Verlamming achterhand

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
WendyT
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2020 16:40

Verlamming achterhand

Bericht door WendyT »

Hi allemaal, nieuw hier, en meteen een medische vraag.

Ik heb een dametje hier thuis van bijna 18 (Lara, europees korthaar) die sinds een paar maanden wat last leek te gaan krijgen van haar rug. Twee weken geleden ging ze een beetje zwalken en wat door haar achterhand zakken. Een tripje naar de dierenarts leverde drie opties op:

- kalium tekort vanwege nierproblemen
- neurologisch probleem
- artrose/gewrichtsproblemen

Het eerste leek ons niet omdat ze niet heel lang daarvoor een checkup had gehad en haar nieren het toen nog prima deden. Arts vermoedde artrose. We zijn toen gestart met Novacam.

Dat leek niet erg te helpen, want sinds eind vorige week is ze de controle over haar achterkantje verloren. Ze heeft nog wel gevoel in haar pootjes (terugtrekreflex) maar er zit helemaal geen reflex reactie meer in haar knietjes. Daar zakt ze dus ook doorheen. Ze lijkt geen pijn te hebben maar nu is het een behoorlijk stoicijnse tante. Na bloedonderzoek bleek dat helemaal goed, dus toch foto's genomen en wat blijkt:

behoorlijk pittige botgroei onderaan een aantal wervels (spondylose?) en waarschijnlijk op dezelfde plek een hernia. Zenuwuitval dus.

Ik vind het zo ontzettend moeilijk, want ze mankeert verder helemaal niks. Eet nog, drinkt nog, gaat naar de bak (als ze er op geschuifeld komt), spint bij aanhalen, is alert. We hebben het geprobeerd met een kattenrolstoel maar daar raakt ze vooralsnog behoorlijk van in paniek.

What to do? Is dit nog katwaardig? Zeker omdat ze verder nog helemaal ok is wil ik niet zo maar overgaan tot euthanasie :( Ze is de laatste der Mohikanen, haar zoon en haar zusje zijn in het afgelopen jaar van ouderdom gestorven en poeh, het breekt mijn hart om deze tante ook te laten gaan ...

Afbeelding
WendyT
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2020 16:40

Re: Verlamming achterhand

Bericht door WendyT »

Ik vind het echt heel jammer dat er helemaal niemand gereageerd heeft. Vroeger was ik lid van een ander kattenforum waar het erg gezellig was en waar nieuwkomers altijd werden geholpen. Hier blijkbaar niet. Wat jammer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verlamming achterhand

Bericht door Rik »

Omdat het je eerste post was kan het zijn dat die later in de lijst met posts pas onderin zichtbaar werd (en door niet iedereen opgevallen is).

Wat triest om je lieve poes op 18 jaar zo achteruit te zien gaan. Ik heb dat ook gehad toen mijn poes op 18 jarige leeftijd een hersenbloeding of tia kreeg. Gelukkig knapte ze toen wel op en met een nierfaaldiagnose en hoge bloeddruk heeft zij het nog twee jaar volgehouden.

Wat betreft Lara... ja, wat is katwaardig. Als met deze diagnose het zeker is dat er geen verbetering in zit... het is echt definitief... en ze moet schuifelend naar de bak, kan niet meer op de bank en je bed springen... en als ze ook niet kan wennen aan hulpmiddelen waarmee ze wel een beetje rond mee kan komen... Voor mij zou dan de keuze zijn om haar te laten gaan.

Ik weet wat voor beslissing dat is (en hoe moeilijk die is). Ik heb daar zelf ook voor gestaan toen ik Bowy uiteindelijk, na twee jaar goede verzorging als nierpatientje, heb moeten laten gaan, een paar dagen na haar 20ste verjaardag. Ze kreeg toen weer de zoveelste eetstaking (wat bij nierpatientjes heel vaak gebeurd) en ik een beslissing moest nemen.

Voor Lara zelf zal het ook geen pretje zijn. Hoewel ze misschien geen pijn voelt (wat katten overigens zelden tonen), kan ze dus niet de dingen doen die ze graag wil (en vroeger wel kon). Spinnen doen ze altijd wel als ze eenmaal lekker liggen en het vertrouwd aanvoelt. Er zal geen uitzicht zijn op verbetering... Maar het blijft moeilijk. Uiteindelijk blijft het ook wel jouw eigen beslissing. Je hebt het voorrecht om die beslissing voor haar te nemen.

Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verlamming achterhand

Bericht door Anne »

Ik zie dit bericht nu pas.
Ik vind het heel lastig om jouw antwoord te geven want jij kent je kat het beste. Als je kat nog overal heen kan schuifelen en het kattenbakbezoek gaat ook goed, en zolang je kat nog goed eet en en drinkt zou ik het zelf aankijken dag tot dag
Tenzij je merkt dat je kat pijn heeft en gauw geirriteerd raakt, dan word het een ander verhaal
Ik wil je heel veel sterkte toewensen met deze moeilijke beslissing
Wat ziet ze er prachtig uit op de foto

ps katten staan veel nuchterder in het leven dan ons. katten kunnen zich prima aanpassen met een handicap of beperking en blijven daar niet stil bij staan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verlamming achterhand

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry, maar ik zie je post ook nu pas. Ik overloop normaal steeds dagelijks alle topics, ik weet echt niet hoe ik hier over kon zien :-(
Hoe gaat het nu met je poes? Ik heb hier helemaal geen ervaring mee maar ik ben het eens met de raad van Rik en wou je nog sterkte wensen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie