Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Greeny1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2019 18:37

Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Greeny1980 »

Hallo.
Ik heb een kitten van 4 maanden en is afgelopen weekend waarschijnlijk van de trap gegooid door kind.

We zagen hem zaterdag lopen en snel liggen, maar wij dachten dat hij moe was van de visite.

Zondag kon hij niet meer lopen, maar laat geen tekken van pijn zien.
We zijn direct naar de spoed DA gegaan en zij hebben röntgen foto's gemaakt. Ze zagen geen breuken op de foto's.
Ze gaven aan dat er met 3 a 4 dagen verbetering zou moeten zijn.
Gisteren zijn we weer naar de DA gegaan en geeft aan dat het waarschijnlijk iets neurologisch is, maar dat zij geen verbetering ziet door wat testjes te doen waar hij niet op reageert. Wel op pijn perikelen in zijn pootjes.
Hij kan niet poepen, maar plast wel zelf.

Ik zie wel kleine verbeteringen.
Hij beweegt zijn pootjes nu wel, eerst niet.
Zijn staart bewoog hij alleen met de punt, nu zijn hele staart.
Hij probeert te staan, ook al lukt het niet.
Eerst kronkelde hij met zijn kop om om te draaien, nu probeert hij het te doen met zijn pootjes, wat ook een beetje lukt. Ook met afzetten gebruikt hij zijn pootjes.

Zie ik dingen die ik wil zien?
Hoe lang duurt normaal herstellen van een trauma aan de rug?
Wat kan ik verwachten?

Voel me zo schuldig en ik weet niet hoe ik hem kan helpen.
Hij krijgt nu Novacam voor de pijn en laxatract voor de ontlasting.
Greeny1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2019 18:37

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Greeny1980 »

Vergeet erbij te vermelden.
Hij speelt, knort, drinkt en eet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Rik »

Greeny1980 schreef: 24 jul 2019 19:08 .. waarschijnlijk van de trap gegooid door kind.
Yikes. Ja, ik weet niet helemaal hoe ik hier op moet reageren. Maar ik neem aan dat jij dat wel gedaan zal hebben.

Wat betreft de verlamming. Ik heb er geen ervaring mee maar weet dat dat helemaal afhangt van de verwonding zelf en het eigen lichaam. Je weet dat eigenlijk nooit van tevoren. De dierenarts gaf dus al 3-4 dagen aan (voor een normale kortdurende verlamming) maar dit kan ook enkele maanden zijn. Zolang je elke keer nog vooruitgang ziet, is er nog wel hoop op herstel.

Het feit dat het dan gaat om een 4 maanden oude kitten werkt wel in zijn voordeel.

Wel zou ik, gezien het feit dat er nu wel beweging is in de pootjes, gaan informeren of en wanneer fysiotherapie een optie is om het een en ander blijvend te stimuleren. Volgende week weer op controle bij de dierenarts staat neem ik aan ook al in de planning. Die zal de vooruitgang dan ook moeten zien en een betere schatting kunnen maken over het herstel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Sansan »

Heftig!
Bij dit letsel zou ik gaan voor een ct-scan of mri. Mogelijk heeft hij een hernia of iets anders in de buurt van zijn ruggenmerg en zenuwen. Dan kan er gerichter behandeld worden met medicijnen om de zwelling doen afnemen, en kan er bij de fysiotherapie gestart worden met een traject.
Greeny1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2019 18:37

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Greeny1980 »

De DA gaf aan dat een mri of ct niet nodig was.
Hij had ook geen zwellingen en gaf geen pijn aan.
Ze zeggen dat het neurologisch is en dat ik beter af ben bij een orthopeed.

Deze warme dagen helpen ook niet echt, beide katten liggen voor pampus.

Vannacht buiten gezeten met hem en hij wilde gaan lopen, zonder succes. Hij tilde wel al zijn kont op, duwt zich een klein beetje voort.
Hij reageert ook op kietelen onder zijn pootjes en hij tilt zijn pootjes al in de lucht om zich schoon te maken.

Verzekering nu afsluiten is ook geen optie meer.
Ze accepteren het niet, omdat hij al bezeerd is.

Maar maanden?
Dan neem ik hem mee naar mijn werk, ook al accepteren ze dat waarschijnlijk niet
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Sansan »

Een orthopeed zal toch echt een scan willen lijkt mij. Zwellingen en dingen als hernia’s zijn niet te zien op een röntgen en al helemaal niet van buiten.

Lastig, maar wel positief dat hij al iets verbeterd. Wat vindt je van een fysio met hydrotrainer? Heb je een orthopeed op het oog?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou kontakt opnemen met Villa Vacht, die hebben veel ervaring met katten die een verlamd achterlijf hebben, b.v. na een aanrijding. Je kan naar hun FB pagina gaan, en een berichtje achterlaten - meestal krijg je dezelfde dag nog een reply. Ze hebben ook een website villavacht.nl
Greeny1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2019 18:37

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Greeny1980 »

Dank jullie wel voor jullie antwoord.

Sinds gisteren ochtend begon hij zelf te zitten en sinds gisteren avond ineens kleine stukjes te lopen.
Heb villa vacht vrijdag een mail gestuurd, maar ze hebben niet gereageert.

Vanmorgen heeft hij ineens iets wat grotere stukjes gelopen. Knort erbij.

Oh wat een heerlijk gezicht was dat. Ik heb zitten juichen en huilen van geluk voor hem.
Nu moet ik hem goed in de gaten houden, dat hij het niet gaat forceren.

Gisteren op het spreekuur vond de DA dat ook een hele vooruitgang dat hij kon zitten.
Ze zei dat het 6 weken kon duren, voordat hij de oude is. Tot nu toe goed op de grond houden en ervoor zorgen dat hij niet gaat klimmen of springen.
Hij had gewoon wat langer de tijd nodig om iets te laten zien.
Reflex test is hij ook voor geslaagd. Al is het iets langzamer dan normaal. Het gaat de goede kant op.

Nu is het hopen dat hij er niks aan overhoudt.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door puksji »

Uit ervaring met mensen met hersentrauma, weet ik dat uitval en verlammingen van tijdelijke aard kunnen zijn. Het zal bij katten waarschijnlijk niet anders zijn. En volledig herstel is ook mogelijk.
Zorg wel dat het beestje voldoende rust krijgt.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Rik »

Wat fijn dat je al zoveel vooruitgang ziet. Dan zal het dus waarschijnlijk niet zo zijn dat hij maanden met zijn achtste loopt te slepen.

In hoeverre hij helemaal hersteld is altijd even afwachten. Wel kan het zijn dat fysio hierbij kan helpen dus dat zou ik zeker even informeren of de deskundige dit ook zo zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Greeny1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2019 18:37

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Greeny1980 »

Ik let goed op dat hij niet teveel doet en hij wankelt nog een beetje. Hij slaapt gelukkig de meeste tijd van de dag. Laat hem ook met rust, behalve als ik hem op de bak zet, medicijnen geef en met eten en drinken. Vind dat hij te weinig drinkt, dus ik geef hem met een pipetje extra water.
Heb hem ook op de grond en een kleine oppervlakte gemaakt, zodat hij niet teveel kan lopen.
Hij zit alleen zielig te piepen als we naar bed gaan, hij wil graag bij ons liggen. Maar ik hou vol dat hij op de grond blijft.
Eind van deze week moeten we weer terug naar de DA en heb al een afspraak bij een fysio volgende maand. Eerst een intake, kijken wat ze zegt.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kitten van trap gegooid nu achterpoten verlamd.

Bericht door Moni3 »

Fijn nieuws tot nu toe!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie