‘Kneden’ met achterpoten?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
rowanwes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2020 15:06

‘Kneden’ met achterpoten?

Bericht door rowanwes »

Hallo allemaal,
Ik heb een kat (5 jaar) genaamd Charlie. Hij is erg gezond en gelukkig maar er is 1 ding wat ik niet kan plaatsen. Ik weet dat katten kunnen kneden met hun voorpoten, dit doet hij ook, maar dan gebruikt hij zijn achterpoten ook. Hij zit dan in een houding alsof hij z’n behoefte gaat doen (dit doet hij dan niet), ook zet hij z’n nagels in me. Deze beweging doet hij alleen als hij op me ligt/zit.
Hij kan dit voor wel 15 minuten doen.
Ik heb het gefilmd en op youtube gezet, hopelijk kan een van jullie me uitleggen waarom hij dit doet en of het erg is dat hij het doet!
https://youtu.be/KuOlWcevJfI
https://youtu.be/5PfVLsktEoo

Alvast bedankt!
Groetjes Rowan
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: ‘Kneden’ met achterpoten?

Bericht door Zizi »

Ik ken het gedrag niet en misschien zit ik er wel helemaal naast maar het komt op mij over als een soort rijden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ‘Kneden’ met achterpoten?

Bericht door Rik »

Zoals ik het zie probeert ie bij elke beweging van zijn achterpoten zijn stand te verbeteren. Soms glijdt ie ook weg en moet ie zijn achterpoten weer 'bijstellen'. Ik zie het dus niet echt als kneden met die achterpoten maar hij zoekt echt zijn ideale positie (en daar heeft ie even tijd voor nodig).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: ‘Kneden’ met achterpoten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Haha, ik ken het wel hoor! Zizi heeft gelijk :lol:
Mijn kat (Filou, natuurlijk ;-) ) deed dat vroeger ook vaak. Dan was hij echt in trance, met van die inktzwarte pupillen zoals bij een overdosis catnip :lol: . En dan was het echt verboden te storen. Hij nam zelf het "nekvel" van zijn dekentje in zijn bek.
In mijn boek over kattengedrag staat dat vooral gestresste katten dat doen om hun frustratie te temperen. Om eens goed te ontspannen ;-) .
Helemaal niet erg, als het maar geen obsessie wordt tenminste. Bij Filou is het al heel lang geleden dat hij dat gedaan heeft. Maar hij volgt wel therapie (niet voor dat rijden) op maat omdat hij een speciale kat is met een handleiding van hier tot in Tokio:grin: .
Hier een foto van hem in actie:
Afbeelding
PS: Kneden deed hij met zijn 4 poten tegelijk!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie