Besluit ivm senior poes artrose.

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Evelien1961
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2017 15:51

Besluit ivm senior poes artrose.

Bericht door Evelien1961 »

Hallo allemaal.
Mijn lieve poes Dotje van bijna 17 heeft artrose,dat heeft ze al lange tijd maar de laatste maanden gaat het ineens veel slechter. We hadden overal al op en afstapjes gemaakt maar nu kan ze al een paar weken de trap niet meer af, op gaat nog wel maar ook dat gaat hoe langer hoe slechter.

Ze heeft sinds 4 weken novicam en sinds kort ook Flexadin en ik geef haar nu ook 2x per dag een traumeel tabletje maar er is nog steeds geen verbetering te zien, ik heb zelfs het idee dat ze meer achteruit gaat.

Eten en drinken doet ze nog wel goed maar ik heb de bakjes wel op een verhoging staan omdat dat gewoon beter is voor haar, verder ligt en slaapt ze bijna de hele dag. In de nacht is ze vaak onrustig en dat word alleen maar erger; krabben, wassen, likken, een teken van pijn en stress. Ze heeft dus gewoon geen leuk leventje meer, ondanks dat ze het soms nog heerlijk vind als ik haar kam maar ik zie nooit meer dat ze zich lekker uitrekt, ze doet wel een poging maar dat doet gewoon pijn, dat zie ik gewoon, of dat ze lekker in een bolletje gaat liggen.

Ze kan niet meer zelf naar beneden, ik moet haar dragen en naar boven gaat ze alleen als ik achter haar aan loop. De deksels zijn van de kattenbakken gehaald omdat ze niet meer goed kan bewegen, gelukkig poept en plast ze nog wel goed maar omdat ze pijn heeft is wel allemaal moelijker om goed te gaan zitten.😢 Ik weet wel dat ik dit niet wil voor haar en dus heb ik besloten om haar volgende week in te laten slapen. Ik heb al contact met de DA gehad en bel morgen voor een afspraak, helaas kan ik haar niet thuis in laten slapen ivm corona, dat vind ik wel heel vervelend maar ik kan daar niks aan veranderen helaas.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat.

Groetjes Evelien
Cerna

Re: Besluit ivm senior poes artrose.

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte.
Altijd zo moeilijk om een dergelijke beslissing te nemen vooral wanneer ze nog goed eet en drinkt. Maar wanneer zelfs Novacam niet meer helpt dan is het wel heel ernstig en is het denk ik een verstandig besluit.
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Besluit ivm senior poes artrose.

Bericht door Demajai »

Heel veel sterkte.
Altijd moeilijk om een beslissing te nemen.
Love Taiger en Toby
Evelien1961
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2017 15:51

Re: Besluit ivm senior poes artrose.

Bericht door Evelien1961 »

Ik ben vrijdag naar de DA geweest en omdat ik best wel moeite had om al direct een afspraak te maken, hebben ze mij een boekje meegeven met de titel "zijn we niet te vroeg" dat gaat over overdenkingen over het laten in slapen van een dier dat al enige tijd aan "het laatste hoofstuk" bezig is. Ze weet dat ik het altijd heel zwaar heb en ze adviseerde me om het boekje te lezen en dan maandag even contact met haar op te nemen. Het boekje ik inmiddels gelezen en er was voor niet iets nieuws in te lezen maar het heeft me wel 1 ding duidelijk gemaakt, te lang wachten is niet goed, liever 2 weken te vroeg dan 1 dag te laat. Niet jezelf focussen op wat je dier nog kan maar op wat ze niet meer kan.

Vanmorgen vroeg lag ik te kijken naar Dotje en ik aaide haar maar normaal als ik haar aaide dan ging haar rug en staart omhoog maar nu bleef ze gewoon liggen en ik zag een trieste blik in haar ogen en toen wist ik het zeker, het is tijd om afscheid te nemen. Natuurlijk heeft ze ook af en toe nog wel genietmomentjes maar dat ze zich niet meer goed kan bewegen en alleen eet als ik het geef, zegt toch wel veel, ze wil wel maar ze kan gewoon niet meer, haar pootjes zijn zijn zo erg aangetast door de artrose dat ze gewoon wil blijven liggen. En voor het allemaal nog veel erger gaat worden ga ik toch die afspraakmaken voor vrijdag, ik zie natuurlijk erg tegenop maar of ik nu afscheid neem of over 2 weken of over een maand het is en blijft altijd moeilijk. Ik ga haar nog een paar dagen lekker verwennen en dan is het afscheid daar.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Besluit ivm senior poes artrose.

Bericht door Anne »

Ik heb waardering en respect voor je moedige beslissing. Het is goed om in het belang van het dier te denken en te handelen
Artose is een omonkeerbaar proces helaas, heb het met onze Loes* ( hond) meegemaakt en dat was echt geen pretje
Ik denk dat je er heel goed aan doet
Ik wil je de komende dagen heel veel sterkte toewensen voor het komende afscheid
Een knuffel voor de lieve Dotje en voor jouw moedigheid
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie