Scottish Fold met vergroeingen van het kraakbeen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Kat-2020
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2020 16:54

Scottish Fold met vergroeingen van het kraakbeen

Bericht door Kat-2020 »

Als we hadden geweten dat deze ras een afwijking had...... :cry:

Onze Binky is nu inmiddels 6 jaar oud en helaas heeft hij nu alweer 2 jaar last van Osteodystrophie (Osteochondrodysplasia). Dit is een vergroeiing van het kraakbeen wat blijkbaar dus vaker voorkomt bij dit ras als ze niet goed gefokt zijn.
Het is een ontzettend lief beestje, haalt niet uit en krapt niet. Maar komt altijd bij je zitten en spint de hele dag door.

2 jaar geleden zijn wij erachter gekomen (omdat meerdere katten uit het nestje deze afwijking hadden) dat onze kat Binky ook last heeft van deze vergroeiingen. Helaas zijn we sindsdien genoodzaakt om elke morgen de medcatie Metacam te geven.
Binky weegt 4,5 kilo en en zit momenteel van de mendicatie al aan de 4 (gaat op gewicht). Dat betekend dat ik volgens mij nog maar 1 keer kan verhogen.
Tot ons grote verdriet trekt hij sinds kort tijdens het zitten om ste beurt zijn pootjes in. Met andere woorden... hij heeft pijn. :cry:
Ondanks de pijn, springt hij nog wel het aanrecht op en af, loopt ie de trap op en volgt hij je nog steeds overal naar toe.
Hij spint nog steeds, eet goed en buiten die pootjes om lijkt er niks aan de hand. --> al geeft hij wel vaak over, ook hiervan denk ik dat dit door de pijn komt.

Vandaag de dag zegt mijn gevoel dat hier een einde aan gaat komen. Maar voordat dit gaat gebeuren wil ik zeker weten dat hier niks aan gedaan kant worden etc.
Ik heb gelezen dat een veterinair orthopeed misschien zou kunnen helpen d.m.v. een operatie, mja ik denk dat dat uitstel van executie is. Doe ik het dan voor mijzelf of voor het plezier van het beestje?
Een deze dagen ga ik daar een afspraak maken.

Mijn vraag aan jullie is:
1. Hebben jullie ervaringen met de vergroeingen van Scottish Folds?
2. Weten jullie misschien een dierenarts o.i.d die hier meer verstand van heeft?
3. Weten jullie een goeie orthopeed (liefst omgeving Gelderland)
4. Wanneer zouden jullie besluiten om je beestje in te laten slapen? Dit vind ik een heel moeilijk besluit omdat hij verder nog ''hartstikke fit is'', maar de pijn kan ik hem niet aandoen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Scottish Fold met vergroeingen van het kraakbeen

Bericht door Dinky »

Hier geen ervaring omdat ik al bekend was met kraakbeenafwijkingen bij de scottish fold. Dat is ook de reden dat de oortjes gevouwen zijn. Daarom mag een scottish fold ook geen nest krijgen met een andere scottish fold omdat de kans op grotere kraakbeenafwijkingen nog groter wordt.

Qua orthopeed weet ik alleen hopmans. Maar geen idee in hoeverre de problemen met operatie verholpen kunnen worden.

Inslapen zou ik doen op het moment dat leven lijden wordt. Wanneer dat is, is heel moeilijk te zeggen op afstand
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie