Artrose

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Suzanne TimoOlli
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2020 15:32
Locatie: Hellevoetsluis

Artrose

Bericht door Suzanne TimoOlli »

Goedemiddag,

MIjn Kater Timo heft sinds een aantal week last van Artrose in zijn linkerheup.
er is een foto gemaakt, rechts ziet eruit als een mooie ronde kogel en links is net een bloemkool.

de DA heft als laatste optie om de hele kop waar de artose zit operatief te verwijderen. alleen is Timo een Britse korthaar van al 13 jaar, en hij heefte en lichte hartruis. dus een operatie wil ik liever niet. de vraag of hij hier uit komt is groot. en dan nog het stukje herstel op zijn leeftijd na de operatie zal zwaar zijn.

hij zit nu op speciaal gewrichtenvoer, zat aan de pijnstiller Novacam (nu lees ik net dat dat wordt afgeraden bij katten), de pijnstiller had ook niet echt effect bij hem. Hij krijgt sinds gisteren nu ook een voedingssupplement Flexadin.

en sinds vandag heb ik pijnstiller Tolfdine ontvangen. echter als ik hem een tabletje geeft dan spuugt hij het steeds uit… als ik het tabletje vervolgens oplost in water en hem dat inspuit met een pupetje in zijn bek.,. dan kwijlt hij de stof er helemaal uit.

iemand nog ideeen.. hoe ik de medicatie bij hem naar binnen kan krijgen?
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Artrose

Bericht door yana »

Oplossen en door een snack mixen?
Mag het opgelost worden? Of zit er een coating omheen?
Evt een “ natuurlijke” pijnstiller vb traumeel. Dat gaat er zo in hier.
Metacam werkt vaak wel erg goed. Is de enige pijnstiller met chronisch pijn en langdurig gebruik als indicatie. Rest is offlabel use. Ik sta ook niet achter de heksenjacht tegen metacam hier. Ja het kan bijwerkingen hebben. Ernstige. Pmol echter ook. Pijn is veel erger voor het systeem. Ik heb het al zo vaak én lang gebruikt hier..
Het werkt ideaal; is perfect doseerbaar en de meeste eten het zó op.
Evt kun je resultaten van het voer en de Flexadin afwachten. Als je alles tegelijk gaat veranderen/toevoegen weet je nog niet wat nou helpt of niet en of extra pijnstilling uberhaupt nodig is
Evelien1961
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2017 15:51

Re: Artrose

Bericht door Evelien1961 »

Mijn poes Dotje heeft ook artrose, zij is bijna 17 jaar. Zij verdraagt bijna geen medicijnen omdat ze chronische maag en darmklachten en daardoor vaak moet overgeven maar wij hebben overal op en afstapjes voor haar neergezet en dat gaat erg goed,de trap af is voor het moeilijkste maar als zij boven is en het gaat niet dan blijft ze lekker boven, we hebben daar een kattenbak staan en ook water en brokken, als ze voelt dat het weer beter gaat komt ze vanzelf weer naar beneden, ze mauwt dan even boven aan de trap en ik ga dan even kijken of het goed gaat. Dit is heel langzaam aan gegroeid en nu is het heel gewoon enals er niemand thuis is, blijft ze lekker boven. Opereren was voor mij ook geen optie omdat ze heel slecht reageert op medicatie. Heel veel sterkte gewenst met Timo. Groetjes Evelien
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Artrose

Bericht door Anne »

Ik gebruik altijd de pillenschieter. Hiermee kun je het heel makkelijk achter in het keeltje ``schieten` en als je daarna op het keeltje drukt moet de kat het wel doorslikken, niet te hard drukken natuurlijk
Mocht het pilletje te klein zijn voor de pillenschieter dan zou je losse capsules kunnen bestellen/kopen en het daarin doen
Succes ermee

@Evelien ik heb je een pb gestuurd, hier ook een poes met chronische maag-darm klachten, heb wat vraagjes voor je
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Artrose

Bericht door kittentjes »

Ik geef pillen op een klein lepeltje, kantel de kop en doe de bek open. Dan zo in het midden laten vallen in het keelgat en even zacht naar beneden masseren op de keel. Werkt vaak goed, soms valt ie net te ver naar voren dan werken ze m er weer uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose

Bericht door Synemios »

Als de reden is dat het pilletje vies is dan stop ik het in een capsule maat 4 en de vegetarische capsules, want de dierlijke reageren ze hier op.
Die zijn klein en ze glijden goed weg, dus het werkt ook als pillen stug zijn.

Ik heb hier ook 2 probleem katten mbt allergieën, ibd en alvleesklier die kan ik ook bijna niets geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie