Pea

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Pea

Bericht door Tibby »

Ik las hier over pea. Poes Tibby is nu iets meer dan een week mank. De onsior doet niets tegen de pijn. Tibby heeft chronisch nierfalen.
Ze krijgt nu een weekje Flexadin.
Is het een idee om pea te proberen?
En zo ja, welke/waar kan ik het beste kopen en hoeveel is er nodig?
Cerna

Re: Pea

Bericht door Cerna »

Het duurt een behoorlijk lange tijd voordat PEA zijn werk doet - maar dan werkt het ook geweldig! - en wanneer het mankzijn niet veroorzaakt wordt door artrose, vrees ik dat de kat dan een lange tijd (paar weken) met pijn moet blijven rondlopen.

Wanneer je een alternatieve pijnstiller zoekt die de nieren niet belast kun je dan beter denken aan Analgos van de Huisdierendokter. Het is een milde pijnstiller dus verwacht er geen wonderen van, maar het is beter dan niets en ik denk ook dat een beetje pijn in dit geval beter is dan geen pijn omdat de kat zich dan uit zichzelf wel zal ontzien.
En mank lopen moet toch door rust en tijd genezen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Bedankt Cerna.
Eerlijk gezegd weet ik niet of het wel of niet artrose is.
Cerna

Re: Pea

Bericht door Cerna »

Mocht je toch PEA in het achterhoofd willen houden: ik heb het gekocht bij: https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... puur.html/
en geef Amber een halve capsule per keer. Ik geef het in drie kleine spuitjes met 1 ml water, maar ik weet dat Denise (Synemios) de helft overdoet in een andere capsule (maat 4). Omdat het bij mij goed lukt met spuitjes, heb ik het met een capsule nog niet geprobeerd. https://www.medpets.nl/lege+capsules/?sqr=capsules
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Bedankt Cerna. Kan het niet door bijvoorbeeld een liquidsnack worden gemixt?
Cerna

Re: Pea

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat je onder een liquidsnack verstaat, maar wanneer het iets om te drinken is dan kan dat wel want de poeder is smakeloos. Ik zou dan echter niet teveel geven want Tibby moet het wel helemaal opslobberen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea

Bericht door Synemios »

Eens met Annet, ook over de analgos etc.
Hier hele goede ervaringen ook met PEA maar helaas wel pas na een tijd geven.
Je kunt het ook door de liquid snack doen of door wat nat voer inderdaad.
Lizzy heeft soms ineens geen zin om te alles op te eten dus zij krijgt een capsule.
Luna krijgt het door haar nat voer, toch typisch dat zij eigenlijk ook amper meer braakt en een stuk vrolijker is sinds ze pea krijgt.
(Ik heb geen aandelen ;-) )
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Haha! Goed om te horen dat jullie zo enthousiast zijn. Liquidsnack zijn de redding van het jaar. Tibby is er zo enorm gek op, dat er echt heel veel aan de hand moet zijn, wil ze wat laten staan. Maar voor de zekerheid geef ik wel altijd een halve. Vanmorgen plotseling minder last van haar pootje. Maar ga toch even denken over pea, want ze heeft sowieso al jaren artrose. Ze is alleen nooit mank geweest.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Dit is hoe ze haar pootje houdt.
https://myalbum.com/photo/3QEgKdnow56c/1k0.jpg
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea

Bericht door Synemios »

Heb je het pootje ( inclusief voetzooltje) zelf al eens na gekeken?
Dat daar niets open ligt of in zit ofzo.
Ik weet dat het hier met Nero en Oscar ook op en af ging wat de artrose betreft.
Ik heb hier uiteindelijk alles aangepast ( overal opstapjes etc gezet) en ook dat leek te helpen.
Toen kende ik nog geen pea.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Wanneer ik een afstapje bij de bank zet dan springt ze naast het afstapje van de bank. Volgens mij is er aan het pootje niets te zien. De dierenarts had het ook bekeken/ betast.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Ik lees ook over traumeel. Is dat ook geschikt voor een nierfalen kat?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea

Bericht door Synemios »

Ja dan heeft dat weinig zin :lol:
Het blijven katten hè ;-)

Traumeel:

Voor zover ik het weet wel.
Maar ik heb me daar niet heel erg in verdiept.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Pea

Bericht door Tibby »

Ik vind de vorm van haar pootje toch een beetje apart. Ze heeft minder pijn dan in het begin, maar loopt nog mank. Het gekke is dat ze niet zo lijkt te zitten met van de bank springen. Ik ben bang dat vanwege de aparte vorm van haar pootje (het lijkt bij belasting een beetje typisch door te buigen) er toch een foto moet worden gemaakt. Ik heb haar net weer een beetje behoorlijk aan het eten nadat haar eetlust vermoedelijk door de medicijnen was ingezakt.
Ik heb het idee dat de spieren/pezen in het pootje een opdonder hebben gehad. Ze blijft soms heel erg aan de bank hangen. Ik heb haar al een aantal malen los moeten knippen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea

Bericht door Synemios »

Als de vorm vreemd is dan ben ik bang dat je inderdaad een röntgen-foto moet laten maken.
Andere optie is om een filmpje of normale foto te maken en die opsturen naar de dierenarts.
Maar dan moet het wel heel duidelijk zijn en dan kijken wat ze zeggen.
Bedoel je dat ze met haar nageltjes blijft hangen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie