Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Ben al een tijdje niet meer actief geweest hier, maar heb nu toch behoefte om even het een en ander van mij af te schrijven... 1 van mijn katjes loopt namelijk mank en we zitten vol in de medische molen om te zien wat het nu is en wat we voor haar kunnen doen. Iets wat je niet ziet aankomen bij een katje van 2,5 jaar... :cry:

Wat ik met dit topic wil is vooral even alles op een rijtje kunnen zetten en van mij af kunnen schrijven. De eerste post zal dus ook een lang overzicht zijn van 4 maanden dokteren. Verder hoop ik dat er hier mensen zijn die iets gelijkwaardigs hebben meegemaakt die tips hebben voor mij of me wat hoop/toekomstperspectief kunnen bieden. Want soms lijken zelfs de experts het niet meer te weten met haar :roll:

Maar laten we eerst even beginnen bij het begin. Het gaat allemaal om deze kleine dame:
Afbeelding

Vixey is nu dus 2,5 jaar oud en vanaf dat ze 10 weken was bij mij. Ze deelt het huis met haar vriendin Dusty van 3,5 jaar. Alleen in de zomer mag ze mee naar buiten de tuin in, maar dan altijd aan een tuigje. Het is echt een enorme knuffel die het liefst elke dag, de hele dag op schoot ligt en ze zou ook nooit haar nageltjes uitslaan of bijten.

Half augustus kwamen we thuis van visite en liep Vix in ene mank. Ze ontlaste haar pootje en wilde er niet op staan. We hebben het een halve week aangekeken (misschien verrekt?), maar het werd niet beter dus op naar de dierenarts. Eerste vraag is dan natuurlijk altijd: is ze aangereden of bijvoorbeeld van een trap gevallen? Maar met een binnenkat en dichte trap blijven er niet veel valrisico's over.. Mogelijk van een kast gevallen met spelen of iets? Ze is best onhandig :eshifty: Alles werd nagekeken, maar niks was dik of warm. Wel reageerde ze erg gevoelig op het naar buiten draaien van haar schouder. We werden naar huis gestuurd met Meloxicam en moesten het maar twee weken aankijken.

Op meloxicam voor 2,5 kg (ze is 3,5 kg) deed ze het super goed. Liep niet meer mank en speelde weer met Dusty. Maar toen we na twee weken stopten liep ze de dag erna meteen weer helemaal kreupel. Dus terug naar de dierenarts gegaan en een afspraak gemaakt voor een rontgenfoto. Toen begon eigenlijk het "ik weet het niet" spelletje. Er leken wat kleine losse botfragmentjes te zijn, maar het was vrij onduidelijk. Dus dierenarts heeft overlegt met een radioloog welke het ook onduidelijk vond. Vervolgens zijn we dus doorgestuurd naar een orthopeet in een medisch dierencentrum.

Inmiddels liep Vix al 2 maanden op en af mank. Ene moment was er niks aan de hand en volgende liep ze echt op drie poten. Afhankelijk van hoeveel last ze had gaven we meer of minder meloxicam en dat ging best prima. Maar zo eind oktober kon ze toch echt niet meer zonder en zaten we standaard op een dosis voor 3 kg kat..

Eenmaal bij de ortopeet zijn er extra foto's gemaakt waarbij het vermoeden ontstond dat het probleem niet in haar schouder, maar elleboog zat. Met de foto konden ze alleen niet heel veel zien dus moest er een CT scan gemaakt worden. Ook zo leuk als ze er dan bij zeggen dat deze duur is en dat ze niet kunnen garanderen dat ze er wat op zien en er dan dus een diagnose is.... Ook gaven ze al meteen aan dat ze niet wisten wat er te verwachten viel. Een kat die opeens mank loopt komt niet vaak voor. Laat staan 1 van 2,5 jaar oud.... Dit werd eigenlijk alleen gezien bij honden :edoh:

Na eerst weer overleg met mijn eigen dierenarts, bleek een CT scan wel de enige optie. Vix kreeg duidelijk steeds meer pijn en liep nu zelfs met voor 3 kg kat meloxicam nog kreupel. We begonnen er al rekening mee te houden dat zelfs een pootamputatie nu een reeele optie was. :-(

Vorige week is ze dus voor de CT geweest. Uitslag: het zit inderdaad in haar elleboog. Conclusie van de orthopeet is:

"De combinatie van bevindingen van de rechter elleboog kunnen passen bij een heftige
artritis - dan wel auto-immuun, dan wel infectieus -, maar kunnen ook reactie zijn op een
doorgemaakt trauma, of degeneratieve veranderingen secundair aan elleboog dysplasie.
Echter, de aanwijzingen voor elleboog dysplasie zijn vrij weinig in verhouding met de forse
botnieuwvormingen en overvulling. "

Ook in haar linkerelleboog zijn lichte afwijkingen gevonden. Wat precies snap ik alleen niet helemaal en moet ik nog op doorvragen. De orthopeet schreef daar dit over:
"- Aan de randen van het ellebooggewricht zijn geringe botnieuwvormingen aanwezig in het
kader van secundaire osteoartrose.
- Het mediale coronoid is gering onregelmatig van structuur en vorm.
- Er is een geringe incongruentie zichtbaar tussen radius en ulna, waarbij het humeroradiale
gewricht duidelijk nauwer toont dan het humeroulnaire gewricht. Er is geen distinctieve stapvorming zichtbaar tussen radius en ulna. "

Het verslag heb ik vandaag ontvangen en gisteren heb ik telefonisch met de orthopeet gesproken. Vrijdag ga ik de resultaten nog met mijn eigen dierenarts bespreken. Voor nu weet ik echt niet wat we kunnen verwachten qua behandelingen en toekomstperspectief. Zoveel vragen....:
- Kan ze pijn vrij worden?
- Wat is de oorzaak van de ontsteking/artrose? Trauma lijkt heel onwaarschijnlijk, dus mogelijk erfelijk?
- Weten deze mensen wel wat ze doen of modderen ze maar wat aan? Steeds weer hoor ik hoe weinig dit voorkomt bij katten en dat ze dus ook niet precies weten wat het is... Gaat het volgende onderzoek dan eindelijk wel wat duidelijkheid geven over vervolgstappen en haar toekomst perspectief?

Voor nu willen ze in het medisch centrum haar weer een roesje geven (wordt dan de 4de sinds augustus) en een biopt nemen van beide ellebogen. Dit kost weer een paar honderd euro en dan zijn we nog steeds niet met een oplossing bezig, maar alleen met de diagnose.. :roll: Dus nu eerst in overleg met mijn eigen dierenarts. Het is wel fijn dit eerst met hem te kunnen bespreken en ook te overleggen of hij de biopt kan doen bijvoorbeeld. Ik heb een praktische dierenarts die het beste met het beestje voor heeft, maar niet eindeloos blijft dokteren. Heel fijn om dan met zo'n iemand goed contact te hebben en dat hij wil meedenken.

Maar duimen jullie mee voor mijn kleine Vixey? Dat we snel echt weten wat er nu aan de hand is zodat ze weer pijn vrij een jonge kat kan zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door Tibby »

Ik zie dat je bericht al van 2 december is. Hoe is het nu met Vixey? Ik hoop dat de dierenarts iets voor haar heeft kunnen doen. Zou glucosamine een optie kunnen zijn?
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Helaas zijn we nog niet veel verder. Mijn dierenarts gaf aan dat het beter was de biopt bij het medisch centrum te laten maken dus dat hebben ze afgelopen vrijdag gedaan. Gelukkig geen problemen gehad weer met het roesje, maar de orthopeet gaf wel duidelijk aan dat ze pijn heeft. Zelfs met de metacam en het roesje trok ze haar poot weg bij het aanprikken. Beide voorpoten werden geprikt en met haar goede gaf ze geen enkele reactie, dus dat was wel duidelijk..

We hebben nu voor een week een antiobiotica meegekregen die ook iets imuunsupressend werkt om te kijken wat dit doet tot we de uitslag van de biopten krijgen (eind komende week). En ondertussen door met de metacam, al ben ik daar ook geen fan van

Glucosamine ken ik niet, ga ik zeker even naar kijken. Al die rotzooi in dat kleine jonge katje vind ik maar niks.. ze krijgt express s'ochtends KVV met nog extra vochten en s'avonds hoogkwaliteit (>80% vlees en graanvrij) brok om te zorgen dat de niertjes goed blijven (beter voorkomen dan genezen), maar deze medicijnen zullen wel een aanslag zijn. Gelukkig is ze pas 2,5 jaar, dus schade zal er nog niet zijn denk ik
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door Tibby »

Wat enorm vervelend dat er nog steeds niets is ontdekt. Wat verwachten ze in de biopten te ontdekken?

Of misschien is dit een optie: https://www.bewegenzonderpijn.com/groen ... ond-paard/

Of Synopet.

Je leest geregeld goede ervaringen met dergelijke middelen.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Met de biopten hopen ze te achterhalen of de ontsteking door een bacterie komt, autoimmuun is of dat het mogelijk een tumor is. Tumor en autoimmuun lijken niet heel logisch, vanwege haar leeftijd en omdat het maar in 1 poot zit, maar beter sluiten we het wel uit.

Ik ga je linkje en Synopet van de week even bekijken.. Altijd fijn om haar wat te kunnen ondersteunen met supplementen, maar wil ook niet teveel tegelijk gaan proberen.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door Tibby »

Is er al een uitslag van de biopten?
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Nee helaas nog niet. Maar hij had ook aangegeven tweede helft van deze week, dus vandaag zou het op zn vroegst zijn. De antiobiotica lijkt wel al effect te hebben. Ze loopt nu al twee dagen niet mank en is ook weer meer haarzelf. Ben wel nog heel benieuwd naar de uitslagen en ook nog bang voor een terugval, maar dit is wel voorzichtig positief
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door Tibby »

Goed dat de antibiotica werkt.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Net de uitslagen van de biopten van Vix gehad. Links was (zoals verwacht) geen afwijking te zien. Dit was normale gewrichtsvloeistof. Rechts bestond de vloeistof uit witte bloedcellen (dus ontsteking), maar waren er niet direct bacterien te zien. De kweek gaf vervolgens wel aan dat er 4 verschillende bacterien waren wat overeenkomt met een infectie van buitenaf. Hoogstwaarschijnlijk komt dit alles dus door een speelse krab/bijtwond van haar vriendinnetje Dusty. De antibiotica die we haar nu geven lijkt te werken, dus hier moeten we nog 3 weken mee door gaan. Ondertussen langzaam kijken of we de pijnstilling weer af kunnen bouwen. Na 3 weken vooral erg alert zijn dat het weg is door te zien of ze niet weer meer pijn krijgt.

Voorzichtig positief dus, lijkt erop dat het met een sisser afloopt en ze straks weer zonder medicatie kan. Maar dit is nog wel afwachten doordat we niet weten hoeveel pijn de artrose haar nu al gaat geven. Die schade zit er en kunnen we niks aan doen. De orthopeet gaf aan dat als ze pijn eraan heeft we derest van haar leven lage pijnmedicatie moeten geven. Ook gaf hij aan dat het een idee kan zijn haar op Hills J/D te zetten. Ze zou er dan nooit ander voer of snoepjes enzo meer bij mogen. Ik ben voorstander van vers vlees/blikvoer met extra water omdat katten al weinig drinken. Ook voer ik graag voer met hoog vlees gehalte en graanvrij. Een brok wat als hoofdbestandsdeel uit granen bestaat vind ik dus ook geen optie. Snel maar eens mij gaan verdiepen in glucosamine en andere supplementen die ik haar los kan geven en hetzelfde effect zullen geven als het Hills voer.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door Tibby »

Mooi dat nu alles bekend is, maar wel heel jammer dat het probleem niet helemaal zal herstellen.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Ik heb in elk geval synopet feli-syn gekocht. Ik lees er goede verhalen (o.a. via de link hier, maar ook op meerdere andere sites) over en dit zou alle ondersteunende stoffen moeten bevatten waardoor ik niet meerdere supplementen hoef te geven. Ik heb in elk geval een beter gevoel bij dit supplement dan bij een brok met maar 30% vlees 😇 en nu maar hopen dat ze hiermee pijn vrij wordt en nog minstens 18 jaar hier rond mag hobbelen 😁
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder.. om even van mij af te schrijven en om hopelijk wat ervaringen op te doen deel ik hier wat we het afgelopen jaar hebben gedaan.

Na het biopt en de antibiotica ging het even goed om vervolgens weer dezelfde klachten te krijgen. Daarop volgde weer een biopt met dezelfde resultaten en dus weer antibiotica. Ook toen ging het weer 2 maanden goed, waarna haar poot in ene dik werd. Nu liep ze niet echt mank, maar had er duidelijk last van. Dit bleek een abses te zijn die na een paar dagen open ging onderaan haar poot waarna ze er geen last meer van had. Helaas ging de wond niet dicht, dus moest ze een kap op en werd er een swap genomen. De kap liet ze wonderbaarlijk goed toe, dus dat was fijn. Uit de swap kwam net als uit de biopt niks, maar liet op kweek wel bacterien zien. Die dus behandeld en de poot ging weer mooi dicht. 2 maanden later echter, werd dezelfde plek dicht en sprong het abses op dezelfde plek weer open. Wilde weer niet dicht dus het verhaal herhaald met de hoop dat de eerste ontsteking gewoon nog niet goed weg was. Toen deze dicht was, kreeg ze binnen een maand bovenaan haar poot eenzelfde abses....

Dus weer naar het medisch centrum terug gestuurd om nu te kijken wat alle problemen veroorzaakt. Kort samengevat hadden ze gewoon geen flauw idee... Om toch een virus als HIV enzo uit te sluiten is een uitgebreid bloed onderzoek gedaan, maar er was niets afwijkend...

Al met al waren we nu 1,5 jaar en 2.500 euro verder en nog wisten ze niks. Nu kwamen ze met de hypothese dat er een bacterie als tuberculose in het weefsel kon zitten of dat het toch een tumor was. Voorstel was een weefselonderzoek te doen waarvoor door de chirurg dan het ontstekingsgebied weggehaald zou worden. Kosten: 1000 euro...

We hebben inmiddels geen vertrouwen meer in het medisch centrum en krijgen ook geen antwoorden op vragen over het behandelperspectief. We hadden graag geweten hoe groot ze de kans achten dat er iets uit komt wat met medicatie op te lossen is, maar je krijgt alleen antwoorden als we begrijpen je twijfel

Na goed overleg dus afgesproken met onze eigen dierenarts dat we niet verder onderzoeken en volgende week haar poot laten amputeren. Zo hoeft ze niet meer eindeloos op en neer voor onderzoeken en zijn hopelijk de problemen opgelost. Het risico is alleen dat er iets in haar lijfje zit wat dan elders terug komt, maar na 1.5 jaar enkel klachten in 1 poot lijkt het ons de moeite waard dit te proberen.

Nu zit ik alleen weer in de stress voor de herstelperiode. Op 3 poten kan ze prima leven en ze is ook nog jong (wordt in mei 4), maar hoe pak je de eerste dagen/weken aan? Hoe zorg je dat de wond niet ontsteekt, ze niet te snel van te hoog springt, dat onze andere kat haar niet teveel lastig valt.... Vooral doordt Vix niet snel leert geeft dat ons wel wat zorgen. In een bench opsluiten doen we liever niet want ze is zo aanhankelijk dat ze eigenlijk niets anders wil dan op schoot liggen met af en toe wat spelen met Dusty

Mijn dierenarts zegt dat je niets hoeft aan te passen in huis voor de eerste dagen, maar online lees je uiteenlopende verhalen van opsluiten in een bench tot een losse lege kamer maken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

Voor als in de toekomst nog iemand ervaringen zoekt bij een voorpoot amputatie, ik heb op bokt een klein verslag bijgehouden. Omdat ik het zelf nog lastig vond ervaringen te vinden, zet ik hier een linkje neer. Je hoeft namelijk geen lid te zijn om het te kunnen lezen, en het scheelt veel dubbel typ werk :) https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=2049071.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door Zotvanpoezen »

De wond van Vix is mooi genezen. Ik hoop dan de ontstekingen en pijn nu voorgoed wegblijven!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Elleboogproblemen Vixey - van mank naar....

Bericht door maliejane »

De wond is zeker mooi genezen! Sinda gisteravond loopt ze zonder kap en nog steeds geen rode huid dus gaat top! Nu alleen duimen inderdaad dat het weg blijft
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Plaats reactie