Kat loopt mank, DA twijfelt.

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Gisteravond kwam ik thuis, toen Juultje vanuit de gang de woonkamer kwam in strompelen. Haar linker pootje wilde ze niet belasten, en ze liep daardoor mank. Ze komt buiten, dus er kan van alles gebeurd zijn. Wel at ze met smaak haar eten op, maar naar buiten wilde ze niet meer en ze heeft de hele avond op schoot gelegen. Ze wist zich geen houding te geven, en probeer haar pootje zoveel mogelijk te ontzien. Ik heb haar een nachtje in het halletje laten slapen, in plaats van boven op bed, zodat ze rust had.
Vanochtend strompelde ze nog steeds, houdt het pootje ook omhoog bij zit, maar heel soms raakt het pootje bij lopen wel de grond.

Vanmiddag bij DA geweest, die haar volledig heeft onderzocht. Ze gaf geen tekenen van pijn bij aanraking en bewegen, maar haar pootje is, aan de voorkant bijna helemaal onderaan, wel wat dikker. Ik heb pijnstilling meegekregen, advies zoveel mogelijk rust te geven, niet naar buiten en aankijken hoe het verder gaat. Als het na het weekend niet beter is, dan terugkomen voor een foto.

Ze gebruikt haar pootje wel om schoon te likken en zichzelf te wassen, ze vouwt het pootje nu ook onder zich bij liggen en zitten. Maar ze ontziet het pootje bij stand en loop.

De DA kon geen wondje ontdekken. Ze twijfelt of het een breukje is, omdat Juultje geen enkel teken van pijn toonde, maar dus wel hinkt. Het zit op een plek die lastig voelen is, omdat alles tegen elkaar aan zit (?)

Ik vind het zo sneu en vind het lastig om nog niet zeker te weten wat er is. Ik probeer haar nu zoveel mogelijk te ontzien, dus op schoot tillen, en eraf zetten, in plaats van laten springen. Maar ze loopt, op 3 pootjes, wel rond, om te eten bijvoorbeeld en soms ben ik te laat, en springt ze op de bank.

DA zei dat injectie pijnstilling eigenlijk meteen al resultaat moest laten zien, maar ik merk nog niks. Ik heb metacam voor thuis meegekregen.

Kan het een kneuzing zijn? Of toch ergens een breukje? Wanneer zou ik verbetering duidelijk moeten zien? Is een weekend afwachten niet te lang? Ik ben zo bang dat ze onnodig lang pijn heeft, ook al houdt ze zich kranig. Maar haar niet te horen smeken om naar buiten te mogen, of sowieso heel hard te mekkeren om eten, of...breekt mijn hart. Ze heeft echt pijn volgens mij, maar geeft geen kick. Is het oké dat ze wel loopt? Of is rust echt helemaal niet bewegen?

Sorry voor de lange post en vele vragen, maar ik ben iemand die zich snel zorgen maakt en dingen lastig in perspectief kan plaatsen. Ik ben geneigd om beren op de weg te zien die steeds groter worden, en ben dan niet in staat om de rust te bewaren. 😔 Dat heeft een oorzaak, maar is verder voor Juultje haar situatie niet relevant.
kittentjes

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door kittentjes »

Ik denk dat jij het beste weet en aanvoelt hoe het met jouw kat gaat. Katten zijn heer en meester in pijn verbergen. Het wil dus niet veel zeggen dat de DA daar geen duidelijk beeld van kreeg wat pijn betreft. Ik zou denk ik wel een foto laten maken. En dan inderdaad morgen voor het weekend is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Bedankt voor je reactie! Ik ga inderdaad toch vandaag weer bellen, pootje lijkt ook dikker dan gisteren. 😕
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Middenvoetsbeentjes op 2 plekken gebroken. Eentje een scheur, de ander is echt verschoven, dus grote kans op operatie. Ze moet absolute rust en dus in een bench. Daar zit ze nu in, maar accepteert ze niet echt nog. En dat zeker 6 weken. 😔
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Dinky »

Ik zou inderdaad ook zeggen dat als het vandaag niet verbeterd was nog eens de da te contacten. Maar dat is dus inmiddels gedaan.

Hier duurde het een paar dagen voordat onze poes zich echt neerlegde bij het in de bench verblijven. Eerste dag was het protest het ergste. Probeer de bench zo comfortabel mogelijk te maken met kleden om lekker op te liggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door kittentjes »

Goed dat je toch gegaan bent, je hebt het goed ingeschat. Lijkt me ook vreselijk benchrust maar het is echt beter voor het herstel. Op een gegeven moment zal hij het meer gaan accepteren. Geef wat leuks of lekkers extra. Misschien een varliaan zakje mits hij daar niet heel wild van wordt juist natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Dinky: dat geeft hoop. Op dit moment breekt ze de bench zo’n beetje af. Wel heel fijn contact met assistente gehad, met tips. En mag altijd bellen wanneer nodig. Dat is fijn. Maar mijn hart breekt. Ze is een echte buiten- en schootkat. En nu is haar ruimte ineens zo onwijs beperkt. Ik negeer nu het gedrag en als ze straks wat rustiger is ga ik er even bij zitten en tegen praten.
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

DA belde terug. Orthopeed had foto's bekeken en er zijn 3 opties:

1. 6 weken benchrust, en niets doen, na 6 weken foto's om te kijken of het genezen is

2. Fixeren met interne pinnetjes, gedaan door orthopeed in Amsterdam, dan zeker 4 weken benchrust

3. zelfde als optie 2, maar dan door lokale DA. Kosten zijn dan lager, en ik hoef geen wereldreis te maken, maar ze benoemde wel dat het dan misschien niet zo chique is als wanneer het door orthopeed gedaan wordt.

Er is sprake van 1 echte breuk, en mogelijk een tweede, of een scheurtje, dat was niet goed te zien. Het zijn de 2 middelsten, dus van nature al wat meer gefixeerd door de omliggende botjes e.d.

Ik heb aangegeven er een weekend over na te denken, en ook te kijken hoe Juultje de bench ervaart. Op advies de bench boven in een kamer gezet, zonder externe prikkels. Op dit moment slaapt ze in haar mandje, nadat ze eerst een aantal keren de hele bench door ging en in de kattenbak bleef liggen.

Ik twijfel enorm wat te doen. Ze is 1.5 jaar. Als ze de bench accepteert zoals ze nu, op dit moment, doet, dan krijgt ze echt rust. Maar is dat voldoende? Pinnetjes stabiliseren het zeker, maar is een hele ingreep en er kunnen complicaties optreden.
Ik wil voor haar het beste resultaat, maar wil haar ook niet meteen belasten met een operatie en alle eventuele gevolgen.
Ik ben gewoon bang dat ik haar blijvende schade meegeef als ik niets doe, maar tevens ook de angst dat ze een ontsteking oploopt, of verklevingen als ik pinnetjes laat zetten...
kittentjes

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door kittentjes »

Zit er nu geen spalk oid omheen om het te fixeren? Ik vraag me af of het dan goed kan groeien namelijk zonder het enigzins vast te zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Nee. Volgens de dierenarts kunnen de botjes zelf nu al weinig, omdat ze ingeklemd zitten tussen de anderen.

Ik heb ondertussen contact gezocht met een andere dierenarts, waar ik ook kwam met Juultje, maar die iets verder weg ligt. Vooral om te horen hoe zij erin staan, en wat ze adviseren. Hopelijk hebben we daarover maandag contact.

Heeft iemand nog tips om de benchtijd voor Juultje zo aangenaam mogelijk te maken? Ik zit er nu zoveel mogelijk naast, maar knuffelen is lastig, als ik voor de bench ga liggen, deurtje open, wil ze toch proberen weg te komen. Dus nu kroelen we door de tralies heen, maar ideaal is het niet. Ik ben bang dat de verveling snel toeslaat, vanavond was ze toch weer even 5 minuten gefrustreerd en druk bezig in de bench. Nu slaapt/soest ze weer.
kittentjes

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door kittentjes »

Miaschien heeft Marloes wat tips voor je
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Marloes501's album: "Lilly"

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Dankjewel Kittentjes! Daar ga ik zeker ook even kijken!

Ik vond een YouTube filmpje voor katten, wat ze erg interessant vond! Heb rustige muziek de hele dag opstaan. En vanochtend toen ik haar bench verschoonde, ging ze zonder morren in de grote reis kooi. Nu heb ik haar op een verhoging voor het slaapkamerraam gezet, mijn matras er naast. Ze dommelt nu wat en lijkt het voor alsnog te accepteren.
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Juultje is uit de bench. Ze heeft 2x gesproeid toen ze in de bench zat, wat voor extra zorgen zorgde. Ik heb mijn logeerkamer ontdaan van alle kasten en dingen waar ze op kon klimmen, en nu kan ze op schoot wanneer ze wil, want ik leef nu ook maar gewoon boven. Ze kan voor het raam zitten, want die reikt tot de grond. Ze sproeit niet meer en is zichtbaar gelukkiger. Ook gesproken met dierenziekenhuis Nunspeet. Die vonden mijn bench-oplossing prima. Morgen ga ik er heen om opnieuw foto’s te laten maken omdat de foto’s van de da waar ik was niet duidelijk genoeg tonen of er sprake is van 1 of 2 breukjes. Bij 1 breukje hoeft een operatie niet, bij 2 wel. Prijs ligt, inclusief nazorg e.d. rond de 800 euro, itt wat de da vertelde over hun keus in Amsterdam, wat rond de 2000 uit zou komen.

Heb er al met al een beter gevoel bij en wacht morgen af wat er uitkomt. Als operatie aanbevolen wordt, dan ga ik daarvoor. Ik weet nu dat ze ook daarna niet terug in de kleine bench hoeft, maar in de logeerkamer mag herstellen.
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Nog een update, vooral ook voor eventuele anderen die in soortgelijke situatie zitten en op zoek zijn naar informatie e.d. (Ik had daar zelf ook behoefte aan)

Vandaag nieuwe foto’s laten maken door een orthopeed. Het middelste middenvoetsbeentje is gebroken, en echt dóór. De andere botjes zijn gewoon gezond, geen breukjes of scheurtjes te bekennen.
Operatie doen ze daarom niet, omdat de andere botjes de breuk fixeren en op zijn plaats houden. Wel wilde de orthopeed een spalk proberen, omdat dat de beste kans van slagen geeft qua volledig helen van de breuk.
Maar wel met een hele waslijst aan dingen om in de gaten te houden ivm andere problemen die kunnen ontstaan. Als spalk niet werkt, dan toch gewoon rust en met 6 weken opnieuw een foto.

Terug in de auto leek alles oké, thuis was ze wat onwennig, wat begrijpelijk is. Ze hinkte vooral op 3 poten, alleen maar goed ook. Maar op een gegeven moment ging te eromheen likken. Gebeld met orthopeed, of dit tot op zeker hoogte oké was. Terwijl we spraken, liep Juultje weg, maakte een lucht sprongetje en de spalk lag af. Nu afgesproken haar niet opnieuw te spalken, maar rust te geven. Over 6 weken wel weer foto’s en hopen op tóch volledig herstel. Mocht het dan echt nog niet goed zijn, bijvoorbeeld qua pijn, dan kijken we verder.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat loopt mank, DA twijfelt.

Bericht door Dinky »

Fijn dat de orthopeed duidelijkheid heeft kunnen geven.
Wel balen dat ze de spalk zo ineens al af had maar wel fijn dat dit tijdens gesprek gebeurde zodat je gelijk kon overleggen over wat nu.

Ik duim dat het voorspoedig gaat genezen en er geen operatie nodig is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie