Hersenbloeding of infarct

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Hersenbloeding of infarct

Bericht door MarijeK »

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop op de juiste plek mijn topic te hebben geopend... zo niet mijn excuus alvast!

We hebben 2 katers van 4 (broertjes) een rode die Obi (wan Kenobi) heet en de ander die Luke (Skywalker) genaamd is.
Nu heeft Luke sinds vrijdagochtend opeens problemen met het staan en lopen (wankel en omvallen) en een nystagmus (ogen die heen een weer gaan, verticaal in dit geval).
We zijn natuurlijk direct naar de DA gegaan waar hij opgenomen is en een dexamethason infuus of injectie heeft gehad. Na een nachtje ter observatie was de nystagmus zo goed als weg en leek het lopen een klein beetje beter te gaan dan eerder.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat het geeen virale oorzaak heeft, dus geen FIP gelukkig!
Wel dat het dan waarwchijnlijk (gezien het acute beeld en zijn leeftijd) een bloeding of infarct.
En dat hoe hij er nu bij loopt zo kan blijven...

Luke heeft geen pijn, eet en drinkt, plast en poept. Zit te spinnen, wil knuffels (eist ze zelfs) en lijkt dus heel gelukkig ondanks deze omstandigheden.

Toch hoop ik voor hem dat dit beter gaat worden, wellicht dat hij wat meer zekerheid weer in zijn lichaam gaat krijgen etc.

Heeft iemand ervaring hiermee? Heeft jullie kat zoiets gehad en hoe ging het herstel? (Dagen, weken of maanden?) en welke aanpassingen hebben jullie in huis gemaakt?
We hebben een eensgezinswoning met 2 trappen waarvan 1 open. In principe kwam hij overal in huis maar nu lijkt me dat een beetje gevaarlijk gezien het evenwicht (moet er niet aan denken dat hij van de trap valt!!)

Ik hoor graag jullie verhalen, en tips en trucs.

Heel er bedankt ook names mijn twee Jedi katten!

Groetjes,

Marije
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door Zizi »

Kan het geen IVS zijn? Ik heb wel ervaring met een kat met IVS, dat duurde wel een week van slecht zijn en in de weken daarna is hij helemaal hersteld.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door Synemios »

Ik heb hier geen verstand van maar ik wil je wel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door Rik »

Hier wel ervaring. Bowy kreeg op haar 18de een tia (of herseninfarct). De eerste nacht heeft ze nog wat probleempjes gehad (waardoor ze plat op de grond ging ronddraaien). De tweede dag (vrijdag) heeft ze nog een injectie gekregen en gaandeweg het weekend ging het beter.

Mijn grote vraag is... Is de bloeddruk afgenomen??? Bij Bowy was die niet te meten (>300+). Tevens bleek dat ze nierfalen had. Ze heeft het echt nog twee jaar goed gedaan.

Dus... als er geen bloeddrukmeting gedaan is dan zou ik die zeker aanraden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door MarijeK »

Zizi schreef: 04 feb 2020 18:14 Kan het geen IVS zijn? Ik heb wel ervaring met een kat met IVS, dat duurde wel een week van slecht zijn en in de weken daarna is hij helemaal hersteld.
Geen idee, de dierenarts geeft aan het zelf ook niet te weten zonder mri of ct scan. Ik moet volgende week dinsdag weer langskomen met Luke maar zal het opperen! Bedankt voor je reactie!
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door MarijeK »

Synemios schreef: 04 feb 2020 18:16 Ik heb hier geen verstand van maar ik wil je wel veel sterkte wensen.
Bedankt, dat is erg lief van je!
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door MarijeK »

Rik schreef: 04 feb 2020 18:25 Hier wel ervaring. Bowy kreeg op haar 18de een tia (of herseninfarct). De eerste nacht heeft ze nog wat probleempjes gehad (waardoor ze plat op de grond ging ronddraaien). De tweede dag (vrijdag) heeft ze nog een injectie gekregen en gaandeweg het weekend ging het beter.

Mijn grote vraag is... Is de bloeddruk afgenomen??? Bij Bowy was die niet te meten (>300+). Tevens bleek dat ze nierfalen had. Ze heeft het echt nog twee jaar goed gedaan.

Dus... als er geen bloeddrukmeting gedaan is dan zou ik die zeker aanraden.
Dankje voor je reactie.
Bloeddruk meting is niet gedaan zover ik weet, ging ook best snel. Binnen 2 minuten nam de DA Luke mee voor het infuus met dexamethason. Geen idee wat ze allemaal meer hebben gedaan die dag... maar ik ga die bloeddruk navragen! Vind ik een hele goede (ik ben zelf verpleegkundige en dat is bijna het eerste wat we doen... maar dat gaat vast anders bij dieren).

Bedankt voor het delen van jouw ervaring met Bowy, en wat een mooie leeftijd heeft die gehaald zeg!

Ik ga zo een vragenlijst opstellen met alles wat ik nog wil weten, waaronder de bloeddruk.

Bedankt!
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door Rik »

Ik zou je DA inderdaad zo snel mogelijk even bellen en vragen of die wel bloeddrukmeting kan doen. Niet alle DA's kunnen dit en als hij het niet kan zou je een afspraak bij een ander moeten maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Re: Hersenbloeding of infarct

Bericht door MarijeK »

Rik schreef: 04 feb 2020 18:54 Ik zou je DA inderdaad zo snel mogelijk even bellen en vragen of die wel bloeddrukmeting kan doen. Niet alle DA's kunnen dit en als hij het niet kan zou je een afspraak bij een ander moeten maken.
Ga ik doen!
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Plaats reactie