Jonge kater met HCM in laten slapen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
elsenabel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2021 11:16

Jonge kater met HCM in laten slapen

Bericht door elsenabel »

Hey lieve kattenliefhebbers,

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Elisabeth en ik heb sinds gisteren nog 1 kater van 9 maanden thuis, genaamd Abel.

Hiervoor hadden we ook een andere kater van 9 maanden oud, Hippety Hop. Afgelopen december zijn wij met hem naar de dierenarts gegaan omdat hij enorm kon janken en daarna constant in huis plaste. Poepen op de bak deed hij wel, en het was geen sproeien. Dierenarts zei dat we hem dan moesten laten castreren maar tijdens de controle bleek dat hij een hartruis had. Castratie uitgesteld en een echo laten maken op 4 januari. Daaruit bleek dat kleine Hippety HCM had, en voor zijn leeftijd al een vergevorderd stadium. Wij hadden dit nooit verwacht, het is dat de dierenarts “toevallig” de hartruis ontdekte. Wij vonden dat Hippety Hop geen raar gedrag vertoonde in vergelijking tot Abel, hij sliep alleen iets meer, knorde afentoe en groeide niet zo hard als Abel, maar Abeltje at ook wel enorm veel.

We hebben daarna medicijnen meegekregen en moesten over 2 weken terugkomen om te bespreken hoe het nu met Hippety ging.
Gisteren was die dag, wij richting de dierenarts. Besproken hoe nu verder en ik vertelde dat de hele combinatie van het plassen en de zorgen om zijn hartje mij enorm aan het twijfelen maakten. De dierenarts vertelde volgens dat Hippety hooguit nog een jaartje te leven had MET medicijnen en dat we om de 2/3 weken terug moesten komen en om de 3 tot 6 maanden een echo moesten laten maken om te kijken hoe het hartje zich ontwikkelde. Aangezien het met Hippety alleen maar slechter kon gaan en niet beter hebben we op datzelfde moment besloten om hem direct te laten inslapen. Op dat moment voelde het “goed”, ik wilde niet afwachten op het moment dat hij pijn zou krijgen of een hartaanval ten gevolge van zijn ziekte, en ik was ook bang dat het plassen hem pijn deed vanwege het extreme miauwen, ookal konden ze niks vinden na meerdere onderzoeken.

Maar vandaag heb ik toch “spijt”. Een enorm schuldgevoel. Hippety Hop gedroeg zich nog normaal en sprong nog alle kanten op en kwam nog gezellig knuffelen, ookal hij had afentoe zijn momentjes dat ‘ie enorm onrustig was en miauwde of dat hij enorm veel sliep. Het was een ziek katje, dat is een ding wat zeker is, maar ik heb nu een enorm schuldgevoel dat we misschien te snel hebben gehandeld en ik mis hem enorm...
Ik wil graag aan jullie vragen wat jullie in deze situatie hadden gedaan zodat dit een leermoment voor mij wordt.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Jonge kater met HCM in laten slapen

Bericht door Ani »

Je hebt naast de goede momenten die je kitten had ook zorgen gehad. Je schrijft dat je niet wilde afwachten tot hij pijn zou krijgen of een hartaanval. Daar voelde je blijkbaar angst bij, wat meegespeeld heeft in de beslissing tot euthanasie. Je hebt meegemaakt dat hij extreem mauwde bij het plassen, dat doet ook wat met je.

Het is een heftig dilemma waar je voor gestaan hebt en de keuze die jullie wellicht iets te snel hebben gemaakt. Het was denk ik beter geweest als de dierenarts jullie geadviseerd had om bedenktijd te nemen en alles goed te overwegen en door te praten. En jullie met vragen hadden kunnen bellen of mailen. Ik heb nooit met een dergelijke situatie/dilemma te maken gehad, maar kan me je ellendige gevoel wat je op dit moment hebt voorstellen.

Lees op dit forum verhalen van anderen, misschien helpt dit jou enigszins. Sterkte.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Re: Jonge kater met HCM in laten slapen

Bericht door Kyrapip »

Hele late reactie omdat ik dit forum ook nog aan het ontdekken ben sinds kort..

Ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen. Heel erg dapper en in belang van je dier 🙏🏻
Ook al kan de dierenarts niks vinden, jij voelde heel goed aan dat het niet goed met hem ging..
heel hard mauwen, overal plassen en niet groeien is geen goeie combi bij een kitten..

Dierenartsen die dit soort dingen zeggen , ik citeerp: De dierenarts vertelde volgens dat Hippety hooguit nog een jaartje te leven had MET medicijnen en dat we om de 2/3 weken terug moesten komen en om de 3 tot 6 maanden een echo moesten laten maken om te kijken hoe het hartje zich ontwikkelde.

Zulke dierenartsen zijn meestal de besten, die kikken niet op kwantiteit maar op kwaliteit van leven. Zij zien het dier en niet het geld en het interessante traject wat ze dan ook eens van dichtbij kunnen meemaken.. Als je dit achteraf aan je dierenarts zou voorleggen zou hij/zij waarschijnlijk zeggen dat ie ook doelde op euthanasie. Maar ze mogen er niet echt op aandringen omdat je zelf als eigenaar de keus moet maken. Het is ook de toon waarop. Ik lees het zelfs al in deze ene zin dat er duidelijk bedoelt word dat er toch niet zoveel meer in zit,.. pillen, veel onderzoeken, elke keer stress van naar de dierenarts gaan, jij elke keer stress als je kat zich even anders gedraagt..

Ik heb mijn hele leven al dieren en vaker soortgelijk geval als bij jou meegemaakt maar ook juist de keerzijde (toen ik de dierenarts taal nog niet goed verstond, maar ook toen ik dierenartsen had die voor hun eigen leerschool nog wel vanalles willen proberen) en had toen juist vooral spijt dat ik toch gewacht had en een dier onnodig met pijn heb laten staan..

Geloof me als ik zeg dat je dit gevoel alleen maar hebt omdat die gebaseerd is op je verdriet en gemis. Als je rationeel nadenkt voel je wel dat je een volgende keer dezelfde keuze zou maken..
(Hooguit zou je eerst nog een paar dagen afscheid willen nemen maar dan blijf je ook al die weken of dagen twijfelen, dat hoort erbij, hoe meer je twijfelt hoe meer je van je dier houdt en het beste wilt..)
Plaats reactie