze zal wel pijn hebben. Dat ze vermagerd is, is ook verontrustend.
En ook dat wankelen is niet normaal...
Ze heeft ook pijn in de bek en/of kaak waarschijnlijk en daardoor minder in staat om te eten.
Misschien aangereden geweest? Of gevallen?
Indien je haar nog niet laten onderzoeken hebt, neem dan zo snel mogelijk een afspraak!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie