Poes overleden aan complicaties na kruisbandoperatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Iloon78
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:18

Poes overleden aan complicaties na kruisbandoperatie

Bericht door Iloon78 »

Hallo Kattensite-leden,

Ik moet even mijn verhaal kwijt. In de hoop steun te krijgen of soortgelijke ervaringen te lezen.
Twee weken geleden liep mijn poes Terra (bijna 17) opeens mank. Toen ik die zaterdagmiddag de deur uit ging, was er nog niets aan de hand. Maandag ben ik meteen naar mijn dierenarts gegaan, maar bij de controle konden ze niet echt iets vinden, ook omdat Terra erg bang was. Vervolgens werden er vrijdag foto's gemaakt en daaruit bleek dat ze haar kruisband had gescheurd. Ondanks haar leeftijd was ze verder in goede conditie, bleek uit allerlei onderzoeken, dus kon ze worden geopereerd. Dat gebeurde afgelopen maandag. Na een geslaagde operatie mocht ik haar na nog een nachtje ter controle in de kliniek dinsdag ophalen. Zo fijn, m'n meissie weer thuis, ook voor haar zusje Luna. Ze liep wat rond, ging zelf op de kattenbak, dronk water uit haar bakje en lag die nacht redelijk rustig bij mij op het matras, dat ik op de grond had gelegd. Ze wilde echter helemaal niks eten, ook woensdag niet. Dus kon ik haar ook geen medicijnen geven. Uiteindelijk is ze woensdagnamiddag weer opgenomen in de kliniek. Toen bleek dat ze wat vocht achter d'r longetjes had, waardoor ze misselijk werd en dus niet wilde eten. Ze kreeg medicatie om de vocht af te drijven, medicatie tegen de misselijkheid en sondevoeding. Gisteren kon ik even een uurtje bij haar zijn om te knuffelen, maar toen was ze er al niet best aan toe. En vanmorgen werd ik gebeld door de dierenarts dat haar toestand alleen nog maar was verslechterd. Na heel veel tranen besloten om het enige voor haar te doen wát ik nog kon doen en afscheid van haar genomen.
In mijn hart weet ik wel dat het niet anders had gekund. En dat níét operereren sowieso ook geen optie was. Maar ik voel me zo schuldig. Schuldig omdat ze haar laatste nachten niet bij mij is geweest. Schuldig omdat ik toch denk: wat nou als...? Het is ook zo bizar dat je het ene moment nog een speelse oudere dame hebt rondlopen en dat die er dan opeens niet meer is. Zijn er forummers die ooit iets soortgelijks hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dat verwerkt? Het doet zo'n pijn, dit verlies.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Poes overleden aan complicaties na kruisbandoperatie

Bericht door Coraline »

Geen ervaring maar ik wil je een virtuele knuffel geven.
Logisch dat jij je verhaal kwijt wil, heel heftig wat je hebt meegemaakt. Dit is niet wat je had verwacht, je wilde haar juist beter maken, beter laten lopen, pijnvrij laten zijn. Ze was in goede conditie, dus een operatie was de beste optie. Ze is gecontroleerd en iets anders had je niet kunnen doen. Maar daardoor is de klap niet minder om.

Weet de dierenarts hoe er vocht achter de longen kan zijn gelopen?
Qua schuldgevoel over dat ”jij er niet voor haar was” kan ik van alles aangeven, dat ze zo ziek al was en alle energie nodig had voor haarzelf, maakt niet uit. Jij wilde er voor haar zijn en voor jouw gevoel heb je dat niet gedaan. En ook dat is iets wat je “moet” verwerken en gaat slijten in de haren maar een klein angeltje blijft, denk ik. Je houdt zo te lezen zo enorm van haar en haar zus, dat je er juist áltíj́d voor hun bent geweest. Een achteloze baas was hier overheen gestapt maar jij niet. Jouw liefde, aandacht en waardering voor hun beiden is dan ook overal en altijd aanwezig, ook bij hun. Zij hebben de wetenschap en notie dat jij Er bent/ was en dat besef zal ook Terra heel erg hebben geholpen, zeker weten. Misschien zou het voor haar belastender zijn geweest als jij er wel was geweest want dan had ze zich groot gehouden voor jou ipv zich te focussen op haar mogelijke herstel toen.

Gecondoleerd en heel veel sterkte met jouw groot verlies 🍀
Iloon78
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:18

Re: Poes overleden aan complicaties na kruisbandoperatie

Bericht door Iloon78 »

Bedankt voor je lieve reactie, Coraline. Ik houd inderdaad zielsveel van die twee. Zou alles voor ze doen. Maar dat hoort ook zo als je huisdieren hebt, vind ik.
Het vocht achter de longen kan volgens de dierenarts zijn ontstaan door de combinatie van in korte tijd twee narcoses, de stress en toch ook haar leeftijd. In elk geval hadden zij dit ook totaal niet verwacht en waren ze er ook wel door ontdaan.
Over een tijdje kan ik mezelf hopelijk troosten met de gedachte dat Terra een mooi leven bij me heeft gehad. Maar nu overheersen, uiteraard, nog het enorme verdriet en gemis.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes overleden aan complicaties na kruisbandoperatie

Bericht door Anne »

Ik heb alleen ervaring met een gescheurde kruisband bij onze duitse herder*
Allereerst wil ik je condoleren met het verlies van je kat
Het is erg wrang wat er allemaal gebeurd is en ik vind het heel erg voor je dat je op deze manier je kat moest verliezen
Ik vind het een rare oplossing van je da om je poes nog een operatie aan te doen op haar 17e
het had ook anders kunnen genezen
Heel veel sterkte met het verlies van je lieve poes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie