Of hoofdje? Kat wankelt heeeel af en toe

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Slifje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2021 17:39

Of hoofdje? Kat wankelt heeeel af en toe

Bericht door Slifje »

Aangezien de dierenartsen voor een raadsel staan probeer ik ook even langs deze weg. Mijn lieve schat becca is ziek en ze vinden niet wat. Het begon een tweetal weken geleden met het feit dat ik ze af en toe wat wiebelde op haar poten. Echt enkele seconden en nadien stormt ze rond alsof er niks aan de hand is. Ze eet, drinkt goed, is alert. Vorige week is had ze echter ineens zo een moment op mijn schoot en is ze zo uit de zetel geschoven, gevallen. Zowel becje als ik waren serieus van slag dus diezelfde dag richting dierenarts. We dachten initieel aan iets epilepsie achtig. Dus bloed getrokken en veel onderzocht (nieren,lever, fip, schildklier, infectiewaarden,...). Alles ok in het bloed dus geen secundaire epilepsie. En primaire komt blijkbaar niet zo vaak voor. Voor de rest ook geen koorts, goede reflexen, niets te zien aan oren, ogen, bloeddruk ok,... en dus wij terug naar huis met vit b om bij te geven. De komende 2 dagen waren ok. 1 a 2 momenten waar ze even minimaal wankelde. Maandag was echter een slechtere dag dus opnieuw afspraak bij DA gemaakt voor dinsdag. Dinsdag nog eens extra naar oren gekeken voor middenoor ontsteking enzo en ook nr hart geluisterd. Ineens maakte ze zich daar zorgen over. Ze zei dat het heel anders klonk dan tijdens het vorige bezoek. Ze sprak over tachycardie. Dus diezelfde dag met spoed richting Berchem naar cardioloog. Tijdens onderzoek (incl ecg) geen afwijkingen te zien of horen. Nu zie hij wel dat het nog steeds kan dat ze maar af en toe hartritmestoornissen heeft. Dat kan hij niet uitsluiten maar er was geen verdikking van de hartspier ofzo te zien dus geen medicatie. Opnieuw was het plan om rust in te bouwen want het bakje, de auto bezorgen haar toch wel stress tot ze gisteren van haar krabpaal viel. En dus dierenarts terug langsgekomen. Hart klonk ok. Vandaag foto’s van lijfje laten nemen bij andere dierenarts. Die van mij heeft dat niet. Alles ok daar. Zij dacht eerder aan petit mals, bloeddrukval, suikerval (maar werd ook getest), mss toch iets epileptisch alhoewel mijn beschrijving niet helemaal klopt met een epilepsie aanval. We staan dus voor een raadsel. Evt volgende stap is neurologisch onderzoek met CT scan. Maar dat is onder narcose en in Gent. Ik woon in Leuven. Dus weer ontzettend veel stress. Ik beschrijf even wat ze doet: het duurt luttele seconden, ze begint dan te lekken aan haar bek, smekt wat, schud met haar hoofd en is dan wat wankel. Vooral als ze dan op hoogte staat is dat soms gevaarlijk en misstapt ze zich waardoor ze valt. Nadien is ze weer helemaal ok. Ze is 4 jaar. Soms is het 1 keer per dag, soms 4-5 keer. Ze is mijn alles maar ik wil haar ook geen stress aandoen die niks oplevert. Herkennen jullie deze symptomen? Heeft er iemand raad? Heeft iemand ervaring met hartproblemen die niet altijd zichtbaar zijn maar tussentijds komen? Ze hebben mij nu het advies gegeven even af te wachten en te monitoren. Wat doet ze voordien, nadien,... en proberen te filmen maar omdat het maar paar seconden duurt is dat niet eenvoudig. Maar een filmpje zou hen kunnen helpen omdat dat meer zegt dan mijn beschrijving. Ik heb er al een helse week opzitten. Ik slaap amper, ben voortdurend waakzaam, als ik van de winkel terugkom hoop ik dat ze nog leeft :(
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Of hoofdje? Kat wankelt heeeel af en toe

Bericht door Zotvanpoezen »

Lijkt het (als ze een "aanval" krijgt) of ze met haar pootjes haar bekje probeert schoon te vegen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Of hoofdje? Kat wankelt heeeel af en toe

Bericht door Russian mob »

Bij mijn oude kat begon een aanval met smakken, geen contact met haar kunnen krijgen, kwijlen en haar hoofd 1 kant opdraaien. Soms bleef het daarbij en was het binnen een minuut voorbij. Dan schudde haar koppie vanwege al het kwijl. En soms was het de aanloop naar een gegeneraliseerde epileptische aanval. Dus inclusief omvallen, met de pootjes fietsen etc.
Die had een aandoening in haar koppie, waarvan niet duidelijk was of het er altijd heeft gezeten. Het gaf in ieder geval pas problemen toen ze een jaar of 14 was. De neuroloog gaf destijds aan dat ze problemen in het koppie vaker zien bij seniorkatten. Jouw kat is veel jonger, de kans op dezelfde oorzaak zou bijna nihil moeten zijn. Wel lijkt wat je beschrijft op hoe een partiële epileptische aanval bij mijn oude kat kon verlopen.

Ik heb eventueel wel een filmpje van een partiële aanval voor je ter vergelijking
Plaats reactie